vereffening verdeling - Wanneer vordering op de gemeenschap

mariavdv
Topic Starter

vereffening verdeling - Wanneer vordering op de gemeenschap

#1 , 01 feb 2013 19:17

uittreksel van het huwelijkscontract:
Indien de gemeenschap wordt ontbonden, hetzij door overlijden, hetzij om een andere reden dan overlijden van één van beide echtgenoten, zal mevrouw XXX of haar nalatenschap een vordering hebben op de gemeenschap, voor een bedrag gelijk aan 120.000 EUR, zonder aanrekening op de kavel.

Dit betreft een huwelijk met stelsel van scheiding van goederen MET een toegevoegd intern gemeenschappelijk vermogen, nl. een woning. Vrouw heeft woning toegevoegd aan gemeenschap.

De geschatte verkoopprijs is 300.000 EUR, het openstaand krediet bij de bank is 100.000 EUR. Nu is de discussie tussen beide partijen wanneer de vordering op de gemeenschap in rekening wordt gebracht. Men heeft dus volgende 2 scenario's:

scenario 1:

- te verdelen: 200.000 EUR (= 300.000 - 100.000 = geschatte verkoopprijs - openstaand krediet)
=> iedere partij heeft 100.000 EUR
verekening vordering:
=> Man moet 20.000 EUR betalen aan vrouw (= 100.000 - 120.000 = deel man - vordering op gemeenschap)

scenario 2:

- te verdelen: 80.000 EUR (= 300.000 - 100.000 - 120.000 = geschatte verkoopprijs - openstaand krediet - vordering op gemeenschap)
=> iedere partij heeft 40.000 EUR
=> vrouw moet aan man 40.000 EUR betalen indien ze wenst te blijven wonen in de woning

Welk scenario is nu van toepassing?
Volgens mij scenarion 2. In het huwelijkscontract staat: "een vordering hebben op de gemeenschap". Hierdoor moet volgens mij de verekening van de vordering gebeuren alvorens de verdeling tussen beide partijen. Eens het verdeeld is, is er volgens mij geen sprake meer van een gemeenschap.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding