regeling getekend, niet bekrachtigd, wordt niet nageleefd

spotify
Topic Starter

regeling getekend, niet bekrachtigd, wordt niet nageleefd

#1 , 17 feb 2013 21:05

hallo,

8 maanden geleden zijn wij (mijn kind van 5 en ik) 'buiten gepest' door ex.
Na jaren getreiter waarvan ik serieus ziek van ben geweest had ik de melding gedaan dat dit niet langer verder kon.
Aanvragen voor bemiddeling werden ook pertinent geweigerd.

Vlak nadat wij het huis zijn uitgezet heeft hij de sloten veranderd.
Bij de notaris heb ik afstand moeten doen van ons huis. (hij wilde mij geen geld geven voor mijn eigen huis omdat hij vond dat ik niets had geinvesteerd) Nochtans had ik elke maand mooi de lening afbetaald. Ik heb ook niet om allimentatiegeld gevraagd.

Mijn grote bekommernis was ons kind. Ik had een document opgesteld waarin de regeling voor ons kind uitgeschreven staat. Hij heeft dit ondertekend voor akkoord. Het is een klassieke regeling maar ipv om de 2 weken een weekend is het elke week vrijdag / zaterdag. Alle feestdagen en verjaardagen in zijn voordeel. Vakanties 50/50. Inspraak van zijn andere kinderen uit vorig huwelijk en zijn moeder voor de regelingen met oog op behouden van een postieve band met de familie.

Nu zijn we 8 maanden verder. Dikwijls plant hij zijn werk-agenda ook op vrijdag avond vol zodat of grote dochter uit zijn 1e huwelijk moet overnemen of ik. Ook vakanties blijken niet 50/50 te zijn want dan gaat hij zelf op verlof. Resultaat, dan moet ik verlof nemen. Hij houdt zich absoluut niet aan de afspraken en in dezelfde adem vraagt hij of kind een heel weekend mag blijven.

Ik vind het eerlijk gezegd heel contra-dictorisch om langs één kant de tijd die hij wel heeft zogenaamd te verspillen aan zijn werk en dan maar te vragen of hij wat meer weekend tijd mag hebben. Ik zelf ben minder gaan werken in functie van kind. En werk stevig door op vrijdag avond.
Ik vind het erg dat ik telkens moet uitleggen aan kind dat vader afspraak niet naleeft.

Vader houdt ook absoluut geen rekening met het schoolritme van kind of tijdsperspectief van kind. Grote vakantie is 8 weken. Vader stelt zich 2 weken beschikbaar. En ik moet de rest opvangen. Had ook gevraagd 2 weken te spreiden ten gunste van kind. Werd geen rekening mee gehouden.

Ik wil de goede vrede bewaren voor het welzijn van kind, maar wat kan ik doen? Voel me stilletjes aan de excuses verzinner van al vader zijn grillen en tevens speelbal.
Moet ik stappen ondernemen om het document te bekrachtigen of toch blijven trachten te bemiddelen bij elk conflict?

alvast hartelijk bedankt voor jullie visie op deze situatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2013 22:37

Is het document opgesteld als authentieke akte via notaris?

spotify
Topic Starter

#3 , 21 feb 2013 13:50

Beste,

Neen dat is het niet, het is een opgesteld document met de nodige data maar onderling overeengekomen zonder derde partij.

Bedankt voor je tijd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2013 14:21

Dan is het niet tegenstelbaar aan derden wel tegenover hem. Dat wil zeggen dat u geen aangifte kan doen bij politie wegens niet uitvoeren van de verbintenis.
U zal naar de rechtbank moeten om de uitvoering van de overeenkomst af te dwingen.
Ook naar de rechtbank om de overeenkomst in een vonnis het te laten bekrachtigen, op die wijze wordt de overeenkomst kracht van wet en tegenstelbaar en wordt het niet betalen alimentatie en het niet houden aan de afspraken ook een strafbaar feit (nl niet opvolgen van een vonnis en familieverlating)

spotify
Topic Starter

#5 , 26 feb 2013 13:07

Beste,

Het is voor mij absoluut niet de bedoeling om in die zin aangiftes te doen, etc.
Wat voor mij belangrijk is dat we ergens toch streven naar wat er op papier staat.

Maar stel dat ik het zo laat. (niet naar de rechtbank om vonnis te laten bekrachtigen) en ik blijf de gaten opvullen en blijf naar een gulden middenweg zoeken.

Stel na een jaar of 2 jaar wil hij plotseling een regeling die absoluut indruist tegen ons huidig document. Hoe bepalend is dit stukje papier dan nog?
Adviseert u om alsnog het vonnis nu te laten bekrachtigen of zal er nadien in de rechtbank rekening gehouden worden met het documentje en in welke mate het tot dan toe werd nageleefd?

Hartelijk dank!

lucgescheiden

#6 , 26 feb 2013 13:45

beste spotify

Op deze vragen kan enkele iemand antwoorden die een werkende glazen bol bezit.

Stel dat u het zo laat, dan bestaat de kans, dat de rechtbank ervan uit zal gaan dat: u
die gaten best zelf kan opvullen, immers u zou bewijzen dat u het reeds x aantal jaren aankon...

Hoe zeer u de onmin ook wilt opbergen, in de rechtbank loop je daarmee het risico om zelf de dupe te worden van je groot hart.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”