mishandeling en verwaarlozing

bezorgdemama
Topic Starter

mishandeling en verwaarlozing

#1 , 01 sep 2011 21:11

hallo,

kan iemand mij advies geven?

Mijn dochter is helemaal ondervoed, uitgedroogd en met blauwe plekken op haar rug thuisgekomen van haar vader. Er is ondertussen klacht ingediend, de vaststellingen zijn gebeurd, ze heeft met een kinderpsycholoog van vertrouwenscentrum kindermishandeling gepraat,...

Maar nu zou ik haar morgen moeten meegeven met haar vader voor het weekend. Natuurlijk wil ze zelf niet meer gaan, en wil ik haar ook niet meer meegeven aangezien haar veiligheid niet gegarandeerd wordt. Welke straf kan ik krijgen wegens het niet navolgen van het vonnis? Natuurlijk zal heel deze zaak voorkomen en zal het vonnis normaal wel veranderd worden, maar dit is nu het geval nog niet, dus nu op dit tijdstip leef ik het vonnis niet na... dus vraag ik mij af wat de gevolgen kunnen zijn voor mij en mijn kind.

Graag jullie raad!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 01 sep 2011 21:24

Ik zou verwachten dat de politie na de vaststellingen onmiddellijk contact zou hebben opgenomen met de procureur?
Zo niet; zelf de bevoegdheid opnam om uw ex te verhoren?
In het andere geval hen dit om dringende redenen verzoeken ....
Handige documenten voor Personenrecht

ovan

#3 , 01 sep 2011 22:10

Het is niet eenvoudig om met die beperkte info, je raad te kunnen geven.
Is ze plots één keer zo thuis gekomen? Of hoelang is dat aan de gang? Was dat na een lange periode of enkel een weekend?
Hoe oud is je dochter? Wat zegt de vader hier zelf over? Zijn er eerder klachten neergelegd of is dit de eerste?
Is er nog communicatie met de vader?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Reclame

bezorgdemama
Topic Starter

#4 , 01 sep 2011 22:17

Het is niet eenvoudig om met die beperkte info, je raad te kunnen geven.
Is ze plots één keer zo thuis gekomen? Of hoelang is dat aan de gang? Was dat na een lange periode of enkel een weekend?
Hoe oud is je dochter? Wat zegt de vader hier zelf over? Zijn er eerder klachten neergelegd of is dit de eerste?
Is er nog communicatie met de vader?
Dit is al niet meer de eerste keer, er zijn nog al vaststellingen geweest, maar ik heb nog nooit een klacht ingediend. Nu was het een periode van 10 dagen, en mijn dochter is 7 jaar. De vader is op de hoogte gebracht maar weigert te reageren, telefoon op te nemen, terug te bellen,... naar mij, sociale dienst en vertrouwenscentrum. Communicatie is altijd al heel basic geweest tss ons, enkel zeggen wat moet en rest niets...

sowieso geef ik haar niet mee, want ze zou me nooit meer vertrouwen! ah ja, wat voor nut heeft het dat ze me eindelijk durft zeggen hoe dit gebeurd is, als ik er toch niets aan doe! Maar ik vraag me vooral af, welke gevolgen dit kan hebben.

De politie moet het nog doorsturen naar het parket, dus daar ben ik nu nog niet direct mee geholpen

Tattie

#5 , 01 sep 2011 22:24

wij hadden een vergelijkbare situatie.... en ook wij hebben in ons geval de dochter ook een week bij ons gehouden terwijl het eigenlijk de moeder haar week was... je moet je indekken..ik veronderstel dat je een advocaat hebt.. hem morgen asap een schrijven of telefoon laten doen naar de vader waarin hij meedeeld dat je jekind niet meegeeft aan hem voor die en die reden. ondertussen wel zorgen dat je advocaat alles opstart om maatregelen in kortgeding te verkrijgen...
kweet niet hoe oud ze is, maar die van ons heeft geen psycholoog gehad om met te praten, maar wel de mensen van de zedenrecherche waar ze een videoverhoor gehad heeft..dit kwam op vraag van de politie zelf.... kwil je niet ontmoedigen maar tenzij je echt ijzersterke bewijzen kunt voorleggen zal het wrs haar woord tegen het zijne worden...dit was bij ons zo..en de zaak werd geseponeerd wegens gebrek aan bewijs... zelfs haar eigen moeder geloofde haar niet... vonden we erg...

Tattie

#6 , 01 sep 2011 22:26

mss nog dit... ook al zou hij klacht neerleggen bij de politie dat hij haar niet meekreeg...de politie zal haar niet bij jou komen buiten halen...mogen ze niet...

bezorgdemama
Topic Starter

#7 , 01 sep 2011 22:37

wij hadden een vergelijkbare situatie.... en ook wij hebben in ons geval de dochter ook een week bij ons gehouden terwijl het eigenlijk de moeder haar week was... je moet je indekken..ik veronderstel dat je een advocaat hebt.. hem morgen asap een schrijven of telefoon laten doen naar de vader waarin hij meedeeld dat je jekind niet meegeeft aan hem voor die en die reden. ondertussen wel zorgen dat je advocaat alles opstart om maatregelen in kortgeding te verkrijgen...
kweet niet hoe oud ze is, maar die van ons heeft geen psycholoog gehad om met te praten, maar wel de mensen van de zedenrecherche waar ze een videoverhoor gehad heeft..dit kwam op vraag van de politie zelf.... kwil je niet ontmoedigen maar tenzij je echt ijzersterke bewijzen kunt voorleggen zal het wrs haar woord tegen het zijne worden...dit was bij ons zo..en de zaak werd geseponeerd wegens gebrek aan bewijs... zelfs haar eigen moeder geloofde haar niet... vonden we erg...
Hallo,
We hebben allesinds bewijzen genoeg want er zijn onmiddellijk vaststellingen gebeurd en foto's getrokken. Dus seponeren zouden ze in principe niet kunnen. Mijn advocaat is al ingeschakeld en zij zal ook de stappen ondernemen voor een kortgeding, maar dat helpt ons nu niet direct voor morgen... Mijn dochter zal ook zo'n audiovisueel verhoor afleggen waarbij de kinderpsycholoog aanwezig zal zijn als vertrouwenspersoon.
Ik ben wel opgelucht te horen dat je me meedeelt dat ze mijn dochter sowieso niet kunnen halen met politie. Enige waar ik schrik voor heb is dat we een boze rechter krijgen die het niet pikt dat ik een vonnis niet blijf naleven, ondanks de omstandigheden, en onze dochter van me weghaalt hiervoor. Mijn man zegt wel dat dit niet zal gebeuren, maar je leest vaak zo veel, dat ik er toch wel schrik van heb. Want artsen, psycholoog zijn er allemaal mee eens dat ze nu een stabiele thuis moet hebben om dit alles te verwerken.

In jouw geval: ik vind het heel jammer dat er niemand jullie en jullie kindje geloofde!!!!!! Hoop dat het goed gaat ermee ondertussen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2011 22:56

Blijkbaar geen heterdaad geval .... dus wordt de pdK niet direct in kennis gesteld.
Dan hangt het af van het verhaal en de politie beschikt NIET over de gegevens van de vertrouwensartsencentrum.
Psycholoog is GEEN arts en levert dus geen doktersattest af met een vermoedelijke duur van de arbeidsongeschiktheid.
Dit laatste is bij geweld een norm van ter beschikking stelling.
Het is uw verhaal en we kennen (wegens de zeer weinige gegevens) niet het grotere geheel en ook het verhaal van de tegenpartij.
Mag en kan ik dit schrijven wel ja ik heb wel wat ervaring op dit gebied. (Case notaris X zal bij enkele nog wel een belletje laten rinkelen)

Wat contact met politie betreft zorg dat je daar ook een vertrouwenspersoon hebt ... ga zeker eens praten met jeugdbrigade ( meestal diegene die het audiovisueel verhoor zullen doen) met de dienst slazo en met iemand van intra familiaal geweld (IFG) .... om zeker de dienst klachten en aangiften ( meestal hoofdinspecteurs) niet te vergeten.

O ja bij aangifte krijg je een attest van aangifte mee-- registreer u zeker als slachtoffer.

bezorgdemama
Topic Starter

#9 , 01 sep 2011 23:18

Blijkbaar geen heterdaad geval .... dus wordt de pdK niet direct in kennis gesteld.
Dan hangt het af van het verhaal en de politie beschikt NIET over de gegevens van de vertrouwensartsencentrum.
Psycholoog is GEEN arts en levert dus geen doktersattest af met een vermoedelijke duur van de arbeidsongeschiktheid.
Dit laatste is bij geweld een norm van ter beschikking stelling.
Het is uw verhaal en we kennen (wegens de zeer weinige gegevens) niet het grotere geheel en ook het verhaal van de tegenpartij.
Mag en kan ik dit schrijven wel ja ik heb wel wat ervaring op dit gebied. (Case notaris X zal bij enkele nog wel een belletje laten rinkelen)

Wat contact met politie betreft zorg dat je daar ook een vertrouwenspersoon hebt ... ga zeker eens praten met jeugdbrigade ( meestal diegene die het audiovisueel verhoor zullen doen) met de dienst slazo en met iemand van intra familiaal geweld (IFG) .... om zeker de dienst klachten en aangiften ( meestal hoofdinspecteurs) niet te vergeten.

O ja bij aangifte krijg je een attest van aangifte mee-- registreer u zeker als slachtoffer.
ja maar de vaststellingen zijn gebeurd door kinderarts ziekenhuis, niet van vertrouwenscentrum, dus politie heeft wel de gegevens en het wordt ook overgemaakt. Morgen ga ik zeker nog eens langs bij de politie en zal iemand van de jeugdbrigade vragen voor eens een gesprek te hebben hoe het nu verder zal gaan. Alvast bedankt

Franciscus

#10 , 01 sep 2011 23:22

Ok dus dan 'kan' het DA zijn bijgevoegd als u het hebt afgegeven of zij het hebben opgevraagd.
Heb je gezien of er werkonbekwaamheid opstond??? Desnoods vragen als bij copie politie ook een copie DA is gestoken.

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 02 sep 2011 00:05

Notaris x >> Dit is één v/d meest ophefmakende scheidingszaken van Vlaanderen geweest. De kleine kindjes van welleer hebben reeds een langdurige universitaire opleiding genoten. Heel kort: De moeder was heel bezorgd, vastberaden en de vader notaris van beroep en de kindjes... tja laat het ons houden op verdacht dat ze mishandeld/verwaarloost zijn of waren. Een notaris is in zekere zin een zeer goed betaalde medewerker van het gerecht en kent honderden verhalen van clienten over hun scheiding en scheidingsverloop.
De afloop>> de kinderen werden ouder tijdens de procedurehel en de moeder verloor gaandeweg alle contact met haar kinderen! Dat had ze niet zien aankomen.

Als ik de bijdrage van bezorgdemama lees dan wordt ik treurig. Waarom? Wel omdat het niet eens tussen de lijnen van het bericht te lezen staat dat één ouder de andere ouder wil ontouderen.

Dit is mishandelen/verwaarlozen van een kind. Soms moet dit wel omdat een ouder een dermate groot gevaar is voor het kind dat je als overheid moet ingrijpen.
Als er een dergelijk groot gevaar is moet onze overheid wel ingrijpen, dat mag je als ouder zelf niet doen, maar dat wordt hier wel aangekondigd.
Mijn dochter is helemaal ondervoed, uitgedroogd en met blauwe plekken op haar rug thuisgekomen van haar vader.
...
Graag jullie raad!!!
Wel mijn raad is dat je de vader ondersteunt in zijn zwakke punten en hem bewonderend aanspreekt in zijn sterke punten. Ga samen met hem geduldig aan de slag en bespreek samen de problemen die zich nu voordoen en hoe die te verbeteren. Wat je best niet kan doen is hem afbreken van boven tot onder, waarom niet? Wel dat eindigd allicht hetzelfde als notaris X, verlies van contact met de helft v/d familietak. Een kerstboom voor je dochter met een tekort van vele pakjes... dag-in-dag-uit. Twee nieuwjaarbrieven(+grootouders/peter/meter) vol goede voornemens, bedoeld voor papa en mama (+grootouders/peter/meter) maar in werkelijkheid maar voor één van de twee en de andere voor de vuilbak. Kindermishandeling/verwaarlozing zei U? Met deze een herhaling van mijn oproep...
Zorg dat beide ouders maximaal betrokken blijven bij de opvoeding van je dochter!

Best de dochter morgen meegeven en vraag aan politie of ze bereid zijn om contact op te nemen met de papa om de problemen die zich voordoen te bespreken.
dus vraag ik mij af wat de gevolgen kunnen zijn voor mij en mijn kind
De gevolgen zijn groot en de littekens op de zielen gaan langer mee dan 1 generatie

RR

Moraelin

#12 , 02 sep 2011 10:32

In dit geval zou ik er ECHT niet over twijfelen. Het is duidelijk wat het juiste is: je dochter niet en nooit meer meegeven zoals je zegt.
En wat betreft boze rechters: ik denk niet dat er een rechter is - met de bewijzen die je schetst - die hier niet mee zal akkoord zijn met ja actie. In tegendeel,
aan kinderen komen daar wordt normaliter niet mee gelachen (en maar goed ook) bij het gerecht. Ik denk dat uw ex een serieus zwaar proces te wachten staat
en persoonlijk wens ik hem dat ook toe, schandalig. Sorry voor de emoties.

Franciscus

#13 , 02 sep 2011 16:54

En uiteindenlijk bleek bij notaris X van het misbruik geen jota waar te zijn.
Ik zeg dat niet zomaar dus het is ZEER moeilijk om zelfs bij vaststellingen te kunnen stellen dat ze van misbruik/verwaarlozing/geweld afkomstig zijn.
Langs de andere kant .... net het samenzitten van hulpverleners EN politie ( zoals pdK Dams van Antwerpen nu voorsteld) kan ook wel tot het ontdekken van problemen leiden.
Daar heb ik ook enkele voorbeelden van. Als iedereen toen gewoon was blijven voortdoen was daar nooit iets aan gedaan gezien nooit een verband gelegd.

Nu wat deze feiten betreft : een parketmagistraat KAN met onmiddellijke ingang maatregelen treffen en deze bij hoogdringendheid voor de jeugdrechter brengen, dat heb ik ook enkele malen meegemaakt. Zowel de vader EN de moeder werden de dag erna uit de ouderlijke macht ontzet en kind werd terug toevertrouwd aan een pleeggezin.

roderidder
Contacteer: Website

#14 , 02 sep 2011 19:05

Het is duidelijk wat het juiste is: je dochter niet en nooit meer meegeven zoals je zegt.
vandaag gehoord, een kort verslag:

Moeder deed net wat hier Moraelin voorstelt en dacht net hetzelfde binnen te halen met haar argumenten en terminologie zoals hier geschetst: U kan het raden wat volgt ... procedureslagen, politie, deurwaarders, dwangsommen, bezoekruimte ... tot het te warm wordt en de moeder vertrekt met de dochter naar Bali.
Resultaat 2 jaar cel (kan ook 3 jaar geweest zijn, zelf verstond ik het niet goed), maar ze kwam niet terug om in de gevangenis komen te zitten (rara waar blijft de dochter dan denk je, u mag het zelf invullen) . Deze keer dagvaarde de vader niet alleen de moeder terug opnieuw, maar ook de grootmoeder en ja de zus en nog andere familieleden waren ook aanwezig. Haar advocaat was de bekenste advocaat van het land. Met geuren en kleuren heeft hij toegelicht dat dit nu echt niet kon... de grootmoeder 1 jaar naar de gevangenis omdat ze op een gegeven moment een paar duizend euro opstuurde (het is 300 euro/maand voor het onderwijs) naar haar dochter en wordt nu aanzien en citeer het OM "heel actief heeft bijgedragen in het tot stand houden van een misdrijf". De grootmoeder? Beven als een riet, geen 3 woorden na elkaar kon ze zeggen omdat het tranen met tuiten waren en dan de grote vraag... Waar heb ik als grootouder al die haat van de papa verdiend? Even daarvoor was de papa aan het woord geweest: Dit is de enigste manier om terug mijn dochter te kunnen zien meneer de rechter! De rechter antwoord op de vraag van de grootmoeder: De vader heeft het U juist uitgelegd aangevuld door het OM die zei dat we leven in een rechtstaat en dat ELK KIND recht heeft op contacten met zijn ouder.

Laten we het even op een rij zetten:
moeder reeds 2 (of 3?) jaar cel gekregen en het OM vorderd er nu nog eens 5 jaar cel bovenop.
De grootmoeder: er werd nu 1 jaar gevangenisstraf gevorderd.
uitspraak 7 oktober

@Moraelin graag je reactie van je advies.

RR

ovan

#15 , 02 sep 2011 21:13

mss nog dit... ook al zou hij klacht neerleggen bij de politie dat hij haar niet meekreeg...de politie zal haar niet bij jou komen buiten halen...mogen ze niet...
Daar zijn 1000-den goede ouders onnodig slachtoffer van en is een bron van veeeeel miserie...
In dit geval zou ik er ECHT niet over twijfelen. Het is duidelijk wat het juiste is: je dochter niet en nooit meer meegeven zoals je zegt
......Sorry voor de emoties.
idd...emoties!

Het is m.i. heel gevaarlijk om bovenstaande adviesen te geven. Als de vader echt met slechte bedoelingen zou zitten...wat als de moeder eerst de vader nog meer het harnas in jaagt en het kind uiteindelijk ooit toch naar de vader gaat?
Het verhaal van Franciscus en RR tonen ook een ander gevaar.
Ik vind dat we bezorgdemoeder moeten adviseren met alle opties die er zijn in kaart te brengen. Als zij de situatie gaat brusceren door zo snel het recht in eigen handen te nemen, dan zou ze wel eens heel snel zelf krediet kunnen verliezen bij de "beslissende" instanties, om ECHT haar dochter te kunnen beschermen.
Pas als al die opties uitgeput zijn...
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Terug naar “Echtscheiding”