veranderen van school kinderen

johanb1977
Topic Starter

veranderen van school kinderen

#1 , 25 feb 2013 17:54

Mijn ex heeft iemand leren kennen en is ermee gaan samenwonen ongeveer 100km van mijn woning (geen enkel probleem voor mij), de dochter is 3 en wij hebben een mondelinge overeenkomst over het bezoekrecht. Nu moet mijn ex meer dan 70km rijden (enkel traject) om de dochter naar de school te brengen, ik heb al iets horen vallen dat ze de dochter dichter bij haar woning naar school wil laten gaan (waarmee ik zeker niet akkoord ben).

Kan zij zomaar van school veranderen zonder mij in te lichten, heb ik enige inspraak? moet ik co-ouderschap inroepen om dit tegen te gaan?

Voor het moment hebben wij een goede verstandhouding maar dit zal zo niet blijven als zij onze dochter nogmaals van school doet veranderen, tenslotte heeft zij er reeds vriendjes en niemand heeft erom gevraagd dat mijn ex zover ging wonen.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2013 19:03

mondelinge overeenkomst wil zeggen geen vonnis.
In dat geval doet uw ex met de schoolkeuze wat ze wil.
U trouwens ook.
Bij geen akkoord zal u naar de rechtbank moeten.

Of u kan eerst samen met uw ex via een bemiddelaar trachten over dit en andere zaken een akkoord te bereiken
dat u dan bij de rechter laat bekrachtigen.

Mijn ex in ex gehuwd of ex samenwonend?

k.b.

#3 , 25 feb 2013 23:51

Er zijn verhalen waarbij kinderen elke week van school wijzigen ...
Telkens schrijft de ouder het kind in in de school in zijn omgeving ...

k.b.

Reclame

Turaki

#4 , 26 feb 2013 08:19

Op zich mag een school geen kinderen inschrijven zonder toestemming van beide ouders. Maar zij mogen er wel van uit gaan dat wat de ene ouder beslist gebeurt met het akkoord van de andere. Breng dus zowel de school waar uw kind nu zit als de school die uw ex wil op de hoogte van het feit dat u niet akkoord gaat met een schoolverandering (best via AS).

En zorg daarna zo spoedig mogelijk voor een schriftelijke overeenkomst betreffende verblijfregeling, school, eventuele alimentatie, ... , en laat deze door de rechtbank bekrachtigen (vonnis). Kan overdreven lijken als alles vlot gaat, maar goede afspraken maken goede vrienden.

lucgescheiden

#5 , 26 feb 2013 13:54

U zou aldus als co-ouder gedwongen worden om alle scholen in de wijde omtrek (best via AS) op de hoogte te brengen, louter omdat de andere co-ouder weigert tot overleg te komen???

Lijkt me toch een klein beetje van de pot gerukt, maar je zal wel gelijk hebben.
Handige documenten voor Personenrecht

k.b.

#6 , 26 feb 2013 14:28

Mijn vrouw heeft een tiental jaren op een juridische dienst gewerkt van één van de onderwijskoepels in BXL ...

En dit is eigenlijk "onbegonnen werk" ...
de extreemste gevallen gaan als volgt te werk (vooral als de afstanden aanzienlijk zijn)...

Men schrijft het kind telkens in in een andere school ...

week 1 : school 1 ouder A
week 2 : school 1 ouder B
week 3 : school 1 ouder A
week 4 : school 2 ouder B

week 6 : school 3 ouder B

week 8 : school 4 ouder B

en dan neemt ouder B contact op met ouder A met de vraag of het niet beter zou zijn het kind elke week in dezelfde school te kunnen inschrijven namelijk school 2 van ouder B ...

Dan moet ouder A kiezen of het kind naar 2 scholen kan gaan of naar 30 ... een oneerlijke keuze ...

Of je schrijft een pak scholen aan ... en dan zet je U kind af aan de school op maandag en blijkt dat het kind gewoon verleden week niet naar school is geweest maar dat er een ziektebriefje is opgestuurd ...

En aangezien een beslissing via de rechtbank even kan aanslepen is de oplossing hier te vinden in een "onderlinge overleg"

Ik zeg er wel bij dat mijn vrouw eigenlijk pas geraadpleegd werd in de meest "Trieste gevallen" ... en er gebeurt nog wel wat ...

k.b.

lucgescheiden

#7 , 26 feb 2013 15:09

Om dergelijke miserie te voorkomen, en dit niet alleen voor poster, lijkt het me raadzaam dat uw vrouw dringend enige
adviezen voorlegt aan de wetgevende macht.

Het kan toch geen probleem vormen voor een scholen-net om dergelijke 'Trieste gevallen' uit te filteren voordat wordt in geschreven.

k.b.

#8 , 26 feb 2013 15:25

Om dergelijke miserie te voorkomen, en dit niet alleen voor poster, lijkt het me raadzaam dat uw vrouw dringend enige
adviezen voorlegt aan de wetgevende macht.

Het kan toch geen probleem vormen voor een scholen-net om dergelijke 'Trieste gevallen' uit te filteren voordat wordt in geschreven.
Mijn vrouw heeft de overheid verlaten ... en is nu sinds kort advocaat ...

Kwestie dat ze vond dat er ook iets diende te gebeuren met al haar papierwerk ...

En over die adviezen ... het is niet aan de overheid om elke vorm van flexibiliteit in te knotten omdat er een aantal mensen zijn die hun kinderen betrekken in hun vechtscheiding ...
Gelukkig zijn er directies die "deze bui" voelen hangen bij inschrijving "in het midden van het jaar" en die toch al eens beginnen met naar de vroegere school te informeren en enig voorbehoud aan de dag leggen ed ...
maar niet alle netten hebben een "hogerliggende structuur" die centraal aanspreekbaar is ... met name het "gemeentelijk" onderwijsnet is vrij versnipperd ...
En "de echten" hebben al vlug door dat ze moeten switchen tussen de verschillende onderwijsnetten ...
Verder dienen directies zich te schikken naar de wet ...

Er zijn er zelfs die op de vraag of de partner van wie ze gescheiden zijn op de hoogte is antwoorden als volgt ...; : "Oh , had ik dat nog niet vermeld , mijn ex is enkele weken geleden overleden ... ook dat heeft ons jantje al moeten meemaken ... "

Mijn partner kan er alvast boeken over schrijven ... je houd het echt niet voor mogelijk wat scholen allemaal meemaken ...

k.b.

lucgescheiden

#9 , 26 feb 2013 20:03

Zoals u zelf schrijft: directies dienen zich te schikken naar de wet...
Zo een opvoedende inrichting ingaat tegen de belangen van een kind, dan dienen daar wetten tegen te bestaan.

Wanneer uw vrouw hulp nodig heeft om dergelijke wetten gestemd te krijgen, dan sta ik graag paraat!

hoop op ...

#10 , 26 feb 2013 21:36

[quote="Turaki"]Op zich mag een school geen kinderen inschrijven zonder toestemming van beide ouders. Maar zij mogen er wel van uit gaan dat wat de ene ouder beslist gebeurt met het akkoord van de andere. Breng dus zowel de school waar uw kind nu zit als de school die uw ex wil op de hoogte van het feit dat u niet akkoord gaat met een schoolverandering (best via AS).

helemaal waar, maar scholen durven aan veel hun broek vegen.
mijn dochter van 12 is dit schooljaar dus gestart in het middelbaar onderwijs .
dus vorig jaar ging ze naar een andere school (lager onderwijs)
ik ben gescheiden,we hebben samen het ouderrecht dus in principe moeten we beiden akkoord zijn met de schoolkeuze en richting.
van dochterlief heb ik moeten horen waar ze naar school ging gaan en wat ze ging studeren.
ze wist dit zelf pas de laatste dagen van augustus ik dus na de eerste schooldag.
ben naar die school geweest en gezegd wie ik was .
wat bleek nu ;
de stiefmama had haar in die school ingeschreven , de papa hadden ze enkel per telefoon gehoord .
dan pas denk je waar is de wet.
ik heb/had geen plannen om de dochter naar een andere school te sturen , daar dit ook mijn persoonlijke voorkeur was en richting die ik voor ogen had.

gelijk welke wet kan hier niets aan veranderen.
het enige waar moet aan gewerkt worden is dat men er niet mag van uitgaan dat beide ouders akkoord zijn ,maar beide ouders hun goedkeuring via handtekening moeten geven ; kom je niet overeen ?? een verplicht communicatie gesprek met derden erbij , helpt dat niet dan vind ik dat een kind een school moet toegewezen worden en dat beide ouders dit niet kunnen ontbinden tot ze een duidelijke overeenkomst hebben.
een kind heeft recht op leren maar ruziënde ouders maken voor een kind op dit vlak veel kapot.

dus beste ouders denk aan jullie kinderen en zet jullie persoonlijke en onderlinge vetes opzij als het om de kinderen gaat in het belang van de kinderen .
(ik weet het: het moet van beide kanten komen .en de een moet nu al eens wat meer slikken dan de ander)

k.b.

#11 , 27 feb 2013 09:39

Op zich mag een school geen kinderen inschrijven zonder toestemming van beide ouders. Maar zij mogen er wel van uit gaan dat wat de ene ouder beslist gebeurt met het akkoord van de andere. Breng dus zowel de school waar uw kind nu zit als de school die uw ex wil op de hoogte van het feit dat u niet akkoord gaat met een schoolverandering (best via AS).

helemaal waar, maar scholen durven aan veel hun broek vegen.
mijn dochter van 12 is dit schooljaar dus gestart in het middelbaar onderwijs .
dus vorig jaar ging ze naar een andere school (lager onderwijs)
ik ben gescheiden,we hebben samen het ouderrecht dus in principe moeten we beiden akkoord zijn met de schoolkeuze en richting.
van dochterlief heb ik moeten horen waar ze naar school ging gaan en wat ze ging studeren.
ze wist dit zelf pas de laatste dagen van augustus ik dus na de eerste schooldag.
ben naar die school geweest en gezegd wie ik was .
wat bleek nu ;
de stiefmama had haar in die school ingeschreven , de papa hadden ze enkel per telefoon gehoord .
dan pas denk je waar is de wet.
ik heb/had geen plannen om de dochter naar een andere school te sturen , daar dit ook mijn persoonlijke voorkeur was en richting die ik voor ogen had.

gelijk welke wet kan hier niets aan veranderen.
het enige waar moet aan gewerkt worden is dat men er niet mag van uitgaan dat beide ouders akkoord zijn ,maar beide ouders hun goedkeuring via handtekening moeten geven ; kom je niet overeen ?? een verplicht communicatie gesprek met derden erbij , helpt dat niet dan vind ik dat een kind een school moet toegewezen worden en dat beide ouders dit niet kunnen ontbinden tot ze een duidelijke overeenkomst hebben.
een kind heeft recht op leren maar ruziënde ouders maken voor een kind op dit vlak veel kapot.

dus beste ouders denk aan jullie kinderen en zet jullie persoonlijke en onderlinge vetes opzij als het om de kinderen gaat in het belang van de kinderen .
(ik weet het: het moet van beide kanten komen .en de een moet nu al eens wat meer slikken dan de ander)
Indien "de getelefoneerde vader" hier dan ook nog eens een vriend of gewoon een oom of iets dergelijks (maar dus niet de echte vader) van het kind zou zijn ... dan is hier een kind ingeschreven in een scholl zonder de toestemming van één van beide ouders ...

De theorie en de praktijk liggen zeer ver uit elkaar ... pas wanneer er "een dossier" is zullen de scholen aandachtig worden.

k.b.

Terug naar “Echtscheiding”