Ik weet het niet meer...

bolleke11
Topic Starter

Ik weet het niet meer...

#1 , 04 mar 2007 09:20

Het was via de rechtbank uitgesproken dat mijn ex man vanaf 1-4-2004 250 euro per kind moest betalen dus totaal 500 euro per maand? hij is wel bij verstek veroordeeld omdat hij het niet nodig achtte om daar aanwezig te zijn.

Van hem zelf heb ik nog nooit geen onderhoudsgeld gekregen omdat hij zogezegt niets heeft en daarom betaalt DAVO nu voorschotten uit van 175 Euro per kind.
Maar toen DAVO mij begon te betalen stond hij al wel 16 maanden achter dus als je kunt rekenen is dat al wel een heel bedrag.

Nu kreeg ik deze week een aangetekende brief en dit van de rechtbank van eerste aanlag waarin stond dat mijn ex met een collectieve schuldbemiddeling gaat starten en er zat ook een papier tussen van
de schuldeisers die hij allemaal moet gaan betalen waaronder ik ook stond vermeld en dat hij aan mij een
schuld zou hebben van 1213,45 euro, maar wat helemaal niet klopt want dat is veel meer ik heb het nagevraagd bij DAVO hij is mij in totaal 9500 Euro verschuldigt en aan hun ook nog eens 8000 Euro.

Ook stond er in die brief iets over zijn wettelijke en contractuele verplichtingen zoals oa kredieten, hypotheken
enz en daar stond dan het volgende tussen:
" andere verplichtingen: onderhoudsbijdrage : 250 euro per maand en per kind, zijnde 500 euro per maand
ingevolge beschikking in kortgeding .... van 03.05.2004"

Nu had ik eigenlijk willen wat er nu gaat gebeuren nu hij die collectieve gaat nemen. Hij heeft ongeveer buiten het onderhoudsgeld 25000 Euro aan schulden. Ik weet dat er ook schulden kwijtgescholden kunnen worden of dat er minnelijke schikkingen kunnen gevraagd worden aan de schuldeisers.
Zijn er hier missch mensen die zoiets ook al eens voorgehad hebben of die mij kunnen zeggen of ik nog kans maak om ooit nog iets van die achterstal te zien waar ik en vooral mijn kinderen recht op hebben.

Groetjes,bolleke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 04 mar 2007 11:20

Zijn er hier missch mensen die zoiets ook al eens voorgehad hebben of die mij kunnen zeggen of ik nog kans maak om ooit nog iets van die achterstal te zien waar ik en vooral mijn kinderen recht op hebben.
De persoon waar het om draait lijkt me de papa te zijn

Wat zegt de papa?

RR

bolleke11
Topic Starter

#3 , 04 mar 2007 11:24

Ja allicht gaat het hier om de "papa" en de papa heeft nu niets meer te zeggen hij heeft ons zo al genoeg verdriet en miserie aangedaan maar dat doet nu niet terzake.
Wel rare vragen die jij stelt?

Reclame

sperwer

#4 , 04 mar 2007 15:23

Dien in samenwerking met davo en een raadsman/vrouw een juiste rekening in bij zijn bemiddelaar.
Om juist te weten hoe men te werk gaat bij schuldbemiddeling, kan je best langs het OCMW van je gemeente gaan. Zij hebben hier dagelijks mee te maken en regelen ook massa's schuldbemiddelingen.

Maar je zal dat geld zeker niet in ??n keer krijgen.

Maar de papa moet je idd niet kijken, deze krijg leefgeld van zijn bemiddelaar.

bolleke11
Topic Starter

#5 , 04 mar 2007 17:22

Ok bedankt voor je antwoord sperwer!

Groetjes, bolleke

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 04 mar 2007 22:27

Code: Selecteer alles

en de papa heeft nu niets meer te zeggen hij heeft ons zo al genoeg verdriet en miserie aangedaan maar dat doet nu niet terzake
Beste bolleke

Of het hier nu niet ter zake doet ben ik helemaal niet met je eens.
Gemakkelijk is het altijd niet, dat hoor je me niet zeggen en het vraagt soms heel veel offers (scheiden doe je niet zomaar), maar alle studies wijzen in dezelfde richting.... voor een goede evenwichtige ontwikkeling van je kinderen is een frequent en regelmatig contact met beide ouders nodig.

Zijn hier geen mogelijkheden om dat contact terug op te bouwen?
Als dit contact vlot loopt, dan zijn er vaak ook minder problemen met betalingen, maar het belangrijkste voor je kinderen is niet dat geld, maar hun evenwichtige ontwikkeling want daar hebben kinderen recht op, net als contact met hun beide ouders

Neem anders eens een kijkje bij
art. 18
art. 9?3
art. 7
art. 8

van het kinderrechtenverdrag

http://www.kinderrechtencommissariaat.b ... nuId=10118

RR

sperwer

#7 , 05 mar 2007 07:11

Code: Selecteer alles

en de papa heeft nu niets meer te zeggen hij heeft ons zo al genoeg verdriet en miserie aangedaan maar dat doet nu niet terzake
Beste bolleke

Of het hier nu niet ter zake doet ben ik helemaal niet met je eens.
Gemakkelijk is het altijd niet, dat hoor je me niet zeggen en het vraagt soms heel veel offers (scheiden doe je niet zomaar), maar alle studies wijzen in dezelfde richting.... voor een goede evenwichtige ontwikkeling van je kinderen is een frequent en regelmatig contact met beide ouders nodig.

Zijn hier geen mogelijkheden om dat contact terug op te bouwen?
Als dit contact vlot loopt, dan zijn er vaak ook minder problemen met betalingen, maar het belangrijkste voor je kinderen is niet dat geld, maar hun evenwichtige ontwikkeling want daar hebben kinderen recht op, net als contact met hun beide ouders

Neem anders eens een kijkje bij
art. 18
art. 9?3
art. 7
art. 8

van het kinderrechtenverdrag

http://www.kinderrechtencommissariaat.b ... nuId=10118

RR

Roderidder, waar haal jij dat er geen contact is tussen vader en kinderen?

En dan nog, in sommige gevallen is het juist de vader die dit niet wil en in andere gevallen is het weldegelijk beter voor de kinderen dat er geen contact meer is.

Maar de vraag ging hier zuiver over de betalingen.

bolleke11
Topic Starter

#8 , 05 mar 2007 09:17

Of jij het er nu mee eens bent of niet ik zeg dat wat jij allemaal ligt te zeggen hier helemaal niets terzake doet, en voor alle duidelijkheid mijn kinderen hebben contact met hun vader en een heel goei zelfs dus hier kun je al niets meer op zeggen.

Dat jij aan mij vraagt of er geen mogelijkheden zijn om dat contact terug op te bouwen daar kan ik alleen maar op zeggen WAAR BEMOEI JIJ JE EIGENLIJK MEE je kent niet eens de situatie anders zou je wel anders praten maar je doet net of je ??n of andere bemiddelaar bent!

Wat dat geld betreft, geld is voor mij helemaal niet belangrijk maar het gaat hier bij mij wel over het principe als ik vanuit de rechtbank nog met hem contact opneem dat hij beter op die zitting aanwezig zou zijn want dat dat in zijn eigen belang is "zo zot ben ik dan ook nog" en ik krijg als antwoord terug: dat ze zeggen of uitspreken wat ze zelf willen daar lig ik niet wakker van, want ik trek er mijn eigen toch niks van aan" dan ligt het wel aan z'n eigen denk h? dat hij bij verstek word veroordeld en daar kan ik niets aan doen dat is de rechter die dat beslist.
En inderdaad hij heeft er zijn eigen ook niets van aangetrokken want hij heeft nooit niks betaald en nu word hij nog eens beloond omdat alles wat ik normaal nog van hem zou moet hebben ongeveer een 9000 euro ook nog eens word kwijtgescholden!
En sperwer bedankt dat jij mij dan toch nog begrijpt!

Groetjes, bolleke

j.demoor

#9 , 05 mar 2007 10:44

Indien de bedragen die de rechtbank u meedeelde fout zijn dan dient u dit aan de rechtbank te melden met mededeling van de juiste bedragen en van de bewijzen.

?Art.1675/13...?3.De rechter kan geen kwijtschelding verlenen voor...de onderhoudgelden die vervallen zijn op de dag van de uitspraak houdende vaststelling van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling...?(Gerechtelijk Wetboek).

?Art.16.?3.Indien de onderhoudsplichtige...een collectieve schuldenregeling heeft verkregen,wordt de Dienst voor Alimentatievorderingen voor de toepassing van de artikelen 1675/7 en 1675/13 van het Gerechtelijk Wetboek,geacht een schuldeiser van onderhoudsgelden te zijn.?(21 FEBRUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financi?n).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

bolleke11
Topic Starter

#10 , 05 mar 2007 16:01

Ik heb toen ik die papieren heb gekregen van die collectieve schuldbemiddeling van mijn ex contact opgenomen met DAVO en daar werd mij gezegd dat ik zelf geen invorderingen meer mag doen omdat zij mij voorschotten uitbetalen. Ik moet alles van die collectieve aan hun geven en zij zullen dan een vordering indienen en ook de juiste bedragen doorgeven aan de schuldbemiddelaar.

j.demoor en ook sperwer zou ik alvast willen bedanken voor hun raad die ze mij hebben gegeven en graag had ik van j.demoor nog willen weten wat ze juist bedoelen met : de onderhoudgelden die vervallen zijn op de dag van de uitspraak houdende vaststelling van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling want ik kan aan die wetteksten niet zo goed aan uit.

Groetjes, bolleke

j.demoor

#11 , 07 mar 2007 15:21

?die vervallen zijn? = die hadden moeten betaald zijn.
?gerechtelijke aanzuiveringsregeling? = regeling door de rechter getroffen ter betaling van de achterstallige schulden.

Terug naar “Echtscheiding”