kan een vader ineens het kindergeld eisen?

basil
Topic Starter

kan een vader ineens het kindergeld eisen?

#1 , 27 jan 2012 13:22

misschien een simpele vraag met een simpel antwoord maar het is me niet echt duidelijk.

Mama krijgt nu het volledig kindergeld.Alles staat vast in EOT. er is co ouderschap. 2 kinderen.
Kan de vader na ongeveer 3 jaar ineens het kindergeld opeisen? of een deel ervan? of een speciale rekening eisen?

graag een beetje verduidelijking.
Enorm bedankt op voorhand.

ps: der zijn nog andere complicaties maar daarover later in een ander topic.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stephandr

#2 , 27 jan 2012 13:38

eisen mag altijd !

basil
Topic Starter

#3 , 27 jan 2012 13:44

ok...eisen is 1(misschien verkeerde woordkeuze) maar ik wou ook weten of hij er "zomaar" recht op heeft en het ook kan verkrijgen.

Reclame

stephandr

#4 , 27 jan 2012 14:03

Alles hangt af van de inkomens en van de tijd die de kinderen bij elk doorbrengen.
"Zomaar" recht heeft papa er niet op aangezien in de EOT iets anders vastligt blijkbaar.

Hebt u zichzelf de vraag gesteld waarom mama wel kindergeld zou krijgen en de vader niet ?

basil
Topic Starter

#5 , 27 jan 2012 14:09

Hebt u zichzelf de vraag gesteld waarom mama wel kindergeld zou krijgen en de vader niet ?
Blijkbaar was dat altijd "logisch" en is gedurende al die(getrouwde en gescheiden) jaren zo geweest.
Na het vastleggen hiervan in de EOT is er, van vaders kant, nooit een vraag geweest om dit te wijzigen (als dit al kan...?) en nu ineens de "eis".... ???

Mariette

#6 , 27 jan 2012 14:34

Er is co-ouderschap, maar is er ook bi-locatie? Verblijven de kinderen evenveel bij vader als bij moeder?

basil
Topic Starter

#7 , 27 jan 2012 18:15

Er is co-ouderschap, maar is er ook bi-locatie? Verblijven de kinderen evenveel bij vader als bij moeder?

in principe wel. Het is wel zo dat als de kinderen bij de vader zijn, ze meer bij de "schoonmoeder"(zijn moeder dus) zijn dan bij hem.

Ik snap wel waar je naartoe wil en terecht ( vader heeft recht op helft van kindergeld indien het zo is...dacht ik) maar het feit is wel dat gedurende al die jaren het "vastlag" in de EOT dat de moeder het volledige kindergeld kreeg en de vader gedurende die tijd niets maar dan ook niets gedaan heeft om dit eventueel te wijzigen.(waarom zou hij ? hij was akkoord met de EOT.)

Vandaar mijn vraag, kan hij zomaar ineens die zaken veranderen?
Een EOT is toch ergens bindend?of ben ik mis...

stephandr

#8 , 30 jan 2012 14:57

In principe gaat de echter er vanuit dat je bij een EOT samen akkoord was en dat je er eerst samen goed over hebt nagedacht (tegenover een vonnis dat wordt opgelegd).
Wellicht zijn er gewijzigde omstandigheden voor uw ex waardoor hij nu wel kinderbijslag wil. Wat is zijn argumentatie ?

Konijntje32

#9 , 30 jan 2012 16:21

Interessant om volgen. Ik zit hier wat met hetzelfde probleem.

In 2009 werd via EOT vastgelegd dat de moeder alle kindergeld zou krijgen in ruil voor het schenken van kledij voor de kinderen als ze bij papa zijn. Zo staat dit ook genoteerd. De mama doet evenwel haar plicht niet en houdt alle centjes voor zichwelf waardoor papa zelf mag kledij kopen en de kosten mag dragen... Ondertussen is het al een jaar dat de moeder niets van kledij gaf en het geduld hier is op.

Er was al het voorstel (van papa) dat mama maandelijks 50 euro doorstort om toch iets van kosten te compenseren. Eigenlijk een belachelijk laag bedrag, maar beter iets dan niets. Reactie? Beloftes van ja ja en ja en uiteindelijk neen...

Er was ook het voorstel om alle kosten van de kids te delen en via een kinderrekening te werken. Reactie? Ja ok maar... De papa zou eens merkkledij moeten kopen ipv gewone kledij en dus duurdere stukken, dat zou niet eerlijk zijn... Pfff

Er was ook het voorstel om via de notaris eens samen te zitten om dit probleem op te lossen. Reactie? "Ik zit niet meet met hem aan tafel" (zegt degene die bedrogen heeft en het huwelijk stuk maakte)

Is er echt iets veranderd waardoor het EOT moet herbekeken worden? Vast niet, dus mag ik, de papa, verder opdraaien voor de kosten. Uiteindelijk is dit wel in het belang van het kind... Maar ik trek de kosten wel af van andere kosten die ik aan haar moet betalen... De afspraken lopen evenwel tot eind lagere schooltijd van de oudste. Dan moet het herbekeken worden... Zal nog leuk worden!! Ze trok al aan de mouw van een advocaat omtrent het feit dat ik die kosten aftrek. Hij vindt dat niet correct maar doet niks, logisch want kan niet veel doen. Alles wordt telkens via mail aan haar duidelijk gemaakt. Voorlopig is alles windstil hieromtrent...

Maar ben dus benieuwd wat het bij jullie zal geven...

basil
Topic Starter

#10 , 30 jan 2012 19:33

Weet je konijntje, ik snap exact wat je wil zeggen... Ik wil ook gewoon weten of een EOT eigenlijk als "een paal" boven alles staat.

Kan je zomaar "ineens" iets anders eisen/willen/bekomen terwijl het eerst in de EOT mooi en netjes beschreven staat en door beide akkoord getekend.

Indien het zo is dat er "wijzigingen" mogelijk zijn...welke stappen moeten er dan ondernomen worden (als het al kan..???) en wat zijn de mogelijke eisen/wensen/bekomingen die kunnen verkregen worden?

het is me helemaal niet duidelijk.

stephandr

#11 , 31 jan 2012 08:41

Ik denk dat zulks al via de vrederechter kan....

v950511

#12 , 31 jan 2012 17:32

Bepalingen uit een EOT overeenkomst hebben het karakter van een 'dading'. Men kan die achteraf maar uiterst moeilijk laten wijzigen of aanpassen. Dit kan enkel wanneer beide partijen het erover eens zijn, of als de omstandigheden ingrijpend wijzigen buiten de wil om van degene die ze aanvraagt.

roderidder
Contacteer: Website

#13 , 31 jan 2012 19:01

Mama krijgt nu het volledig kindergeld.Alles staat vast in EOT. er is co ouderschap.
Waarom zou mama denken dat het geld bedoeld is voor een bongo wellness weekend/maand per kind?

Het ouderlijk gezag is bedoeld o.a. om te bepalen dat diegene die gezag heeft ook diegene is die beslist waar de inkomende kapitaal genuttigd zal worden inzake opvoeding.

RR

basil
Topic Starter

#14 , 31 jan 2012 22:10

Mama krijgt nu het volledig kindergeld.Alles staat vast in EOT. er is co ouderschap.
Waarom zou mama denken dat het geld bedoeld is voor een bongo wellness weekend/maand per kind?

Het ouderlijk gezag is bedoeld o.a. om te bepalen dat diegene die gezag heeft ook diegene is die beslist waar de inkomende kapitaal genuttigd zal worden inzake opvoeding.

RR

sorry maar ik ben het niet eens met de assumptie dat de mama dit zou gebruiken voor "een wellness" weekend.

Hier gaat het niet over. Kindergeld zal en moet gebruikt worden "voor" de kinderen...dat is duidelijk.
Mijn vraag is gewoon of "ineens" van de EOT kan afgeweken worden en op welke manier....

Ik snap de frustratie dat de "mama" recht heeft op...en de vader eigenlijk op "niets" als je het "cru" stelt....

maar ik wou gewoon weten weten "of" je zomaar de EOT kan aanpassen/laten veranderen.... en zaken gaan eisen die anders overeengekomen waren en waar oorspronkelijk beide partijen "overeenkwamen"..... wat zijn de mogelijkheden....wat zijn de voorwaarden....wat zijn de te nemen stappen...????

lizzie

#15 , 01 feb 2012 20:49

Dat is nu juist dezelfde vraag die ik mij nu ook stel. Mijn ex wil ook ineens een aanpassing doen. Wij zijn pas officieel gescheiden sinds november en nu wil hij al veranderen, terwijl we uuuuuuuuuuuuurrrrrren met die EOT bezig zijn geweest.
Daarom ook mijn vraag, kan dit zomaar veranderd worden en hoe verloopt dit verder?

Terug naar “Echtscheiding”