uitkopen ex-partner

Dimi123
Topic Starter

uitkopen ex-partner

#1 , 14 aug 2012 15:19

hallo,
sinds een week of 3 heeft men ex me verlaten en ze terug bij haar moeder gaan wonen maar haar wettelijk adres
staat nog altijd bij mij. Wij hebben 3 jaar geleden een appartement gekocht. elk evenveel inbreng gedaan. Nu ben ik
aan het kijken of ik haar kan uitkopen en het appartment zelf houden. Zij wil daar mee akkoord gaan. Maar na wat ik
al heb gehoord vrees ik da ze niet zal tevreden zijn met het bedrag waar ze al dan niet recht op heeft.
we hebben 150.000 geleend der staat nog een 133.000 open, dus voor zover ik weet moet ik het openstaand bedrag
min de waarde van het appartement doen, ik hou het voorlopig op het bedrag dat we geleend hebben, dus dan kom ik
tot 17.000, maar we moeten ook nog een 6750 euro aan mijn moeder terug betalen en mijn ex moet mijn ook nog een
800euro betalen. dus als ik dan zo verder reken : 17.000 - 6750 = 10250 : 2 = 5125 - 800 = 4325.
dus dat zou voor zover ik weet het bedrag zijn dat ik moet betalen aan haar. Kan zij eventueel meer eisen als ze het echt
hard wil spelen. ze zegt wel dat ze alles fair wil doen, maar ja weet nooit natuurlijk.
wij zijn wel niet getrouwd of wettelijk samenwonden. dus geen contract ofzo. enkel onze lening staat op beide namen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon

#2 , 15 aug 2012 19:52

Zorg maar dat je zo snel mogelijk akkoord komt over de waarde van het appartement. Ik hoor je niets zeggen over de inboedel, laat die erbij zetten.
Dat bedrag aan je moeder, staat dat op papier?
Idem ivm die 800€?
Voor de rest klopt het dat ze maar recht heeft op de helft van de afbetalingen die reeds gebeurd zijn.

j.demoor

#3 , 16 aug 2012 08:33

“Art.1435.De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.”(B.W.).

Mijns inziens kan deze bepaling analogisch ook toegepast worden bij feitelijk samenwonen,zodat de waarde van het goed ten tijde van het uit onverdeeldheid treden dient in aanmerking genomen en niet deze ten tijde van het verwerven ervan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Moraelin

#4 , 16 aug 2012 11:06

Je berekening klopt indien je inderdaad naast dit geleende bedrag niets anders uit eigen vermogen er in hebt gestoken.
Waar je echter geen rekening mee houdt is de huidige waarde van het appartement. Het kan zijn dat het appartement x aantal € meer waard is dan toen je het kocht, de helft van dat verschil zal zij ook opeisen. Dit kan dus zijn door extra inbreng (verbeteringswerken, inboedel,...) of gewoon doordat de markt dit appartement nu hoger inschat.
Het belangrijkste is dus idd die bedrag overeen te komen, de rest is dan gemakkelijk bij een notaris overeen te komen per akte.

Als je de berekening doet zoals je doet wil dat wel zeggen dat jij dan ook garant staat voor de volle 6750€ aan je moeder. Let erop niet teveel schulden te maken die moeten afgelost worden. Heb je al eens met je bank gepraat ook over het overnemen van de lening volledig op jou ? Het zou kunnen dat ze hier niet mee akkoord gaan, beter ook checken.

Dimi123
Topic Starter

#5 , 16 aug 2012 13:27

de inboedel is volledig van mij dus daar zijn we ook in overeengekomen dat ze daar gaan aanspraak wil op doen.
het enige wat mij wat bezighoud is de huidige waarde van het appartement. ik denk wel niet dat het heel veel zal gestegen zijn
in de laatste 3 jaar. Ivm met het volledig bedrach verschuldigd te zijn aan me moeder is dat nie meteen een probleem.
het was een nieuwbouwappartement dus we hebben er geen veranderingen/aanpassingen moeten doen. tuurlijk wel
gordijnen, schilderen, de gebruikelijke dingen als je ergens intrekt. maar die dingen zijn ook allemaal van mij gekomen.

Moraelin

#6 , 17 aug 2012 12:04

Dan stel ik voor dat je
1. checkt met de bank om de lening volledig over te nemen (de notaris moet zowiezo (normaal toch) deze goedkeuring hebben vooraleer hij de akte kan overdragen)
2. samen naar de notaris gaat, je daar het voorstel waarde appartement doet en het uitbetalingschema voorlegt. Je zal snel zien of je ex akkoord gaat, zoniet mss nog wat onderhandelen. Vergeet ook niet dat je aktekosten hebt, normaal komen die op jouw conto, maar je kan dit aangeven als een toegeving van jouw kant...

Terug naar “Echtscheiding”