scheiden van persoon zonder wettelijke verblijfplaats

Mirtille
Topic Starter

scheiden van persoon zonder wettelijke verblijfplaats

#1 , 03 mei 2012 22:10

Ik leef al meer dan 4 jaar alleen, mijn man zit ergens????? in Nederland, heeft geen vaste verblijfplaats noch in België, noch in Nederland. Hoe kan ik dan wettelijk scheiden.
Advocaat kan ik momenteel moeilijk betalen. Wie weet raad? Dank. Mirtille

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
carembeu

#2 , 04 mei 2012 08:58

Dag Mirtille,

Zit momenteel in dezelfde situatie, alleen een paar stappen verder.
Ik kan je ondertussen verzekeren dat dit een moeilijke en dure zaak is, waarvoor je zeker een advokaat nodig hebt.

In het geval dat je nog contact hebt met je ex, probeer hem er dan van te overtuigen van een echtscheiding met onderlinge toestemming.
Het is de snelste en vooral de goedkoopste manier. Hij zal hievoor echter wel een paar keer naar Belgie moeten komen om alles te regelen bij een notaris.

In het andere geval, neem zo snel mogelijk een advokaat onder de arm. Hij kan je het best adviseren over de te volgen weg en over de kosten die erbij komen.

Veel succes.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2012 09:45

Ik zie niet in waarom dit moeilijk zou zijn.

Als die persoon niet meer ingeschreven is op uw adres kan u toch met attesten van woonst bewijzen dat hij al meer dan één jaar niet meer bij u woont en is een echtscheidingsprocedure een fluitje van een cent.

Reclame

carembeu

#4 , 04 mei 2012 13:08

Zo gemakkelijk loopt dat niet hoor. Ik spreek uit ervaring.

Tegenpartij moet gedagvaardt worden, waar ga je de dagvaarding naartoe sturen als er geen gekend adres is ?
Echtscheidingsvonnis moet betekend worden, is niet zo eenvoudig als er geen adres is van de tegenpartij.
Vereffening en verdeling is ook een stuk lastiger als de tegenpartij er niet bij is en vertegenwoordigd wordt door een notaris die geen enkele toegeving kan of mag doen.
Er is een voordeel, als de tegenpartij zich afzijdig houdt, komt er geen vechtscheiding van. Jammer genoeg, als er geld te rapen valt, komt de tegenpartij toch nog boven water, met alle miserie vandien.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2012 14:31

Art. 40 Ger. W.
Heeft de betrokkene in België noch in het buitenland een gekende woonplaats, verblijfplaats, noch gekozen woonplaats, dan wordt de betekening gedaan aan de procureur des konings in wiens rechtsgebied de rechter die van de vordering kennis moet nemen of heeft genomen, zitting houdt.

Deze bepaling is m.i. ook van toepassing in echtscheidingszaken. Ik zie dus het probleem niet.

moederke27

#6 , 04 mei 2012 15:52

alles word dan betekend aan procureur des konings (of hoe da ook heet)

zo is het bij mij toch gegaan... vanaf ik het in gang gezet had was ik er binnen de 6maand van gescheiden (alles bijeen gerekend)

mvg

Terug naar “Echtscheiding”