woonstvergoeding

filip1968
Topic Starter

woonstvergoeding

#1 , 22 jul 2012 19:05

Even kort alles samengevat. Getrouwd geweest met huwelijkscontract, scheiding van goederen. Samen een huis gebouwd op grond die ex als schenking kreeg van haar moeder. 13 jaar alle werk zelf in gedaan.Alleen ruwbouw laten zetten, al de rest zelf gedaan.Notaris die ons huwde zei: Scheiding van goederen is ,alles wat ge van uzelf hebt of krijgt ,blijft van uzelf en wat ge gezamelijk verwerft, behoord tot de gemeenschap.Klopt dus niet. Heb dus ook geen recht op helft van huis zonder waarde grond.Enkel het kapitaal dat ik erin gestoken heb ,kan ik dus terugkrijgen. Ik vraag dus mijn deel van de lening (die in de bank in twee delen was gesplitst,op ieder zijn naam) terug.Eerst beweerde haar advocaat dat ik enkel recht heb op kapitaal dat ik aan de bank heb afgelost en niet intrest.Maar ik wil het kapitaal dat ik erin gestoken heb terug. Het is een verschil van ongeveer 50.000€. Het huis is geschat op 450.000 tot 500.000€. Ik vraag dus 100.000€ voor: deel huis +veranda t.w.v. 12.000€, +inboedel + mijn wagen(opel zafira). Ex gaat niet akkoord, notaris wordt aangesteld door rechtbank. Nu zegt haar advocaat dat ik van haar 13 jaar heb geprofiteerd met gratis in haar huis te wonen en dus 13 jaar achterstallige woonstvergoeding moet betalen.Notaris is daarmee eens en stelt schatter aan om huis te schatten. Heb dit bij andere notaris nagevraagd en zoals ik had gedacht ,kan dit niet.Waarom laat eerste notaris dat toe? Iemand meer info hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon

#2 , 22 jul 2012 19:27

Woonstvergoeding is er alleen maar voor de periode vanaf de eerste aanvraag tot scheiding, niet tijdens het huwelijk.
Alles netjes op papier zetten en aan notaris afgeven als conclusie.
Advocaat tegenpartij speelt blufpoker.

filip1968
Topic Starter

#3 , 22 jul 2012 20:25

Ja dat haar advocaat blufpoker speelt, wist ik ook maar ik snap niet dat de notaris, die aanzien wordt als objectief persoon, haar advocaat volgt en een schatter laat aanstellen. Daarentegen rijdt zij nu al meer dan twee jaar met mijn wagen rond.zij had die op moment van de aanvraag voor scheiding op haar naam laten zetten.Dit was echter gebeurd door schriftvervalsing want zij had in mijn plaats een papier ondertekend voor "overdracht tussen echtgenoten"Ik heb daar toen ook klacht voor neergelegd bij de politie en bij DIV hebben ze direct de wagen terug op mijn naam gezet.kan ik voor die bijna drie jaar dan geen wagenvergoeding ofzo vragen?Ik heb wel een andere wagen moeten aanschaffen.

Reclame

j.demoor

#4 , 24 jul 2012 09:10

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken,heeft...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de VORDERING is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.217.Iedere echtgenoot ontvangt zijn inkomsten alleen en besteedt ze bij voorrang aan zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Getrouwd geweest met huwelijkscontract, scheiding van goederen’ + ‘Alleen ruwbouw laten zetten, al de rest zelf gedaan.’

‘zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk’ omvat mijns inziens niet ‘al de rest zelf gedaan’ ,zodat u hiervoor vergoeding kan eisen.

‘Ik vraag dus mijn deel van de lening (die in de bank in twee delen was gesplitst,op ieder zijn naam)’

Dit deel omvat zowel kapitaal als intrest door u betaald.

‘en dus 13 jaar achterstallige woonstvergoeding moet betalen’

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning VERPLICHT...“(Burgerlijk Wetboek).
De kosten hiervan zijn een ‘last van het huwelijk‘ die u TIJDENS het huwelijk niet aan uw echtgenoot vergoeden moet,tenzij anders overeengekomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”