alimentatiegeld voor kinderen onbetaald

divinedavinake
Topic Starter

alimentatiegeld voor kinderen onbetaald

#1 , 12 dec 2011 14:33

Sinds verleden jaar november zijn mijn ex en ik uiteen. Tot 3 maanden terug betaalde hij het alimentatiegeld altijd correct en stipt. De voorbije 3 maanden heeft hij 2 x te laat betaald en het verschuldigde bedrag van laatste maand heb ik nog niet ontvangen.

In het vonnis staat enkel dat hij iedere maand het geld dient over te maken aan mij. Tot 3 maanden terug ontving ik het ook op het einde van iedere maand.

Welke stappen dien ik te ondernemen als dit zo blijft duren? Ik ben op de hoogte van DAVO. Maar ik lees ook op het internet dat ik bij niet-betaling klacht dien neer te leggen bij de politie. Is dit correct? En vanaf wanneer kan ik dat? Hoelang dien ik te wachten om klacht te kunnen neerleggen?

Alvast bedankt voor reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2011 19:38

Dat is idd correct .... niet betalen alimentatie is strafbaar en staat onder art 391 ofte familieverlating.
Ook te laat dus niet in de maand kan aangegeven worden want is het niet respecteren van het vonnis.
Dus moet het betaald zijn voor het einde van iedere maand.
Parketcode 42
U doet aangifte van het ogenblik dat één maand niet betaald is.
Te laat betalen is ook niet betalen ... later zal blijken dat het telaat is.
Niet vergeten de index aan te rekenen volgend jaar in november.

PS is er geen contact meer zodat eerst eens navraag kan gedaan worden?

divinedavinake
Topic Starter

#3 , 15 dec 2011 16:36

Bedankt voor info.

Dus als ik het goed versta kan ik al voor onbetaalde alimentatie van vorige maand klacht neerleggen.

Communicatie tussen mij en mijn ex is nihil. Heb hem verscheidene keren gebeld maar geen gehoor. Smsen gestuurd, ook geen reactie. Mijn advocate heeft stappen ondernomen, deurwaarder wordt ingeschakeld. Geen idee of dit een positief gevolg gaat hebben. Hopelijk wel. Weet wel dat ik dit niet zomaar kan voorbij laten gaan. Ik pas het omgangsrecht toe conform het vonnis, hoe moeilijk dat ook is. Hij dient het vonnis ook te resepcteren!

Indexaanpassing zal ik niet vergeten.

Reclame

kellytjexxx

#4 , 15 dec 2011 18:10

vanaf 2 maanden achterstal kunde beroep doen op DAVO ik krijg nu al meer dan onderhalf jaar er voorschotten van omdat men ex de allimentatie weigert te betalen.. als ge naar de politie een klacht ga neerleggen daar komt geen gevolg naar (is hier toch gebleken)

Franciscus

#5 , 15 dec 2011 21:34

Wat u bij de politie doet is en strafklacht neerleggen. Deze gaat naar het parket die verder beslist.
Er zijn trouwens als slachtoffer dan verdere mogelijkheden om toch gevolg te hebben aan de aangiften.
Natuurlijk als het hier is gebleken zal het zo wel zijn zeker.
Ik weet dat het gerecht niet altijd snel of zelfs adequaat werkt maar mijn ervaring is toch anders.
Men moet geduld hebben en stap voor stap werken.

Mariette

#6 , 16 dec 2011 01:20

Mijn kinderen zijn ondertussen dertigers.

Ik heb jaren geleden tientallen keren klacht neergelegd bij de politie..... nooit iets gehoord
Die Davo dienst geldt enkel als men zelf niet voldoende inkomen heeft, ik verdiende blijkbaar teveel.

lucgescheiden

#7 , 17 dec 2011 16:10

"niet altijd snel" of "jaren geleden" is mss niet dadelijk het zelfde, maar
ik meende te weten dat een alimentatieschuld vervalt na 5 jaar (?)
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#8 , 17 dec 2011 16:24

Politie registreert (alleen maar).
Indien tegenpartij in zelfde gemeente/ zone woont kan deze gehoord worden.
Indien niet gaat PV rechtstreeks naar parket en deze beslist verder.
Ook kan nu een APO ( autonome politie afhandeling) toegepast worden zo kan PV eerst naar gemeente woonst tegenpartij.
Totaal bundel gaat dan naar parket.
U kan u na aangifte ook als slachtoffer ( zeker doen) laten registreren bij parket. Dat heeft zo zijn voordelen.
Het is steeds het parket dat beslist over al of niet (strafrechtelijke) vervolging.
Uitzondering vb de burgerlijke partijstelling bij OR of de rechtstreekse dagvaarding bij de strafrechtbank.

Los van de strafvervolging kan/moet de zaak ook aanhangig gemaakt worden bij de rechtbank die het vonnis heeft uitgesproken.
Op basis daarvan kan ene nieuwe regeling komen.

Klopt alimentatie kan men 5 jaar vorderen.

Terug naar “Echtscheiding”