communicatie

mopke
Topic Starter

communicatie

#1 , 17 sep 2011 19:08

hallo , kan iemand mij vertellen of ik aan de rechter kan vragen om verplichte communicatie met mijn ex over de kinderen en hun opvoeding , eventueel onder begeleiding ? Angezien er nu totaal geen is en dit ernstige problemen meebrengt voor de opvoeding . Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nieuwestart

#2 , 18 sep 2011 11:44

Hoi Mopke,

Ik weet niet zeker of een rechter partijen kan opleggen om te communiceren met elkaar... Het is inderdaad vrij essentieel om al co-ouders te communiceren met elkaar!

Wat zou kunnen helpen is: bij elke overdracht een mailtje te sturen naar je ex met daarin heel sec de belangrijke zaken te vermelden die tijdens de periode gebeurd zijn dat de kinderen bij jou waren en de activiteiten te vermelden die op stapel staan tijdens de periode die ze bij je ex zijn.
Ik ben hiermee vrij snel na mijn vlucht uit de gezamenlijke woning begonnen. Na ongeveer een maand heeft mijn ex hierop ingepikt (zij het niet altijd op de wijze zoals ik het zou hebben gedaan, maar kom...

Hierin vermeld je dan:
Thema school volgende week,
Geplande verjaardagsfeestjes,
Uitstappen, belangrijke activiteiten,
Doktersbezoek met diagnose
Voorgeschreven medicatie
Toedieningswijze medicatie
Structurele wijzigingen in slaapritme
...

En bij grotere kinderen waarschijnlijk ook nog andere belangrijke dingen.

Doe dit en bewijs dit.

De rechter zal dan misschien je ex nog niet opleggen om te communiceren, maar jij hebt dan alleszins je best gedaan. En de kans is zeer reëel dat je ex toch stevig op zijn/haar donder krijgt.

Nieuwestart

j.demoor

#3 , 19 sep 2011 10:15

“Art.374.§ 1...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent INWINNEN en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Lucke

#4 , 19 sep 2011 11:09

“Art.374.§ 1...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent INWINNEN en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden...”(Burgerlijk Wetboek).

Héél mooi art.

Echter, heb het in mijn zaak aangekaart voor de jeugdrechtbank... zit hier met hetzelfde probleem!
Reactie rechtbank.... NUL, NOPPES, NIKS!!!! Geen maatregelen, niets!

Ben op eigen initiatief begonnen met een heen-en weer schrift.
Daarin vermeld ik alle belangrijke dingen. Mama vermeldt weinig of niets....
Betreffende gezondheid, Doktersbezoek met diagnose, Voorgeschreven medicatie, Toedieningswijze medicatie,...
Gebeurt enkel in de richting van papa naar mama toe.
Omgekeerd worden zelfs de doktergegevens van de potjes afgescheurd...

Tijdens deskundig onderzoek verklaard mama dat ze dit een dom boekje vindt... ook hierover geen reactie van de deskundige!
Vraag af en toe informatie op bij het onthaal. Nu op één jaar tijd 4 x gevraagd. Resultaat: Hoofd onthaal verklaart aan deskundige dat ik de laatste tijd de deur plat loop om informatie te winnen over onze dochter... staat zo in het verslag.
Betreffende gezondheid wordt het als volgt vermeld: Moeder brengt de vader niet altijd tijdig op de hoogte...

Alsof je met je hoofd telkens tegen een betonnen muur loopt.

lucgescheiden

#5 , 19 sep 2011 15:30

zeer herkenbaar spijtig genoeg weinig verhaal tegen.
de rechtbank ziet de advocaten nog steeds als de spreekbuis van beide ouders, en deze communicatie primeert ($)!
Handige documenten voor Personenrecht

mopke
Topic Starter

#6 , 19 sep 2011 17:15

Ach , rechten , pijnlijke zaak . Toen ik op een zeker ogenblik van vreemden moest horen dat 1van mijn zoons in het ziekenhuis lag ,heb ik zelf uitgezocht waar , ben er onmiddelijk heen gegaan maar werd door de vader onder drijging van de kamer gestuurd . De verpleging heeft me ook ni geholpen , mijn zoon van toen 12 jaar zei ook dat ik moest gaan . Dus ik was en ben de slechte moeder voor heel het ziekenhuis , als een kind mij haat zal het wel een reden hebben . Ik weet hoe het komt , ze zijn gehersenspoeld en krijgen van mij niks goeds te horen . MAAR DE BUIRENWERELD EN OOK DE RECHTBANK wil dat niet weten . Ondertussen zie ik mijn kinderen al 2jaar niet meer , ik volg wel hun school op via CLB , maar sta aan de kant met gebonden handen en niemand die helpt zelfs niet als het slecht gaat met de kinderen . Voor mij is dit pijnlijk , maar voor de kinderen hun jeugd en hun toekomst die naar de vaantjes gaat .Als er dan een familie drama gebeurd , dan kan niemand er aan uit en steken ze allemaal de handen in de lucht , politie , justitie , rechters en heel de zooi . Het enige dat ik wil is goed voor mijn kinderen en mama zijn , maar als er niks comunicatie is is er geen kans op verbetering . Bedankt voor de reacties

lucgescheiden

#7 , 19 sep 2011 17:30

Duizenden ouders in het zelfde geval als jij Mopke, en al mijn medeleven voor je leed!
Maar zolang de politiekers weigeren te bewegen, en
geen wet willen stemmen die de kinderen loskoppelt van het echtscheidingsgebeuren,
zullen dergelijke wantoestanden blijven gebeuren.

octopus

#8 , 20 sep 2011 07:55

mopke,
ik bevind me in dezelfde situatie. Een kind, ook al is het 20 j oud, dat constant door de ene ouder gehersenspeold wordt kan niet meer helder denken.
Het mag ook niet meer helder denken, of het verliest de steun van die dictatoriale ouder. Ik heb geleerd dat je daartegen niets kunt doen.
Advocaten zullen je wijsmaken dat dit wel kan, procedures opstarten, en de rechter zal omwille van de "privacy" van het kind of de ouder je met een kluitje in het riet sturen. Daarna stuurt de advocaat je een rekening. Die zal wel heel duidelijk zijn.

eenvandedrie

#9 , 20 sep 2011 08:36

mopke, probeer contact te houden met je kinderen, want de meesten zeggen ( ook hulpverleners) neem een tijdje afstand en laat alles wat betijen maar doe het niet !!
Want voor je het weet heeft je ex je kinderen bewerkt en dit is hèt begin van PAS = ouderverstoting - met onnoemelijk veel pijn en ondraaglijk lijden ...
Erg , hoeveel kinderen en ook verstoten ouders hiermee te maken krijgen !! En jawel , het kan IEDEREEN overkomen !! Zelfs de meest liefhebbende ouder...
@ octopus
Sterkte , ge kunt er idd niks aan doen , ze worden zodanig bewerkt en bewerkt dat het geen naam heeft. Jezelf een beetje beschermen , anders ga je eraan kapot...
Het Stockholmsyndroom weet ge wel...

mopke
Topic Starter

#10 , 20 sep 2011 09:33

Er is niets dat ik liever zou willen dan contact hebben met mijn kinderen , maar hoe ? De post is het enige wat ik nog kan maar niemand weet of die echt terecht komt . Internet , nooit antwoord of bevestiging , telefoon juist hetzelfde , de school stuurd met veel moeite en aandrang de resultaten maar cotact met de kinderen via de school lukt ook niet . Voor mij is er niks meer , het houd op , mijn advokaat zegt zelf vechten voor de rechtbank kost alleen maar geld en de kinderen zijn de baas vanaf 16 dus wat kan ik , niks .Ben alles kwijt mijn geld , mijn eigendom , mijn naam als moeder . Want iedereen die me kende als goede moeder zegt , we begrijpen dat niet je zal wel iets gedaan hebben anders haten kinderen een moeder niet . Ik zal mijn kinderen nooit iets kwalijk nemen , alleen maar heel erg missen en ongelooflijk blij zijn als het goed met hen gaat . Moest er toch nog iemand raad hebben , graag , dank .

lucgescheiden

#11 , 20 sep 2011 17:37

Het was dit forum die mij op het gedacht bracht om éénieder aan te zetten tot het melden van dergelijke discriminatie:

http://www.gelijkekansen.be/Meldpunten% ... /index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

ik weet niet of het iets kan en zal uithalen, maar indien er massaal meldingen binnenkomen zal dit hopelijk wel de aandacht vestigen op het probleem. Al valt er te hopen dat politiekers er iets vlugger over zullen doen om dit op te lossen dan het splitsen van een kieskring.

ovan

#12 , 21 sep 2011 12:00

hallo , kan iemand mij vertellen of ik aan de rechter kan vragen om verplichte communicatie met mijn ex over de kinderen en hun opvoeding , eventueel onder begeleiding ? Angezien er nu totaal geen is en dit ernstige problemen meebrengt voor de opvoeding . Dank
6 jaar geleden ook gevraagd aan de rechter. NJET! was niet nodig... en zoals u terecht aanhaalt is het een ernstig probleem voor de opvoeding geworden! ondertussen 10-tallen diensten en bemiddeling afgelopen zonder succes. Nu is het kind in PAS en POS situatie gekomen... opmerking van de rechter: “ zouden we niet starten met een hulpverlening aan huis?” over communicatie nog steeds niets :-)
Ik zou zeker en vast vragen aan de rechter , praktisch voorstellen hoe je dat wilt doen en er nadruk op leggen hoe belangrijk en indien niet dat de consequenties groot (zullen) zijn.
@mopke: geef de strijd niet op om mama te zijn en steeds blijven tonen dat je dat ook wilt zijn. Een slechtwerkend justitie staat dat in de weg, maar laat iedere keer heel hard op je hart trappen ook al is het door je zonen zelf. Blijf aanrijken wat je wilt doen voor je kinderen en wilt betekenen ook al weet je op voorhand dat het niet kan of mag.
Sterkte
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

lucgescheiden

#13 , 21 sep 2011 19:25

Deze draad werd intussen een 200-tal keer gelezen, waarschijnlijk hebben al die lezers
eens gezucht in de gedachte dit zijn idd onrechtvaardige toestanden zijn, die door de rechtbanken alleen maar worden ondersteund.

Daar zal het bij blijven vrees ik, tenzij alle slachtoffers worden gehoord, en serieus genomen.
De vraag is dan door wie zij ooit zullen gehoord worden, voordat de kinderen meerderjarig zijn (en het kalf verdronken)

De enigen die wetten stemmen waaraan rechtbanken zich dienen te houden zijn de politiekers.
Mijn inziens kunnen deze laatsen de schellen pas van de ogen vallen indien;
al dit leed hun via hetzelfde kanaal rond de oren wordt geslagen.
Iemand met een beter idee dan dit via het meldpunt voor discriminatie te doen? Die mag het dringend posten!

itsme

#14 , 21 sep 2011 19:30

voor sommige ex-en zou de strop nog te goed zijn!

Lucke

#15 , 21 sep 2011 19:42

Deze draad werd intussen een 200-tal keer gelezen, waarschijnlijk hebben al die lezers
eens gezucht in de gedachte dit zijn idd onrechtvaardige toestanden zijn, die door de rechtbanken alleen maar worden ondersteund.

Daar zal het bij blijven vrees ik, tenzij alle slachtoffers worden gehoord, en serieus genomen.
De vraag is dan door wie zij ooit zullen gehoord worden, voordat de kinderen meerderjarig zijn (en het kalf verdronken)

De enigen die wetten stemmen waaraan rechtbanken zich dienen te houden zijn de politiekers.
Mijn inziens kunnen deze laatsen de schellen pas van de ogen vallen indien;
al dit leed hun via hetzelfde kanaal rond de oren wordt geslagen.
Iemand met een beter idee dan dit via het meldpunt voor discriminatie te doen? Die mag het dringend posten!
Herinner u mijn vraag!
Ik zou graag met deze problematiek naar de pers willen stappen.
Ken een journalist die zeker wel bereidt is om dit te doen.
Echter, nog geen enkele reactie gehad.

Terug naar “Echtscheiding”