wat betekent co-ouderschap exact ?

mamvantwee
Topic Starter

wat betekent co-ouderschap exact ?

#1 , 26 aug 2011 19:44

verwijderd
Laatst gewijzigd door mamvantwee op 31 aug 2011 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 26 aug 2011 19:58

kan iemand mij wat tot rust laten komen voordat ik bij mijn eerste afspraak bij mijn advocaat heb ?
Wat heb je nodig?

co-ouderschap: beide ouders assisteren elkaar in de invulling van het ouderschap.
Juridisch wordt dit vertaald in "ouderlijk gezag" of beide ouders behouden het ouderlijk gezag.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 26 aug 2011 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

mamvantwee
Topic Starter

#3 , 26 aug 2011 20:07

als de kinderen 2 volle weken bij mij verblijven en daarna 1 volle week bij hun papa, dan is dit toch géén co-ouderschap ????

Reclame

roderidder

#4 , 26 aug 2011 20:16

Heb het zojuist aangepast.
Jawel !

Door een juridische bril gekeken heeft de verblijfsregeling niets met co-ouderschap te maken, enkel met het ouderlijk gezag.

Zo kan U vb. volgend jaar veroordeeld worden tot 8 maanden effectieve gevangenisstraf en toch nog co-ouderschap hebben/behouden, mocht U een misdrijf plegen.

RR

mamvantwee
Topic Starter

#5 , 26 aug 2011 20:28

ok dank u, maar klopt dan de andere vermelding van zijn advocaat ?
géén alimentatie meer te betalen door mijn ex aan zijn kinderen enz ?

roderidder

#6 , 26 aug 2011 20:41

Als U een brief schrijft aan zijn advocaat en u eist 1 miljoen euro onderhoudsbijdrage per kind, wel dan klopt het dat dit in je brief zal staat. Het betekend niet dat je ex met dat (onredelijk)voorstel moet akkoord gaan.
Idem voor U. Het is dus enkel een voorstel, niet meer, niet minder.

RR

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2011 22:38

Als iedere ouder een kind ten laste heeft en geld kinderen gaan naar een aparte rekening aan wie moet dan nog onderhoudsgeld betaald worden??
PS beide kinderen ten laste van een persoon is fiscaal en qua kindergeld voordeliger.

Carapat

#8 , 27 aug 2011 00:04

Gezagsco-ouderschap zal je waarschijnlijk sowieso hebben.
Bi-locatie onder welke vorm dan ook, hangt af van de situatie en de rechtbank.

Betreft kinderbijslag :
Als ik mij niet vergis stort het kinderbijslagfonds nooit op 2 rekeningen, het stort voor beide kinderen op één rekening. Hetzij de rekening van een van beide ouders, het zij de kindrekening voor zover er kindrekening is.
Wat wel kan is dat een ouder dan doorstort naar de andere. Kinderen ten laste staat los van het kindergeld. Maar fiscaal is er wel verschil, maandelijks betaal je minder bedrijfsvoorheffing op je loon als je een of meerdere kinderen ten laste heb. Ook bij de jaarlijkse belastingaanslag maakt dit verschil.

Als de kinderen 2/3 van de tijd bij u zouden zijn, vermoed ik wel dat hij alimentatie zal moeten betalen, uw advocaat zal dit normaal ook zo eisen in zijn tegenbesluiten.
+ de helft van alle buitenongewone onkosten die de normale verblijfskosten overstijgen.

Ga gewoon rustig naar een advocaat, na een uur zal je meer weten en rustiger zijn, helaas ook wat euro's armer.

Gtz,

mamvantwee
Topic Starter

#9 , 27 aug 2011 19:42

verwijderd
Laatst gewijzigd door mamvantwee op 31 aug 2011 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Bijtje

#10 , 28 aug 2011 18:33

Kinderalimentatie dient niet om een huis af te betalen...

Vanuit mijn neutraal oog lijkt me het voorstel van uw ex bijna goed. Ik zou zelf met alles akkoord kunnen gaan, echter ... u zorgt twee weken voor de kinderen en hij één week, dus zou ik zelf als tegenvoorstel zeggen : op de rekening voor de kinderen komt van uw exman 200 euro en van u 100 euro.

Kinderbijslag kan wél gestort worden op verschillende rekeningen, want als één van uw kinderen bij hem gedomicilieerd staat, zal de kinderbijslag automatisch naar de papa gestort worden. Tegenwoordig kan de kinderbijslag ook op een gemeenschappelijke rekening of kinderrekening.

U zou dus eigenlijk als tegenvoorstel kunnen zeggen:

Aangezien ik voor 2/3 van de tijd zal instaan voor het levensonderhoud van de kinderen kan ik akkoord gaan met : papa stort 200 euro en ik stort 100 euro op de kinderrekening + het volledige kindergeld. Bij tekort aan gelden dienen beide ouders voor 50% bij te dragen. Overschot kan eventueel elke maand op een spaarboekje ? En sowieso moeten beide ouders altijd overleggen voor ze kosten maken

Het geld dat dan uiteindelijk op de rekening staat kan gebruikt worden voor alle kosten ivm de kinderen waarin men overeenkomt (bijv schoolrekeningen, schoolgerief, kledij, hobby, sport, ...)

Terug naar “Echtscheiding”