Behoud Woning

Fildel
Topic Starter

Behoud Woning

#1 , 08 aug 2012 12:10

Hallo,

Ik zit in een scheiding, via een bemiddelaar proberen wij alles te regelen in onderling overleg.
2 kinderen met een 6-8 regeling (6 dagen bij mij, 8 d bij ex).

Zij is verhuist naar een andere woning sinds 1 jaar, ikzelf woon in het huis en betaal sinsdien verder de hypotheek af.

Ik zou heel graag het huis behouden, na bereking bij de bank lijkt dit op dit moment vrij riskant gezien de nieuwe hypotheek die ik dien af te sluiten en de waarde en duurtijd daarvan.

Mijn ex wil enkel de helft van de waarde van het huis en wenst daar verder niet over te discussieeren.
Uiteraard heeft zij recht op de helft.

Zijn er mogelijke stappen die ik kan nemen om het toch mogelik te maken dat ik in het huist kan blijven?

Om te voldoen aan haar wens zou ik een hypotheek dienen af te sluiten waarvoor ik €1000 zou moeten betalen per maand, ik denk dat mijn maximale limiet echter maar €800 is.
Ik kan haar dus wel betalen maar niet de volledige helft.

Bedankt,

Fildel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon

#2 , 09 aug 2012 19:56

Ik begrijp niet waarom je de bestaande lening niet verder alleen afbetaalt. Een nieuwe lening zijn weer nieuwe kosten, of is de intrestvoet zo veel lager dat je met de nieuwe lening minder moet betalen? Je zou ook aan de bank kunnen vragen of ze de bestaande lening willen herschikken over een langere termijn.
Blijft uiteraard de vraag: kan je de lening verder afbetalen? Het is als naar de winkel gaan: als je niet het geld hebt dan kan je niet kopen, of concreet dan is het huis gewoon te groot en te duur voor je en zal je wel moeten uitkijken naar iets anders...
Scheiden is altijd verliezen hoor.

wanton

#3 , 09 aug 2012 20:55

Inderdaad, indien u de scheidingsakte voorlegt bij de bank , kan de bestaande lening behouden blijven én de bestaande hypotheek. Een overzetting op uw naam alleen is praktisch en technisch haalbaar. Natuurlijk moet de bank akkoord zijn dat u solvabel genoeg bent om die lening voortaan alleen te betalen. Misschien is een aanpassing van de looptijd te overwegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2012 15:46

Mijn ex wil enkel de helft van de waarde van het huis en wenst daar verder niet over te discussieeren.
Uiteraard heeft zij recht op de helft.
Heu... als het huis nog niet volledig afbetaald is, heeft ze helemaal geen recht op de helft van de waarde van het huis! Dit zou zo zijn als het huis afbetaald was. Het zou mooi zijn dat zij de helft van een huis krijgt dat jij nog verder volledig afbetaalt, niet?

In principe heeft ze recht op de helft van (de waarde van het huis - het nog af te betalen kapitaal).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

yankee

#5 , 28 sep 2012 11:45

Ik weet niet zeker of het probleem opgelost is als de hypotheek op één naam komt want ik zit zelf een moeilijke procedure waarbij ik in de gezinswoning wil blijven wonen. De hypotheeklening staat echter nu reeds alleen op mijn naam maar hoe geraak ik aan het geld om mijn toekomstige ex uit te betalen ?

Terug naar “Echtscheiding”