Einde alimentatie voor kind

zonneschijn
Topic Starter

Einde alimentatie voor kind

#1 , 06 apr 2007 12:13

Even de situatie schetsen : mijn echtgenoot heeft een meerderjarige dochter uit een vorig huwelijk. Zij studeert momenteel nog (waarschijnlijk haar laatste jaar) Hij heeft totaal geen contact meer met haar (oudervervreemding,... je weet wel) Wij betalen iedere maand braafjes de alimentatie. Mijn vraag : wanneer zij een eigen inkomen heeft, (job of stempelgeld) moet er geen alimentatie meer betaald worden, dat staat vast, maar het probleem is dat wij dat niet zullen vernemen via haar. Hoe komen wij hier achter vanaf wanneer we deze stortingen mogen stopzetten ? Wat moeten we hier voor ondernemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 06 apr 2007 16:21

Bij oudervervreemding (ja ik ken het - of beter ouderverstoting = minder voor interpretatie vatbaar) kan de alimentatie gestopt worden in dergelijke zaak. Elk kind dient zijn ouder te respecteren, dus ook studieresultaten dienen meegedeeld te worden de ouder als deze daar in bijdraagd.

Als het meerderjarig kind kiest om zijn ouder te verwerpen moet het meerderjarig kind ook maar de gevolgen van dragen

Aangetekende brief sturen zou ik zeggen waarin gemeld wordt dat wegens het gebrek aan respect / nuttige inlichtingen zoals schoolresultaten U genoodzaakt voelt de onderhoudsbijdrage te beeindigen.

RR

zonneschijn
Topic Starter

#3 , 06 apr 2007 17:19

Bedankt voor de reactie RR.
Het probleem is wel dat op het vredegerecht bij vonnis is uitgesproken dat, omdat zij hogere studies doet , deze som nog naar omhoog moest sinds enkele jaren. Het vredegerecht pleit enkel in het "voordeel" van het kind wordt gezegd, maar daar heb ik toch mijn twijfels over. Het gaat hem telkens maar om het "financieel voordeel" ja, maar wanneer het kind elk contact kwijt is met ??n der ouders, daar wordt geen rekening mee gehouden.
Bij meerderjarigen heb je dan ook nog de wet op de privacy, je kan geen enkele instantie raadplegen om informatie vast te krijgen.

Reclame

roderidder

#4 , 06 apr 2007 19:21

Art. 203 ? 1, van het Burgerlijk Wetboek: ?De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen
te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind?.

Wat betekent dit?
...
Er wordt in de rechtspraak rekening gehouden met de relaties die bestaan tussen ouders en kind. Volgens art. 371 B.W. zijn het ?kind en zijn ouders op elke leeftijd aan elkaar respect verschuldigd?. Een totaal gebrek aan respect kan de rechter ertoe doen besluiten dat de onderhoudsplicht van je ouder(s) vervalt.

verder:
? een meerderjarig kind dat aanspraak maakt op onderhoudsgeld kind maar dat geen enkel contact meer wenst met de ouder en waarbij de ouder zelfs niet op de hoogte is van de schoolresultaten. Brussel 10 oktober 2006, Tijdschrift voor familierecht 2007/1, p. 7.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 590396b2f4

j.demoor

#5 , 07 apr 2007 11:25

Vraag het betrokken kinderbijslagfonds en zonodig de Rijksdienst voor Kinderbijslag tot wanneer uw meerderjarige dochter rechtgevend was op kinderbijslag.

Verschuilen deze instanties zich achter het passe-partout van de zgn. ?Wet op de Privacy?(=Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens) leg dan klacht neer bij de Federale Ombudsman.

?Art.7...De instantie is verplicht aan ieder natuurlijk persoon...die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er...een afschrift van te overhandigen...Art.10.De in artikelen...13...bepaalde uitzonderingen worden geval per geval restrictief uitgelegd...Art.13.De in artikel 4 genoemde instanties wijzen een aanvraag tot openbaarmaking af...2? als de openbaarmaking afbreuk doet aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer...?(Decr. Openbaarheid van Bestuur 26 maart 2004).

?Art.376.Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen, behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.De andere ouder behoudt het recht om toezicht te houden op het beheer. Met dat doel kan hij bij degene die het gezag uitoefent of bij DERDEN alle nuttige INFORMATIE INWINNEN en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder

#6 , 07 apr 2007 12:25

de Federale Ombudsman

Wel wel wel, zal dadelijk eens gaan googelen. Zo zie je maar dat men hier slimmer wordt met de dag

RR

zonneschijn
Topic Starter

#7 , 07 apr 2007 17:04

Vriendelijk dank voor de nuttige informatie! :wink:

robert

#8 , 08 apr 2007 12:22

Men krijgt die informatie rechtstreeks van het kinderbijslagfonds.
Ze polsen eerst naar het adres en de voornaam van het kind, en dan krijgt men onmiddellijk de informatie of de kinderbijslag al dan niet deze maand uitbetaald is..

Jotie

#9 , 10 apr 2007 17:11

Beste,

Ik herken de situatie maar al te goed, daar ik in ongeveer dezelfde situatie verkeer.

Ik wil hierbij opmerken dat het respect van beide kanten moet komen.
Daarmede wil ik zeggen, dat ook de ouders respect moeten hebben voor hun kinderen en informeren naar de studieresultaten op het einde van het schooljaar. Is dit niet het geval, dan blijkt daaruit het gebrek van interesse van deze ouder.

MVG,

Jotie

Terug naar “Echtscheiding”