Partner met kinderen naar het buitenland

peperkoek
Topic Starter

Partner met kinderen naar het buitenland

#1 , 14 jul 2014 01:53

Hoi.

Situatie:
2 kinderen, vonnis jeugdrechtbank: 1 op 2 weekends bij de vader, de rest bij de moeder.
Vader betaald alimentatie.
Nu zou ik (moeder) een jobaanbieding krijgen in het buitenland, waardoor ik ca. 1 weekend per maand in Belgie maar zou zijn.

Hoe pak ik dit best aan naar mijn ex toe?

Kinderen zouden daar naar de internationale school kunnen gaan.

Kan hij dit tegenhouden?

Beroepsmatig is het voor hem quasi onmogelijk, gezien hij om 6u 's morgens al weg is (zelfstandige activiteit).

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mamavan2

#2 , 14 jul 2014 08:24

Je ex kan dit zeker tegen houden! Het zou goed zijn hierover samen dit in goed overleg te doen en ook dat je dat op papier zet .

duma

#3 , 14 jul 2014 13:07

Het vonnis is het vonnis en daar dient iedereen zich aan te houden.
U zal er dus voor moeten zorgen dat de kinderen 1 weeken op 2 naar hun vader kunnen gaan.
Dit dus op eigen houtje veranderen, kan niet met als zwaarste mogelijk gevolg een omdraaing van de verblijfsregeling.

Indien u met de vader in onderling overleg tot een andere regeling kan komen, kunnen jullie deze regeling laten homologeren door de rechter. In dat geval is die van kracht en niet langer het vonnis.
Neem géén genoegen met een onderlinge overeenkomst, want als het puntje bij paaltje komt, trekt u aan het kortste eind, gezien er nog een geldig vonnis is.

U kan die overeenkomst (die u laat homologeren) eventueel beperken in de tijd. Hetzji met een einddatum, hetzij met de melding, zolang mevrouw X werkzaam is te X.

Indien vader niet akkoord gaat, zal u hiervoor naar de familierechtbank moeten stappen, maar daar acht ik de kansen niet groot dat u zal bereiken wat u wil.
Door de verhuis zou u
- de verblijfsregeling bemoeilijken
- een goede uitoefening van co-ouderschap onmogelijk maken (bv: vader heeft niet de mogelijkheid om mee te gaan naar contactavonden op school, vader zal niets of weinig van de leefwereld van de kinderen kennen en dus moeilijker mee beslissingen kunnen nemen, ...)

Ten slotte nog een persoonlijk noot: U hebt samen gekozen voor kinderen en moet deze ook samen opvoeden, zelfs nu u gescheiden bent, zelfs met een onevenredige verblijfsregeling heeft de vader nog steeds evenveel te zeggen.
Bovendien hebben kinderen recht op hun vader. En de vader uiteraard ook op zijn kinderen.

Reclame

eylis

#4 , 14 jul 2014 13:51

peperkoek, de wet voorziet (zelfs zonder vonnis) dat beide ouders het recht en de plicht hebben hun kinderen op te voeden, er een emotionele band mee te ontwikkelen. Omgekeerd hebben de kinderen hier ook recht op. (Of ze dat nu zelf willen of niet) Als je je plannen zou doorzetten gebeuren er 2 dingen: ten pleeg je een misdrijf omdat je het uitgesproken vonnis niet respecteert. Ten tweede nog een strafbaar feit omdat je het basisrecvht van de vader zou schenden.
Bij een scheiding zouden ouders zich één ding goed voor moeten houden. Dat ze samen het ouderschap voeren zolang de kinderen miderjarig zijn, ongeacht de verblijfsregeling. Alle beslissingen (zoals verhuizen ed.) zouden dus genomen moeten worden met in het achterhoof volgende vraag: onteem ik de vader zijn basisrechten? En ontneem ik het kind zijn rechten?
Dus als de vader deze lange periodes zonder contact niet ziet zitten, zal je je carrièreplannen even moeten uitstellen.
Enne, hier een vraag om even over na te denken. Het kan je project in een ander perspectief zetten: stel dat je huwelijk/relatie niet was beeindigd. Zou je dan ook de sprong naar het buitenland hebben gemaakt met de kinderen?

peperkoek
Topic Starter

#5 , 14 jul 2014 23:39

[quote][/quote]Enne, hier een vraag om even over na te denken. Het kan je project in een ander perspectief zetten: stel dat je huwelijk/relatie niet was beeindigd. Zou je dan ook de sprong naar het buitenland hebben gemaakt met de kinderen? => Als alles zou gegaan zijn (zonder uit elkaar te gaan dan), en alles binnen de firma ook gelopen zoals nu => Ja. Omdat ik quasi geen andere keuze heb. Als hij niet akkoord gaat met de regeling die ik voorstelde, ga ik maar even werkloosheidsuitkering krijgen en hier iets zoeken.
Wat dan niet in mijn vakgebied ligt.
Afwachten dus...
Ik had voorgesteld: ipv 1 op 2 weekends bij hem, 1 weekend per maand bij hem en elke halve schoolvakantie.

duma

#6 , 15 jul 2014 08:21

Moest hij dat voorstel aanvaarden, hou dan rekening met de raad die ik hierboven gaf: zet dat op papier en laat dat homologeren.
Een onderlinge regeling is wettelijk waardeloos als je ex moeilijk wil doen.

Over het werk-verhaal. Geen enkel werkgever kan je verplichten naar het buitenland te gaan. Sluit de vestiging hier dan?

Scorpio

#7 , 15 jul 2014 23:55

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen is er wel een kans dat de jeugdrechtbank je zal laten vertrekken. Neem een advokaat... Doe een goede vakantieregeling. Ik heb bv de helft van Kerstmis, Pasen, zomer (dus elk 1 maand geen Belgisch gedoe van om de 2 weken), de herfst en lente vakantie is volledig voor de vader. Een vriendin heeft haar zoon amper nog tijdens de schoolvakanties. Leg de voordelen uit van de verhuis, school van kinderen, en hetfeit dat je niet zoveel hulp krijgt van de vader. Bedenk dit: moest hij een super jobaanbieding in buitenland krijgen, zou hij ook niet vertrekken? De meeste vaders geven prioriteit aan hun carriere. In elk geval, vertrek niet zonder akkoord van de jeugdrechter! Voel je niet schuldig om deze carriere sprong te aanvaarden, tenslitte zijn er veel voirdelen voir de kinderen ook. En een vader die zijn kinderen wil zien, zal moeite doen. Ik ken uitzonderingen die om de 2 weken het vliegtuig nemen, en ze verdienen minder dan 1/5 van wat mijn ex verdient. Die liever met vrouw nr 3 de wereld rondreist dan zijn kinderen te bezoeken.

peperkoek
Topic Starter

#8 , 07 jan 2015 17:29

Morgen komt de zaak voor in Dendermonde.
Ik hou jullie op de hoogte.

Terug naar “Echtscheiding”