feitelijk gescheiden???

tubke
Topic Starter

feitelijk gescheiden???

#1 , 02 aug 2007 20:46

Sinds 8 augustus 2005 woon ik niet langer bij mijn vrouw. We hebben nog geen echtscheidingsprocedure ingezet. Ik heb gehoord dat wanneer je twee jaar appart leeft dat je dan ook voor de instanties feitelijk gescheiden bent. Klopt dit?
Verder nog. Zij woont nog in de woning die we samen aankochten en nog steeds op ons beide namen staat. Al twee jaar betaal ik nog de helft van de hypotheeklening(maandelijks) en alle kosten die met de woonst te maken hebben mee af. wat moet ik doen om van deze kost af te geraken. Kan ik haar dwingen om mij uit te kopen? Of moet ik eerst officieel gescheiden zijn.

alvast bedankt voor reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 02 aug 2007 22:06

Een feitelijke scheiding heb je van zodra je apart van je echtgenoot / echtgenote woont. Die termijn van 2 jaar heeft hier helemaal niets mee te maken. Zolang jullie geen echtscheidingsprocedure voor de rechtbank hebben gevolgd, blijven derden jullie wettelijk aanzien als een getrouwd koppel.

Wel is het zo dat er een echtscheidingsprocedure bestaat waarbij je op basis van 2 jaar feitelijke scheiding de echtscheiding kan aanvragen. Bij deze echtscheidingsprocedure eist A de echtscheiding omdat het huwelijk ontwricht is en is er ? voor wat de echtscheiding betreft ? geen sprake van schuld. De echtgenoot-eiser moet geen vermelding maken of bewijs leveren van de feiten die tot de feitelijke scheiding aanleiding hebben gegeven. Er moet enkel bewezen worden dat de feitelijke scheiding minstens 2 jaar ononderbroken heeft geduurd (bijvoorbeeld op grond van domiciliewijziging).

Bij een echtscheiding op grond van 2 jaar feitelijke scheiding speelt de factor ?schuld? wel mee voor het persoonlijk onderhoudsgeld. Start A de echtscheiding op grond van 2 jaar feitelijke scheiding, dan wordt A beschouwd als de schuldige, tenzij A dit kan weerleggen.
Vraagt A persoonlijk onderhoudsgeld dan krijgt A dit als A kan bewijzen dat alleen B schuldig is aan de ontwrichting. Als B - in deze echtscheiding aangevraagd door A - persoonlijk onderhoudsgeld vraagt, dan krijgt B dit, tenzij A bewijst dat B mee schuldig is aan het apart wonen.

Deze procedure verandert vanaf 1 september 2007. Dan kan je op basis van 1 jaar feitelijke scheiding de echtscheiding aanvragen, ook al heb je geen afspraken m.b.t. de gevolgen van de echtscheiding (bv. m.b.t. de gemeenschappelijke woning). Deze echtscheidingsprocedure noemt ?echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting?.

Zijn beide partners akkoord met de echtscheidingsprocedure ?n hebben ze een totaalakkoord m.b.t. de gevolgen van de echtscheiding (dwz afspraken over de roerende en onroerende goederen, de kinderen, persoonlijk onderhoudsgeld, erfrechten tijdens de echtscheidingsprocedure) dan kan de echtscheiding uitgesproken worden via de procedure echtscheiding door onderlinge toestemming.

Wat het huis betreft, zolang jullie samen eigenaar zijn van de woning dienen beiden bij te dragen in de kosten verbonden aan de woning (eigenaarskosten). In onderling overleg kunnen jullie hieromtrent wel andere afspraken maken (bv. 1 betaalt alle kosten). Doch als ??n van beiden zich niet aan de afspraken houdt, mag de schuldeiser bij beiden aankloppen om zijn geld te krijgen.

Van deze kosten kan je enkel definitief ontlast worden als je niet langer eigenaar bent van de woning. Dit kan enkel geregeld worden in het kader van een echtscheiding. Ofwel voor de echtscheiding (met het oog op een echtscheiding door onderlinge toestemming) ofwel na de echtscheiding (bij een echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting).

Op dat moment kunnen jullie onderzoeken wat mogelijk is: ??n van jullie wordt 100% eigenaar van de woning (al of niet na betaling van een toebedelingsvergoeding) of de woning wordt verkocht aan derden of de woning wordt geschonken aan de kinderen of er kan ook beslist worden om samen eigenaar te blijven van de woning na de echtscheiding.

Desgewenst kunnen jullie een beroep doen op een bemiddelaar in familiezaken die jullie bijstaat in het regelen van dit alles. Deze onafhankelijke persoon geeft jullie alle informatie omtrent de mogelijkheden en helpt jullie om tot afspraken te komen die rekening houden met de belangen van beiden.

Bemiddelaars zijn te vinden via www.juridat.be/bemiddeling of www.bemiddelingvzw.be

j.demoor

#3 , 04 aug 2007 12:27

U bent FEITELIJK gescheiden zodra u niet meer samenwoont.U vraagt dan best voorlopige maatregelen aan de vrederechter,waarin het bestaan en de aanvang van die feitelijke scheiding worden vastgesteld.De kosten inzake hypotheeklening en alle kosten die met de woonst te maken hebben blijven ten laste van de eigenaars van de woning,wie er ook inwoont.Bij vereffening-verdeling na echtscheiding kan u van uw alleen-inwonende echtgenoot vergoeding vorderen voor dit alleen-inwonen.U uitkopen kan enkel bij vereffening-verdeling na echtscheiding.

Reclame

Virginiek

#4 , 08 feb 2008 12:43

Gisteren konden we verschijnen voor de rechtbank van 1e aanleg. Sinds 06/06/2007 leven mijn man en ik apart, ttz, om de week wonen we in de gezinswoning (die nog gemeenschappelijk bezit is) bij de kinderen, en de andere week wonen we elk bij onze resp. ouders. Voor de kinderen is dit een mooie regeling. De gezinswoning zal na de scheiding ingekocht worden door mijn (nu nog) man.
Intussen hebben we ook een akte EOT bij de notaris laten opmaken. Nu hoorden we gisteren van de rechter dat we niet kunnen bewijzen dat we al meer dan 6 maanden feitelijk gescheiden leven, omdat we ons domicilie nog niet veranderd hebben! Niemand heeft ons dit geadviseerd: noch de vrederechter, noch de beide advocaten, noch de beide notarissen (ivm huis dat ik intussen wil kopen)!!!
Het was het voorstel van de vrederechter om dit zo te regelen. In zijn vonnis staat dat we beiden op adres X gedomicilieerd blijven, maar dat we op een ander adres zullen verblijven. Voor de rechter gisteren was dat geen bewijs.....

Help, hoe kunnen we dit bewijzen? Verandert iedereen meteen zijn domcilie-adres dan? Wij komen nog overeen in het belang van de kinderen en hebben nu het gevoel hierop afgestraft te worden.
Hierboven schrijft bemiddelaar "Er moet enkel bewezen worden dat de feitelijke scheiding minstens 2 jaar ononderbroken heeft geduurd (bijvoorbeeld op grond van domiciliewijziging). " Bijvoorbeeld. Op welke manier kan dat dan ook nog bewezen worden?

Trouwens: je bent feitelijk gescheiden, maar blijft wel nog gehuwd, dus heb je nog samenwoningsplicht. Hoe rijm je dit dan?

Wie kan hier raad geven?

Terug naar “Echtscheiding”