zakgeld en meerderjarig

stokstaartje_22
Topic Starter

zakgeld en meerderjarig

#1 , 13 jun 2013 14:41

Goedemiddag,

Mijn ouders zijn enkele jaren geleden gescheiden, op dat moment was ik 19 jaar. Indertijd hebben ze een A4’tje ondertekend bij de notaris waarop vermeld stond dat mijn vader maandelijks € 100 per maand naar mij ging overschrijven totdat ik de leeftijd van 25 jaar bereikt heb (geen melding over school of werk). Dit papier is jammer genoeg niet gehomologeerd en is ook niet opgenomen in één of andere akte. Dit is nadien pas vastgelegd.
Maar zoals verwacht heeft mijn vader de domiciliëring stopgezet. Ik heb geen contact met hem, maar heb toch meerdere pogingen ondernemen naar hem toe: 3 aangetekende brieven, smsjes, 1 keer langs geweest en ook een brief gestuurd naar het vredegerecht. Maar daar is hij helaas niet komen opdagen.

Ik heb nu een advocaat onder de arm genomen en de zaak komt deze maand nog voor maar mijn kansen worden 50/50 geschat.

Kan dit allemaal? Want het bedrag is al hoog opgelopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 jun 2013 14:52

enkele belangrijke vragen:
- Ben je afgestudeerd/studerende?
- waar was het geld voor bedoeld: als zakgeld? stond dit ook zo omschreven op dat "papiertje"?
- welke zijn de andere afspraken/voordelen geweest mbt de scheiding? Bijvoorbeeld: gezinswoning: bezit van beide ouders: vader ziet af van woonstvergoeding?
- hou je je vader op de hoogte van je studievorderingen?

Een zaak 50/50 procent kans slagen voor zoeits als zakgeld? Je kan het proberen. Maar de advocaat van de tegenaprtij zou dan ook tegeneisen kunnen stellen. en de vraag is of je dat wen prettig zou vinden, ik som even op:
- dat je regelmatig contact neemt met je vader om hem op de hoogte te houden van je studievorderingen.
- dat de verdeling van de gezinswoning maar geregeld wordt en hij uitbetaald wordt voor zijn aandeel.
- etc..
Je advocaat heeft je waarschijnlijk deze dingen NIEt verteld, omdat je dan misschien gaat twijfelen om de zaak door te zetten.
En voor je advocaat is dit een zaak waar hij/zij zijn centjes mee verdiend.
Maar weet als je een zaak aanvat, de tegenpartij ook met eisen zal afkomen.
Vermits ik niets lees over andere onderhoudsbijdragen ed, vermoed ik dat je moeder dit verrekende met je vader met gratis wonen in de gezinswoning?

stokstaartje_22
Topic Starter

#3 , 13 jun 2013 15:00

enkele belangrijke vragen:
- Ben je afgestudeerd/studerende?
- waar was het geld voor bedoeld: als zakgeld? stond dit ook zo omschreven op dat "papiertje"?
- welke zijn de andere afspraken/voordelen geweest mbt de scheiding? Bijvoorbeeld: gezinswoning: bezit van beide ouders: vader ziet af van woonstvergoeding?
- hou je je vader op de hoogte van je studievorderingen?

Een zaak 50/50 procent kans slagen voor zoeits als zakgeld? Je kan het proberen. Maar de advocaat van de tegenaprtij zou dan ook tegeneisen kunnen stellen. en de vraag is of je dat wen prettig zou vinden, ik som even op:
- dat je regelmatig contact neemt met je vader om hem op de hoogte te houden van je studievorderingen.
- dat de verdeling van de gezinswoning maar geregeld wordt en hij uitbetaald wordt voor zijn aandeel.
- etc..
Je advocaat heeft je waarschijnlijk deze dingen NIEt verteld, omdat je dan misschien gaat twijfelen om de zaak door te zetten.
En voor je advocaat is dit een zaak waar hij/zij zijn centjes mee verdiend.
Maar weet als je een zaak aanvat, de tegenpartij ook met eisen zal afkomen.
Vermits ik niets lees over andere onderhoudsbijdragen ed, vermoed ik dat je moeder dit verrekende met je vader met gratis wonen in de gezinswoning?
Ik ben niet afstuderende/studerende, ik werk momenteel nog. Ik heb geprobeerd om verder te sturen maar dat was niks voor mij. Vanaf de scheiding weet hij niks meer over mij, behalve de dingen wat hij hoort van anderen.

Mijn ouders hadden samen een appartement, en mijn moeder heeft het deel van mijn vader overgekocht. Het gaat hier misschien MAAR over zakgeld, maar uiteindelijk is het ook maar een kleine moeite voor mijn vader en heeft toen zijn handtekening eronder gezet.

Over onderhoudsbedragen is er volgens mij niets vastgelegd...
Er stond niet zakgeld vermeld enkel dat hij € 100 overschrijft totdat ik 25 ben.

Ik vind het gewoon oneerlijk.

Reclame

eylis

#4 , 13 jun 2013 15:14

Je bent meerderjarig en voorziet zelf in je onderhoud; Op basis van de wetten en regels mbt onderhoud van kinderen had je vader géén standaard verplichtingen meer mbt jouw onderhoud . Het gaat ook niet over een specifiek vonnis of een tegenstelbare akte waarin dit is beschreven, maar "een papiertje". Hoe oneerlijk je het ook vind, maar als je advocaat je slaagkans inschat op 50/50 is die zeer optimistisch... Ik denk dat de cijfers eerder liggen op 70/30... en wat gaat het je kosten? Je advocaat zal je ongeveer al zo'n 2000 euro kosten: dus als je zo'n 2 à 3 jaar zakgeld te goed hebt is het ook op.
als je de zaak verliest, ben je dat geld ook kwijt. Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Wat denken de collega's?

stokstaartje_22
Topic Starter

#5 , 13 jun 2013 15:17

Je bent meerderjarig en voorziet zelf in je onderhoud; Op basis van de wetten en regels mbt onderhoud van kinderen had je vader géén standaard verplichtingen meer mbt jouw onderhoud . Het gaat ook niet over een specifiek vonnis of een tegenstelbare akte waarin dit is beschreven, maar "een papiertje". Hoe oneerlijk je het ook vind, maar als je advocaat je slaagkans inschat op 50/50 is die zeer optimistisch... Ik denk dat de cijfers eerder liggen op 70/30... en wat gaat het je kosten? Je advocaat zal je ongeveer al zo'n 2000 euro kosten: dus als je zo'n 2 à 3 jaar zakgeld te goed hebt is het ook op.
als je de zaak verliest, ben je dat geld ook kwijt. Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Wat denken de collega's?
Maar hij heeft het ondertekend toen ik 19 à 20 jaar was, dan weet je ook dat ik op mijn 25e niet meer ben aan het studeren en normaal al zou werken.
Ik heb altijd gedacht dat als je iets ondertekende dat dat ook "geldig" zou zijn.

Naiyomi

#6 , 13 jun 2013 16:10

@stokstaartje_22
Wat is de rede waarom je je vader niet meer ziet ?
Ik leid hier enkel af dat je contact met hem opneemt omdat hij de 100€ niet meer betaalde.
Vind je niet dat je een minimum aan respect voor je vader moet hebben. Contact bevoorbeeld, info rechtstreeks van jou ipv anderen.Is ten slotte je vader !
Je wil enkel geld van je vader terwijl je zelf werk hebt.
Is het voor jou dan zo'n grote moeite respect te hebben voor je vader en contact met je vader te hebben ?
En jij vind de situatie oneerlijk. Wat denkt je vader erover dat je enkel geld van hem wil?

stokstaartje_22
Topic Starter

#7 , 13 jun 2013 16:17

@stokstaartje_22
Wat is de rede waarom je je vader niet meer ziet ?
Ik leid hier enkel af dat je contact met hem opneemt omdat hij de 100€ niet meer betaalde.
Vind je niet dat je een minimum aan respect voor je vader moet hebben. Contact bevoorbeeld, info rechtstreeks van jou ipv anderen.Is ten slotte je vader !
Je wil enkel geld van je vader terwijl je zelf werk hebt.
Is het voor jou dan zo'n grote moeite respect te hebben voor je vader en contact met je vader te hebben ?
En jij vind de situatie oneerlijk. Wat denkt je vader erover dat je enkel geld van hem wil?
Ik snap je reactie maar dat zijn details wat ik hier liever niet kwijt wil. Er is zoveel gebeurt wat ik hem niet kan vergeven. Dus dat respect, dat verdient hij helaas niet. Maar dit staat hier los van, want het kan niet zijn 'contact met papa = centjes' . Dat is gewoon fout.

eylis

#8 , 13 jun 2013 16:40

vat de zaak maar aan stokstaartje.... maar de tegenadvocaat zal al die registers opentrekken om je eis te counteren.
Je zal de vraag krijgen waarom je niet eerder contact had met je vader, er zal geschermd worden met het wetsartikel (collega's, ik ben vergeten welk nummer het heeft) dat elk kind ten allen tijd respect en eerbied verschuldigd is aan zijn ouders.
én de tegenpartij zal zich de vraag stellen welke zichzelf respecterende zelfstandige volwassene nog een maandelijks zakcentje wil vorderen van zijn vader op basis van een vlug neergepend a4tje.
- men zal je oorspronkelijke drijfredenen opsporen en vakkundig uitbenen voor de rechtbank. Want je zegt hier na 2 postst al zelf dat je hem niet meer respecteert en er teveel gebeurd is.. Daar kan een pientere tegenadvocaat ook achter komen en een heel onfraai verhaal van maken. Heb je daar zin in? Of wil je echt die 100 euro per maand kost wat kost?

Geloof me stokstaart, je maakt alle kans dat de hele vuile echtscheidingswas er nog eens doorgesleurd wordt voor de rechtbank; wil je dat? nogmaals ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Je kan het eisen.
Maar je zou hier van een kale reis kunnen terugkomen met een emotionele kater van jewelste er bovenop .
Ik raad het echt af. Maar hou ons op de hoogte. Het zou we zeer erg verbazen dat dit lukt.

stokstaartje_22
Topic Starter

#9 , 13 jun 2013 16:46

Ik wil er toch heel graag voor gaan. Het is iets waar ik recht op heb. Want toen werkte ik helaas nog niet. Ik werk nog maar 1 jaar. Ik snap dat je respect moet hebben voor je vader, en ik heb bv mijn aangetekende brieven heel vriendelijk en beleefd opgesteld en totaal niet afstandelijk. Het lijkt maar € 100, maar reken maar eens even uit 12 x € 100 en dan een paar jaar. Als je als vader nog niet eens € 100 kunt opbrengen voor je eigen kind, terwijl je kind al helemaal het vertrouwen kwijt is ga je dat daardoor niet terugwinnen.

Terug naar “Echtscheiding”