Wettelijk samenwonen - moeder verlaat de woonst met kind...

Evolet
Topic Starter

Wettelijk samenwonen - moeder verlaat de woonst met kind...

#1 , 23 jul 2012 14:14

Hallo

Ik schets even de situatie voor een vriend die niet zo vlot met pc's is, daardoor wordt het ook wat objectiever, denk ik.

Beiden zijn wettelijk samenwonend en hebben een baby van 6 maanden. Zij ziet de relatie niet meer zitten en komt nog zelden naar huis (er zijn ook bewijzen van ontrouw). De andere momenten verblijft ze met de baby bij haar moeder. Ook neemt ze de baby mee naar haar werk (brasserie) zodat de vader de baby bijna nooit meer ziet. Op zijn vraag wanneer hij de baby kan 'hebben', komt er het volgende antwoord: 'schakel een advocaat in, anders krijg je je zoon niet mee'. Vader zit bijgevolg met zijn handen in het haar en vraagt zich af wat zijn rechten zijn op dit moment... Kan iemand helpen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 jul 2012 15:17

Ik denk dat hij best asap 'de raad' van zijn ex kan opvolgen en een advocaat zoeken.

Bij wet is er altijd co-ouderschap, wat wil zeggen dat beide ouders evenveel te zeggen hebben en samen beslissingen moeten maken. Het is duidelijk dat zijn ex dat aan haar laars lapt. Indien ouders uiteen gaan en het via een rechtbank gaat, moet de rechter bij voorkeur ook verblijfsco-ouderschap uitspreken, tenzij er tegenindicaties zijn. De leeftijd van het kind is er daar een van. Maar de leeftijd verandert natuurlijk. Bij een jonge baby wordt er vaak een 'opbouwende' regeling uitgesproken door de rechter (indien daar om gevraagd wordt uiteraard): Eerst een dag, dan een weekend, dan .... tot week/week.

Mijn raad: Zoek een advocaat en dan kortgeding voor voorlopige maatregelen. Aangezien er geen regeling bestaat en moeder weigert om het kind en de vader tijd samen te gunnen, is de kans zeer groot dat dit ontvankelijk zal verklaard worden en er voorlopige maatregelen zullen uitgesproken worden. Voor een uitgebreid vonnis wordt best een zaak ter gronde gestart na het gerechterlijk verlof.

(Waarschijnlijk zal de advocaat eerst via AS de moeder contacteren om te zien of er toch niet gesproken kan worden over een regeling. Op die manier kan aangetoond worden in de rechtbank dat u wel moeite heeft gedaan om tot een vergelijk te komen, maar dat mama degene is die het been stijf houdt en alles blokkeert. Mogelijks zal de advocaat ook bemiddeling aanraden, omwile van zelfde redenen: U doet moeite, mama niet.)

Best is natuurlijk altijd om onderling overeen te komen, zonder rechtbank. Dit kan jullie relatie en het kind alleen maar ten goede komen...

Evolet
Topic Starter

#3 , 23 jul 2012 15:24

@ Duma, bedankt voor je reactie. Nog een paar vraagjes:

- Over welke termijn praten we bij een kortgeding? Is dit bij het vredegerecht? Kan dit tijdens het gerechtelijk verlof?
- Wordt er in het kortgeding dan al vermeld dat het om een tijdelijke oplossing gaat? Regelt de advocaat het uitgebreid vonnis dan verder of moet die procedure door de vader zelf gestart worden?

En ja, overeen komen zou natuurlijk beter zijn, maar als ik de verhalen hoor, vrees ik dat dat niet haalbaar meer is...

Nogmaals bedankt!

Evolet

Reclame

duma

#4 , 23 jul 2012 15:35

Kortgeding kan tijdens het gerechterlijk verlof. Dit is ook jeugdrechtbank. Termijn gaat van een week tot enkele weken. Sowieso véél sneller dan een zaak ten gronde. (De reden dat ik dit zo goed weet, is omdat mijn man in exact dezelfde situatie heeft gezeten. Bij ons was het één week wachten, het vonnis was er de dag erna al.)

Kortgeding handelt enkel over dringende zaken. Een verblijfsregeling is geen dringende zaak, maar het feit dat een kind zijn vader niet mag zien en omgekeerd wel. Een kortgeding rechter zal zich énkel uitspreken over dat wat dringend is. In uw geval kan dat dus iets zijn als: Elke weekend een dag bij de papa. OF ELke week twee namiddagen... Dit dan tot de zaak ten gronde is voorgekomen en er een vonnis is. Wat bij ons het geval was: Onze adocaat heeft in het kortgeding aan de rechter gemeld dat er ook al een zaak ter gronde werd neergelegd voor een uitgebreide en duidelijke verblijfsregeling en dat het kortgeding dus enkel maar was omdat hij zijn kind niet mocht zien. Dat heeft wel geholpen.

U laat dat allemaal best door een advocaat regelen. Die weten best hoe alles moet verlopen.

Veronique1983

#5 , 24 jul 2012 09:21

Hallo,

Toen ik mijn vriend heb verlaten weigerde ik ook onze 6maanden oude baby met hem mee te geven (wegens druggebruik en agressie) maar heb hem wel voorgesteld dat hij haar dagelijks kon zien.
Mijn vriend heeft toen een kortgeding aangespannen waar we al in principe een week later moesten voorkomen (ex bleef eigen kortgeding uitstellen, raar maar waar).

Terug naar “Echtscheiding”