Onderhoudsgeld bij op pensioen gaan.

geertt
Topic Starter

Onderhoudsgeld bij op pensioen gaan.

#1 , 20 feb 2007 19:18

Hallo ,

ik heb een vraagje ( die ik vraag voor mijn moeder , ze kent weining van computers ).

Mijn vader betaalde tot januari altijd stipt onderhoudsgeld voor mijn moeder. Deze maand heeft hij echter nog steeds niet gestort.
Mijn vraag is nu :

Als hij met pensioen zou zijn , is hij dan nog steeds verplicht van te betalen of vervalt dit dan ( blijf het bedrag hetzelfde) ?

Er is ook gedurende 20j geen index-aanpassing geweest kan ze daar nog recht ophebben ? ( ze vroeg er niet achter omdat alles na lange tijd weer rustig was ).

Bij wie zou ze het best zijn om dit in orde te laten brengen. Deurwaarder , advocaat , ... ?

Alvast bedankt voor enige info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Borniet

#2 , 21 feb 2007 07:28

Ik denk niet dat het betalen van het onderhoudsgeld vervalt bij het op pensioen gaan, tenzij anders vermeld in de uitspraak, maar dit weet ik niet zeker.
Je vader kan naar de rechtbank stappen en een aanpassing van de alimentatie vragen, omdat zijn inkomen veranderd is.
Je moeder kan inderdaad die achterstallige indexaanpassingen toch nog opeisen, met terugwerkende kracht over een periode van 5 jaar. Hiervoor neemt ze best contact op met een deurwaarder.
Kom gerust ook eens langs www.v-echtscheiding.be voor meer info
http://www.v-echtscheiding.be

j.demoor

#3 , 22 feb 2007 14:14

Onderhoudsgeld van de ene echtgenoot aan de andere wordt bij echtscheiding toegekend krachtens art.301(echtscheiding op grond van feiten) B.W.=Burgerlijk Wetboek,art.1288,4? Gerechtelijk Wetboek(E.O.T.) of art.223 Burgerlijk Wetboek(voorlopige maatregelen).

Onderzoek dus zorgvuldig vooraf de akte die het onderhoudsgeld toekent.

De oppensioenstelling van de onderhoudsplichtige op zich heft diens onderhoudsplicht niet op.

Enkel art.301 B.W. legt indexering op.In de overige gevallen zie de akte.

?Art.2277.Termijnen van...uitkeringen tot levensonderhoud...Verjaren door verloop van vijf jaren.?(Burgerlijk Wetboek).

INDIEN indexering is voorzien,dan kan u nog steeds het onderhoudsgeld indexeren naar de toekomst toe,alsmede voor de jongste vijf jaren.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”