Afhalen en terugbrengen kind

dave0474
Topic Starter

Afhalen en terugbrengen kind

#1 , 23 apr 2012 10:30

Hallo,

Even langs deze weg wat info opvragen voor mijn vrouw.

Na meer dan 3 jaar doet haar ex weer moeilijk betreffende zowat alles in verband met hun dochter, nu wat haar het meeste zorgen baart is het feit dat haar ex voor de jeugdrechtbank eist dat zij op zondag haar dochter dient te gaan afhalen. Enig probleempje, dit is 150 km. enkele reis.
Wij zorgen 12 dagen op 14 voor het kind, gaan met haar naar logopedie, orthodontist, brengen haar iedere dag naar school, maken iedere dag samen huiswark, ... en dan zou de ex van mijn vrouw gaan eisen om haar te gaan afhalen in Duitsland. Als het nu al te veel gevraagd is om haar te komen afhalen en haar terug te brengen??? Bovendien betaalt hij steevast de alimentatie te laat en loopt hij ook achter met de helft van de medische kosten...

Kan dit zomaar na 3 jaar gewijzigd worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Mvg,
Dave

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2012 10:36

Eisen.... en wat staat in het vonnis?

dave0474
Topic Starter

#3 , 23 apr 2012 11:07

Het vonnis vermeldt dat de vader het kind dient af te halen aan school na schooltijd op vrijdag en het kind dient terug te brengen bij de moeder thuis op zondagavond om 19 uur.

Nu voor dit is hij onder andere naar de jeugdrechtbank getrokken (gerechtsbrief deze morgen thuis gekregen met de post) en hij eist nu voor de jeugdrechtbank dat mijn vrouw haar dochter moet gaat afhalen in Duitsland bij haar ex op zondagavond. Vandaar mijn vraag "kan dit zomaar na meer dan 3 jaar gewijzigd worden?"

Dave.

Reclame

peter22

#4 , 23 apr 2012 11:18

vraag eens raad aan een advocaat, je kan ook eens bellen naar commisie voor juridische bijstand bij de orde van advocaten, dit vind je terug op internet.

http://www.advocaat.be/page.aspx?generi ... xtpageid=5" onclick="window.open(this.href);return false;

defoo

#5 , 23 apr 2012 14:49

je kan natuurlijk altijd van alles vragen voor de rechtbank of je dit krijgt is natuurlijk weer wat anders...
In dit geval is er volgens mij weinig kans dat de vader zijn gelijk haalt.
Immers, niemand heeft hem gevraagd om zo ver te gaan wonen.
Ik zou mij eerder bezorgd maken om het feit dat vader plots zelf kan beslissen om het kind niet meer terug te brengen. Waar en bij wie dient u dan klacht neer te leggen en voor welke feiten (ontvoering in het buitenland?)....

Franciscus

#6 , 23 apr 2012 15:05

Hangt weer van de inhoud van het vonnis af.
We gaan ervan uit dat hij kind niet terugbrengt.
Dan doet u één uur na normaal terugbreng moment aangifte dat kind niet is teruggebracht door de vader bij de politie.
U neemt mee: het origineel vonnis en een copie (dat is voor de politie) ... u hebt uiteraard ook alle info over uw ex bij zijn adres, zijn telefoon (vast en gsm), zijn wagen kleur type en nummerplaat.
Indien mogelijk een recente foto van het kind en eventueel ook van uw ex. Gegevens van zijn werk, kortom alles wat nuttig kan zijn.
Heeft hij de moeder ooit officieel in kennis gesteld dat hij daar daar ging verhuizen of heeft hij daar van het begin gewoond.
PS IS kind leerplichtig?

dave0474
Topic Starter

#7 , 23 apr 2012 15:32

Hallo Franciscus,

Kind is inderdaad leerplichtig.

Situatie is onveranderd, moeder woont in Scherpenheuvel-Zichem en vader in de buurt Düsseldorf. Nu plotseling na 3 jaar en 8 maanden wilt vader dat kind wordt afgehaald door moeder op zondagavond in de buurt van Düsseldorf.
Vonnis vermeldt dat vader het kind dient af te halen en dient terug te brengen, maar om zijn slag thuis te halen is hij nu dus opnieuw naar de jeugdrechtbank gestapt.
Hoeveel kans heeft hij dan eigenlijk op succes?

Alvast bedankt!

Franciscus

#8 , 23 apr 2012 15:34

En dat was vanaf het begin zo....
Hangt oa ook af van de financiële situatie van ex-partners.
en van alimentatie die moet betaald worden/bijzonder kosten.

dave0474
Topic Starter

#9 , 23 apr 2012 15:46

Alles is in principe ongewijzigd gebleven sinds het begin... Vader kan heden nog steeds een nieuwe Mercedes E financieren.

De bijzondere kosten zijn 50/50 verdeelt en de alimentatie bepaalt door de rechtbank is 250 euro per maand welke jaarlijks dient geïndexeerd te worden. Deze indexatie weigert de vader te betalen, hij betaalt nu dus reeds bijna 4 jaar 250 euro per maand alimentatie.

Turaki

#10 , 23 apr 2012 16:11

Maar nog steeds geen antwoord op de volgende belangrijke vraag: waar woonde het kind voor de scheiding (maw, wie is er het verst gaan wonen)?

Franciscus

#11 , 23 apr 2012 16:21

Bijkomend is tegen de niet indexering al klacht ingediend...
Laten veroordelen wegens niet (correct)betalen ...

roderidder
Contacteer: Website

#12 , 23 apr 2012 19:31

Maar nog steeds geen antwoord op de volgende belangrijke vraag: waar woonde het kind voor de scheiding (maw, wie is er het verst gaan wonen)?
juist... maar je zou kunnen gokken dat het een Belgische rechter zulke vonnissen uitspreekt omdat Duitse een zelfde gewoonte hebben als Belgische en dat is "de andere" moet het vervoer maar doen.

Al bij al moet een jeugdrechter het belang van het kind vooropstellen en het lijkt mij (ben daar zelf toch voorstander van) dat diegene die -ver- wegtrekt van de woonplaats van het kind maar moet instaan voor vervoer heen-en-terug.

Wel hier bestaat die regeling al meer dan 4 jaar en blijkbaar is deze ouder die transporten beu.
Wat moet een rechter doen als deze zegt van... wel na meer dan 4 jaar moet die andere ouder ook maar een deel van het vervoer op zich nemen anders pech... (lees pech voor het kind want die verliest contact met 1 ouder)

Wel is dan het beste is voor het kind? Wel ik weet het niet. Natuurlijk is mijn eerste reactie dat diegene (en al de anderen) die beslist plots zover is gaan wonen die concequenties maar moet dragen. Maar er zijn nog een hele reeks van andere factoren vb. stel dat oudernr.x zelf is vertrokken dik tegen de zin van Y vb. x koos plots voor een andere levenspartner en Y sociaal geisoleerd achterbleef en uiteindelijk terugkeerd naar de roots vele km verderop mede omdat van een gevraagde 50/50 regeling ook al niets in huis kwam en geen geld had voor het gezamelijke huis te kopen. Ik zeg natuurlijk zo maar iets maar wil maar meegeven dat er mogelijks toch nog een aantal elementen kunnen meespelen.

150km ver uit elkaar gaan wonen als ouders is wat mij betreft niet in het belang van het kind, beter voor het kind is samenblijven.

tot slot of om te herhalen: je vraag lijkt mij dus terrecht en belangrijk om te weten.

RR

roderidder

#13 , 23 apr 2012 19:39

Hoeveel kans heeft hij dan eigenlijk op succes?
Zou je zelf niet proberen al mocht je maar 10% kans hebben?

Het is voor ons onmogelijk om met enkel Uw verhaal hier een goed zicht te geven van zijn kansen.

Breivik daarentegen zal niet worden vrijgesproken die kans is kleiner dan 1%.

RR

dave0474
Topic Starter

#14 , 24 apr 2012 09:31

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Voor alle duidelijkheid: woonplaats van mijn vrouw met haar ex was in het noorden van Duitsland (tegen Hamburg), na de breuk is mijn vrouw teruggekomen naar België (Scherpenheuvel) en is haar ex bij zijn nieuwe vriendin gaan wonen in het zuiden van Duitsland (nabij Düsseldorf). Vonnis betreffende omgangsregeling e.d. is uitgesproken door de jeugdrechtbank van Leuven.

Mvg.

roderidder

#15 , 24 apr 2012 12:43

Je zal het maar overkomen... Je vormt een leuk gezin en dan "plots" vertrekt iemand met de kleine en gaat ermee 150km verderop wonen.

Als ik rechter was dan was de regel dat diegene die "plots" beslist dat hij/zij 150 km (of verder) verderop gaat wonen die ook mag instaan voor dat vervoer dat het gevolg is van zijn eigen beslissing.

In de afgelopen jaren zullen meer en meer rechters er ook wel zo gaan overdenken zijn. Dus als je vraagt naar zijn slaagkansen: wel die kans bestaat dat men zal ingrijpen in de vervoersregeling ja.
Hoeveel kans? Dat hangt van het geheel van alle elementen af en is moeilijk in te schatten.

RR

Terug naar “Echtscheiding”