Verlaten gezinswoning, achterlaten inboedel, geld ontvangen

EdN
Topic Starter

Verlaten gezinswoning, achterlaten inboedel, geld ontvangen

#1 , 11 aug 2012 00:01

Mijn buurvrouw heeft vandaag beslist om haar man te verlaten. Ze is bij mij te rade gekomen.
Ze heeft in een lang gesprek met haar man beslist om de gezinswoning (waarvan haar man eigenaar is) te verlaten. Ze heeft 'm verteld dat ze niets van de inboedel moet hebben en alles achterlaat (behalve haar kleren en wat kleinere persoonlijke bezittingen, waarmee haar man akkoord ging), maar wel de helft van de spaarrekening krijgt. Kortom ze laat alles achter, maar krijgt wel de helft van de centen.
Ze wil niet scheiden (haar man ook niet), maar gaat wel op zichzelf wonen. Dus domicilie wordt verzet, bankrekeningen worden afgesloten en op persoonlijke naam nieuwe geopend, etcetera.

Buiten de centen, hebben ze ook een gezamelijke levensverzekering, die afloopt eind 2014. Beiden vinden het nogal gek om dit af te kopen of stop te zetten. Dus ze komen overeen dat de buurvrouw de helft van de premie(s) blijft betalen aan haar man.

Nu vraagt de buurvrouw of ik haar kan helpen met een document op te stellen waarin dit allemaal gestipuleerd staat. Heeft iemand enig idee wat ik er allemaal zeker moet in vermelden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 11 aug 2012 19:05

Was het maar zo simpel.

Als u geen jurist bent, hou uw handen eraf, of u zal later met de vinger worden gewezen als er iets fout loopt.

Als u geen jurist bent, heeft u bepaalde reflexen niet, en zal er gegarandeerd iets fout in staan of iets vergeten worden.

Wat immers als één van de partners binnen enkele dagen of weken zijn verstand laat werken en hier of daar nog een truukje uithaalt?

Wat met schuldeisers?

In ieder geval een vermelden 'tot slot van alle rekening'.
Plus est en vous

Yvon

#3 , 15 aug 2012 19:56

Alleen al het laatste regeltje van 3399AAaa is goud waard.

Reclame

Oude Belg

#4 , 15 aug 2012 20:08

Niet zo eenvoudig, vrees ik. Gehuwden zijn verplicht samen te wonen, dus gewoon domicilie verzetten kan niet; dat is strafbaar. Je kan dus geen document opstellen waarin dit juridisch correct geregeld kan worden. Een bezoek aan het vredegerecht is dan ook onvermijdelijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#5 , 15 aug 2012 21:20

gehuwden zijn niet letterlijk verplicht samen te wonen. De ene kan er wel zaak van maken als de andere niet meer wil samenwonen; dan is het bijvoorbeeld een bewijs van onherstelbare ontwrichting van het huwelijk en dus grond voor een scheiding. . Strafbaar is het alleszins niet... Als gehuwden het er samen over eens zijn om (voorlopig) niet meer samen te wonen en dit via een documentje duidelijk maken is er eigenlijk geen probleem. Maw: je bent niet verplicht daarmee langs het vredegerecht te gaan als je het er samen over eens bent.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2012 21:33

Vrederechter bijzondere maatregelen art 223 Burgerlijk wetboek

EdN
Topic Starter

#7 , 16 aug 2012 00:02

Ik heb eens gebeld naar mijn notaris en die zei dat een "onderhandse akte", waarin alles wat opgesomd werd beschreven zeker voldoende is. Hij raadde zelfs aan om het onderling te regelen om zo niet voor de rechter te moeten verschijnen, etcetera.
Kortom, mijn buurvrouw en haar man hebben het document opgemaakt en ondertekend. En hun wegen scheiden nu. Zij gaat op een appartement wonen, haar man blijft in het huis. En ze blijven getrouwd voor de wet.

scorpioen

#8 , 16 aug 2012 10:29

Vraag eens aan die notaris of een overeenkomst waarbij de huwgemeenschap wordt vereffend geldig is als partijen nog niet gescheiden zijn.

Mijn antwoord is: neen. De huwgemeenschap kan pas vereffend en verdeeld worden na de echtscheiding.

Franciscus

#9 , 16 aug 2012 14:19

Een onderhandse akte is niet tegenstelbaar aan derden.
Dus een partij maakt nu nog veel schulden en andere partij mag mee betalen.
Je kan wel een akte opstellen via notaris of gezamenlijke advocaat en DAN naar de rechter gaan met die akte voor de feitelijke scheiding.

Terug naar “Echtscheiding”