vereffening verdeling -zonnepanelen

santini
Topic Starter

vereffening verdeling -zonnepanelen

#1 , 20 aug 2012 15:03

Mijn ondertussen ex vrouw heeft tijdens ons huwelijk zonnepanelen aangekocht via haar privé rekening en deze geplaatst op ons gezamelijk huis . Nu 4 jaar later eist zij dat ik hiervan de helft aan haar terug betaal bij de vereffening verdeling . Ondertussen zijn de groene stroom opbrengsten ook wel telkens op haar privé rekening gestort. Mij lijkt het onlogisch dat ik de helft moet betalen voor een investering waarvan zij telkens de opbrengsten krijgt . Ondertussen zijn we er nog niet uit wie dat wie zal uitkopen aangezien dit een struikelblok is . Weet hier iemand raad over ? Mvg Santini

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 24 aug 2012 21:03

Indien die privé rekening werd aangetoond als zijnde persoonlijk vermogen....
De opbrengsten van persoonlijk vermogen komen wettelijk toe aan het gemeenschappelijke vermogen.
M.a.w. deze opbrengsten zullen tot de ontbinding van het huwelijk in de gemeenschappelijke pot vallen, en aldus
50/50 verdeeld worden.
De zonnepanelen zelf vormen een persoonlijke inbreng in het huwelijk, deze inbreng mag uw ex-vrouw voorafgaandelijk aan de vereffening en verdeling terugnemen.
Vervolgens zou de meerwaarde van het woonhuis, net gezien deze investering, na voren kunnen komen... en de daaruit vloeiende meerwaarde van dat eigen vermogen... de vraag zal dan zijn of deze meerwaarde de discussie waard is, rekeninghoudend met de kosten van een lange procedure van welles, nietes...
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 08 sep 2012 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

Yvon

#3 , 26 aug 2012 11:58

Ok Luc, op voorwaarde dat mevrouw kan aantonen dat het geld op haar "privé-rekening" wel van haar persoonlijk is. Als bijvoorbeeld haar loon daar op staat dan is dat gemeenschappelijk geld.
De bewijslast zal trouwens bij mevrouw liggen. Er moet een vermogensverschuiving aangetoond worden.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 07 sep 2012 19:47

klopt
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 sep 2012 20:01

Alles hangt trouwens af van het type huwelijkskontrakt. Zonder kennis daaromtrent is een zinvol antwoord niet mogelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”