afschaffing alimentatie

Fairy
Topic Starter

afschaffing alimentatie

#1 , 02 okt 2013 09:20

Na jaren alimentatie te hebben ontvangen, zijn ex en ik overeengekomen dat we dit vanaf volgend jaar - januari 2014 - anders willen zien. De dochter gaat naar het middelbaar (wel schooljaar 2014 - 2015) dus de kosten worden dan ook hoger. Ik heb de vraag aan ex gesteld oftewel een aanpassing van het bedrag oftewel afschaffing van alimentatie en alles in 2 delen, dus ook op fiscaal gebied!

Nu mijn vragen: als we dit onderling overeen komen, en dit zonder advocaat, hoe stel je dit dan in het werk? We willen dit laten bekrachtigen door de jeugdrechtbank wat maar logisch is, dus hoe? Wat moet je aanvragen, indienen, hoeveel kost dit? En hoe lang duurt de procedure tot het officieel is?

En wat is wél belangrijk om mee te vernoemen in dit nieuw gegeven. Dan denk ik bv aan;geloof, school, naschoolse activiteiten... aangaande dochter moeten gezamenlijk (en schriftelijk?) besproken worden, alle kosten delen door 2 wél gestaafd met de nodige documenten, ik stort helft kindergeld door op zijn rekening... Zijn er ergens zo'n addertjes onder het gras wat ik zéker niet mag vergeten mee te vernoemen?

En wat met mijn belastingen achteraf? Ik heb een kind met mijn nieuwe partner. Ik heb dus momenteel 2 kindjes ten laste. Wat moet ik doorgeven aan HR, heb ik dan 1,5 kind ten laste? En wat met de ziekenkas? Wat met hospitalisatieverzekering? Ik heb er een via mijn werk voor de dochter maar ex blijkbaar ook?!

Na jaren in onmin te hebben geleefd hebben we blijkbaar (eindelijk!) onze draai gevonden. Communicatie verloopt heel vlot en zeker omdat we nu beiden alles doen in het belang van de dochter. Eerlijk gezegd had ik 6j geleden nooit kunnen dromen van de situatie zoals ze nu is maar ik 'kus men pollekes', wat een verademing :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 okt 2013 10:41

Betreffende de belastingen, in uw aangifte kan u aangeven van hoeveel van uw kinderen (1 waarschijnlijk) u de helft van het belastingvoordeel aan uw ex wil geven. Omgekeerd moet hij ook invullen dat hij geen kinderen ten laste heeft, maar wel van de helft van het belastingvoordeel geniet.
Ziekenkas zal bij u staan, u brengt alles binnen, en voor de kosten gemaakt tijdens uw periode betaald hij u de helft van het remgeld, voor de kosten in zijn periode betaald u ook de helft van het remgeld plus wat u terugkrijgt van de ziekenkas.
Voor hospitalisatie maakt dit niets uit, misschien wel eens kijken welke de meeste voordelen geeft en deze gebruiken.

Simbad

#3 , 11 okt 2013 16:33

Ik ben blij dat u uw 'draai' heeft gevonden met uw ex. Doe zo voort ! Verder heb ik niets toe te voegen aan de reactie van Turaki.
11 jaar vechtscheiding en het einde is nog niet in zicht
Meer dan 110 advocaten gecontacteerd
6 rechters hebben een uitspraak gedaan. 5 vonden het niet eens de moeite mijn argumenten te argumenteren
Conclusie ? Lees mijn posts

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”