Scheiding na 8j huwelijk

yellow0410
Topic Starter

Scheiding na 8j huwelijk

#1 , 26 aug 2011 09:36

Hallo,

ik schrijf even dit berichtje omdat ik graag even een mening wil.

Ik zal even kort de situatie schetsen:
Na een relatie van 15j waarin 8j huwelijk gaan mijn vrouw en ik scheiden. We hebben ook samen een zoontje van 1j.
De reden om te scheiden ligt volledig bij mij: ik heb iemand anders leren kennen. Ik heb haar dit ook gezegd.

Nu heeft zijn haar laten informeren bij een advocaat (wat haar volste recht is) en heb ik deze week een ontwerp van de EOT ontvangen van haar advocaat.
Alles lijkt me vrij duidelijk, we proberen dit ook als vrienden te regelen zeker in het belang van onze zoon.
Kwestie van onze meubels heb ik alles aan haar gelaten (van het kleinste lepeltje tot de wasmachine). Ik heb niets nodig omdat ik intrek bij iemand die alles heeft en omdat mijn echtgenote een appartement gaat huren wou ik niet dat ze kosten moest maken voor meubels.

Ze vraagt maandelijks € 250 alimentatie voor onze zoon (heb ik geen probleem mee).

Het einigste wat op mijn maag ligt is de regeling voor onze zoon. Zijn hoofdverblijfplaats zal bij haar zijn en ik mag hem 1 weekend op de 2 bij me hebben van zaterdagochtend tot zondagavond.
Ze heeft het er moeilijk mee dat hij bij een vreemde vrouw zal zijn (wat ik begrijp).
Het liefste heb ik co-ouderschap maar ik wil niet moeilijk doen en ga instemmen mat haar wens. Maar ik zou wel graag hebben dat in het ontwerp van de EOT er komt te staan dat deze regeling op vraag van mijn echtenote is en dat ik haar wens zal respecteren ook al ben ik niet akkoord. Ze wil deze regel ook pas herzien als hij 3j oud is.
Ik ben bang dat ik als hij 3j is en ik vraag om dit te herzien dat ze dit niet meer zal willen en dat ik ook geen kans maak bij de rechtbank omdat die toch gaan zeggen dat ik hem niet wou de voorbije jaren (wat helemaal niet zo is).

Iemand een idee wat ik kan of mag doen?

Thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#2 , 26 aug 2011 12:02

Ik denk dat er zeker een standaard bestaat ivm die herziening. Uw advocaat zal daarvoor een standaard clausule kunnen in laten schrijven. De alimentatie lijkt mij hoog maar ik ken de financiele situatie niet dus daar heb ik ook niets op te zeggen. Ik zou toch ook gaan voor van de vrijdagavond tot zondagavond...1 nacht is echt wel bitter weinig en ook voor het kind (zeker als het iets ouder is) niet zo goed denk ik, met 2 nachten heb je toch 1 volledig normale dag. Spreek uit ervaring. Verder zou ik ook de helft van (bepaalde) schoolvakanties vragen, dit komt de vader-kind relatie zeker ten goed van eens een langere tijd ook met elkaar te kunnen doorbrengen.

duma

#3 , 26 aug 2011 13:29

Ik denk dat er zeker een standaard bestaat ivm die herziening. Uw advocaat zal daarvoor een standaard clausule kunnen in laten schrijven. De alimentatie lijkt mij hoog maar ik ken de financiele situatie niet dus daar heb ik ook niets op te zeggen. Ik zou toch ook gaan voor van de vrijdagavond tot zondagavond...1 nacht is echt wel bitter weinig en ook voor het kind (zeker als het iets ouder is) niet zo goed denk ik, met 2 nachten heb je toch 1 volledig normale dag. Spreek uit ervaring. Verder zou ik ook de helft van (bepaalde) schoolvakanties vragen, dit komt de vader-kind relatie zeker ten goed van eens een langere tijd ook met elkaar te kunnen doorbrengen.
Compleet akkoord.

Zorg voor een regeling tijdens de vakantie en voor een overnachting extra. Met de huidige regeling ga je nooit een écht leuk weekend kunnen hebben en heel moeilijk daguitstappen kunnen regelen. Hou dat in je achterhoofd!

Volgens mij kan je ook al per leeftijd van het kind de omgangsregeling laten vastleggen in een EOT, niet?
bv: vanaf 3 jaar verblijfsco-ouderschap?
Als ze dat er nu niet wil inzetten, kan je er zeker van zijn dat ze dat dan ook niet zal willen.

En dan nog een kanttekening: Ja, jij bent in de fout gegaan, maar dat heeft compleet niets te maken met je zoon. Je hebt nu een schuldgevoel tov haar, maar laat dat niet de regeling met je zoon beïnvloeden. Mijn vriend heeft toen hij zijn ex verliet ook toegevingen gedaan uit schuldgevoel en die bleken achteraf zeer moeilijk terug te draain (doch niet onmogelijk, moeha). Denk steeds goed na over alles en koppel dat schuldgevoel even los.
Het is een mooi gebaar dat je haar alle meubels laat. Maar meubels, das materiaal, das vervangbaar. Tijd met je zoontje niet! Op geen enkele manier. Zie dat je geen spijt krijgt !!

Reclame

Carapat

#4 , 27 aug 2011 00:21

Mocht ik van jou zijn, ik zou niet akkoord gaan met dergelijke regeling, het zal later misbruikt worden tegen u.
Eis een opbouwende regeling tot een bepaalde leeftijd om vervolgens over te gaan naar een volwaardige bi-locatie. Zorg ervoor dat hij weet wie zijn Pa is, met om de veertien dagen je kind te zien zal dit niet lukken vrees ik, gezien zijn jonge leeftijd.
Iets terugdraaien is zeer moeilijk. Onderhoudsbijdrage is inderdaad aan de hoge kant voor een kind van 1 jaar.

Je moet alles tegen een kritisch daglicht stellen :

Onderhoudsbijdrage + kindergeld + minder bedrijfsvoorheffing op maandelijks brutoloon = X Euro
X aantal gratis Kwh + X gratis kubieke meter water = Y Euro
Belastingvrije som met een kind ten laste= Z Euro

Jij mag 80% van de onderhoudsbijdrage aftrekken op de belastingbrief, maar dit bedrag zie je pas 2 jaar later terug.

En wat in de fout gegaan zijn, dat durf ik niet te stellen. Every Story has 3 sides.....

duma

#5 , 24 feb 2012 09:07

Ik vraag me af hoe dit afgelopen is?

UHMP

#6 , 26 feb 2012 13:51

Mocht ik van jou zijn, ik zou niet akkoord gaan met dergelijke regeling, het zal later misbruikt worden tegen u.
.
Akkoord, het verhaal stopt niet bij de uitspraak van de echtscheiding en de uitspraak over de alimentatie.
Van zodra uw ex-partner de nood ziet, kan ze geheel vrij een nieuwe vordering tot verhoging van alimentatie inleiden; kan ze het bezoek en/of hoederecht proberen te wijzigen voor de rechter, hoewel het hier al niet veel slechter kan worden voor U.

Beslissingen van bezoek en hoederecht worden altijd genomen in het belang van het kind, het zou voor U niet moeilijk aan te tonen zijn dat je zoon zijn vader nodig heeft. (een vader met een vaste job, die een (nieuw) , stabiel gezin vormt, ...). Rechter zal in uw situatie (ik ken niet alle details van uw probleem) niet verveelt zijn co-ouderschap uit te spreken.

eylis

#7 , 26 feb 2012 15:13

zucht... hoederecht bestaat NIET meer in het huidige recht en co-ouderschap heb je SOWIESO.

dit is de tegenwoordige situatie mbt kinderen:
- STANDAARD heeft u SOWIESO Co-ouderschap: dat heeft u en dat kan niemand u afnemen: dwz: het recht en de plicht samen met de andere ouder het kind op te voeden en de ouderlijke macht uit te oefenen.
- omgangsrecht en verblijfsregeling zijn af te spreken of via jeugdrechtbank te vonissen: maar elke rechter moet onderzoeken of 50/50 VERBLIJFSCO-ouderschap tot de mogelijkheden behoort. En mag dat enkel weigeren MITS GRONDIGE redenen. (en dan moet het al héél erg zijn...)

Je moet niet eens aantonen dat een kind zijn vader nodig heeft, vermits het wettelijk standaard co-ouderschap inhoudt dat dit een feit is :-)
Maar wat je kan doen: neem in het EOT of in je eisen tov de jeugdrechtbank een verblijfsplanning op die in de tijd evoluert (dus NIET herzienbaar op 3 jaar, want dan zit je inderdeed vast)

ziehier een voorstel
- kind 1 jaar: 1 weekend op 2 + een woensdagnamidag of andere namiddag te bepalen in de week dat je je kindje sweekends niet ziet
2 vakantieperiodes per jaar vader: een volledige week (in teplannen)
- kind 2 jaar: 1 weekend op 2 + elke week een woensdag-of andere namiddag.
2 vakantieperiodes per jaar vader: een volledige week. (in te plannen)

In deze periode: financiele regeling: (in geval van ongeveer gelijke salarissen) kinderbijslag naar de moeder + 150 kinderalimentatie
Bijzondere kosten: medisch, kiné, kosten kinderopvang: te delen door 2 : steeds vooraf te beraadslagen met kostenraming.

-kind 3 jaar: 50/50 verblijfsco-ouderschap (week om week)
helft van de schoolvakanties: vader
wissel kind: ouder haalt het kind op bij de andere ouder. Wissel best ZONDAGAVOND 17:00 uur.
géén kinderalimentatie meer (elke ouder voorziet zelf in de kosten vebonden aan zijn/haar gezin) . Kinderbijslag toch naar de moeder.
Elke ouder voorziet eigen garderobe voor het kind, dus géén heen-en weer valies en de bijhorende discussies.
Gedeelde biezondere kosten zoals vorige regeling: maar met uitbreiding van: schoolkosten, transport, extra buitenschoolse activiteiten (waar u het samen vooraf over eens bent).
courage

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2012 15:27

Gehuwd dus kan vrederechter voorlopige maatregelen nemen.
Gezien ex advocaat heeft .... neem je best ook een advocaat.
Voor de rest zie eylis.
Dagen aan te passen aan vb schiftregeling.
Ook andere regelingen indien kind ouder wordt.. dit zeker gezien er jeugdkampen en feestjes gaan komen.
Afhalen zondagavond wordt dan ouder brengt naar school maandag wissel dus maandagavond....

yellow0410
Topic Starter

#9 , 06 apr 2012 16:39

Ik vraag me af hoe dit afgelopen is?
Ik heb toegestemd met haar eisen: 1 weekend op de 2 en iedere maand 250€ alimentatie en na 3j co-ouderschap.
Weekends verlopen wel vlot, zij deed af en toe wel eens lastig als iets niet gebeurd is hoe zij het ziet.
Maar nu begint ze terug te krabbelen op co-ouderschap op 3j. Ik heb haar al gezegd dat ik me deze keer niet ga laten doen en dat ik dat niet zomaar zal afgeven.

Voor de rest is het allemaal een vrij ingewikkelde situatie: mijn ouders die haar nog steeds uitnodigen op verjaardagsfeestjes, onze vriendenkring heeft duidelijk hare kant gekozen.

1 ding is zeker: ik ben nu nog nooit zo gelukkig geweest als ooit en heb zeker de juiste keuze gemaakt aleen jammer dat er zoveel shit bijkomt. Het is precies of ik de eerste man op de wereld ben die scheid.

eylis

#10 , 06 apr 2012 16:54

Kijk ajb uit dat je in het EOT de juiste formulering gebruikt!!!
Spreek niet van co-ouderschap op 3 jaar, want dat heb je BIJ WET sowieso nu al en zal je altijd hebben (tenzij je zeer ernstige feiten pleegt)
Wat je bedoelt is verblijfsco-ouderschap op 3 jaar.
Formuller het ook zo.

yellow0410
Topic Starter

#11 , 20 jul 2012 09:31

Het ziet er weer wat rooskleuriger uit.

Deze week een gesprek gehad met mijn ex en ze willen een andere regeling nu.
Vanaf september zou mijn zoon (nu bijna 2j) enkele dagen meer bij me zijn (nu van vrijdag tot zondag om de 2 weken). En vanaf 01 januari zou ze week op week willen. Zelf heeft ze de opvoeding en het alleen opvoeden wat onderschat denk ik. Ik was altijd vragende partij voor meer dagen en liefst week op week maar dat zag ze nooit zitten. Nu ziet ze ook wel dat na bijna 1j uiteen mijn nieuwe vriendin mijn zoontje doodgraag ziet en omgekeerd.

Nu wil ik dit alles toch ook wel op papier zetten. In het verleden heeft zij dat door een advocaat gedaan die een EOT had opgesteld (factuur achteraf was ook niet mis).
Kan ik dat nu zelf op papier zetten, in overleg met mijn ex?
De juiste term is bi-locatie of verblijfs co-ouderschap dacht ik? Wat met het alimentatiegeld (nu €250/maand). ik denk dat onze beide lonen niet veel verschillend zijn dus mij lijkt het dan maar normaal dat de alimentatie word stopgezet. Wat met kinderbijslag (nu 100% voor mijn ex)?
Ze sprak ook voor ergens een rekening te openen waar we elk maandelijks iets op zetten om daarmee dan dokter en school en zo te betalen.

Heeft er iemand hier een leidraad voor of zelfs zoiets al opgesteld.

Thx

duma

#12 , 20 jul 2012 10:05

1) Je kan dat zelf op papier zetten, maar ik raad je aan om dat samen met een advocaat te doen (kwestie van juiste formuleringen en eventuele hiaten te detecteren). Jullie kunnen samen één advocaat nemen
2) Laat dit sowieso homologeren door de rechtbank. Iets dat niet gehomologeerd is, is niet afdwingbaar!
3) Bi-locatie of verblijfsco-ouderschap inderdaadn.
4) Bij bi-locatie en weinig verschil in loon is het inderdaad normaal dat er geen alimentatie betaald wordt.
5) Samen een rekeningen openen kan, maar doe dit mits goede onderlinge afspraken. Deze afspraken kan je misschien ook door de advocaat laten vastleggen. (Ik denk aan dingen als: Voorleggen van facturen én terugbetalingen door ziekenfonds. Ik denk ook aan: Samen overleggen over dingen. (bv: kind heeft een bril nodig: hoe duur mag het montuur zijn e.d. Anders kom je nog voor verrassingen te staan als een ouder gewoon zijn gang gaat en ervan uit gaat dat de andere ouder de helft wel mee zal betalen. Ik denk ook aan: Duidelijek omschrijvingen voor wat het dient en niet doen. Bv: niét voor kleding, wel voor school.)

filip1968

#13 , 20 jul 2012 11:31

zucht... hoederecht bestaat NIET meer in het huidige recht en co-ouderschap heb je SOWIESO.

dit is de tegenwoordige situatie mbt kinderen:
- STANDAARD heeft u SOWIESO Co-ouderschap: dat heeft u en dat kan niemand u afnemen: dwz: het recht en de plicht samen met de andere ouder het kind op te voeden en de ouderlijke macht uit te oefenen.
- omgangsrecht en verblijfsregeling zijn af te spreken of via jeugdrechtbank te vonissen: maar elke rechter moet onderzoeken of 50/50 VERBLIJFSCO-ouderschap tot de mogelijkheden behoort. En mag dat enkel weigeren MITS GRONDIGE redenen. (en dan moet het al héél erg zijn...)

Je moet niet eens aantonen dat een kind zijn vader nodig heeft, vermits het wettelijk standaard co-ouderschap inhoudt dat dit een feit is :-)
Maar wat je kan doen: neem in het EOT of in je eisen tov de jeugdrechtbank een verblijfsplanning op die in de tijd evoluert (dus NIET herzienbaar op 3 jaar, want dan zit je inderdeed vast)

ziehier een voorstel
- kind 1 jaar: 1 weekend op 2 + een woensdagnamidag of andere namiddag te bepalen in de week dat je je kindje sweekends niet ziet
2 vakantieperiodes per jaar vader: een volledige week (in teplannen)
- kind 2 jaar: 1 weekend op 2 + elke week een woensdag-of andere namiddag.
2 vakantieperiodes per jaar vader: een volledige week. (in te plannen)

In deze periode: financiele regeling: (in geval van ongeveer gelijke salarissen) kinderbijslag naar de moeder + 150 kinderalimentatie
Bijzondere kosten: medisch, kiné, kosten kinderopvang: te delen door 2 : steeds vooraf te beraadslagen met kostenraming.

-kind 3 jaar: 50/50 verblijfsco-ouderschap (week om week)
helft van de schoolvakanties: vader
wissel kind: ouder haalt het kind op bij de andere ouder. Wissel best ZONDAGAVOND 17:00 uur.
géén kinderalimentatie meer (elke ouder voorziet zelf in de kosten vebonden aan zijn/haar gezin) . Kinderbijslag toch naar de moeder.
Elke ouder voorziet eigen garderobe voor het kind, dus géén heen-en weer valies en de bijhorende discussies.
Gedeelde biezondere kosten zoals vorige regeling: maar met uitbreiding van: schoolkosten, transport, extra buitenschoolse activiteiten (waar u het samen vooraf over eens bent).
courage
Hoe verklaar je dan dat ik mijn verblijf co-ouderschap ben kwijtgeraakt,zonder grondige reden. Rechter in hof van beroep heeft zonder grondige reden,mijn verblijf met de kinderen afgenomen.Enkel omdat de kinderen gezegd hebben dat ze liever bij hun moeder zijn.Ze zijn nu bij mij van vrijdagavond tot dinsdag morgend.

duma

#14 , 20 jul 2012 13:25

Gelieve niet iemand iemand anders topic te kapen. Indien je een vraag hebt, open dan een andere topic.

Delatti

#15 , 07 aug 2013 22:57

Ik heb een relatie gehad van 14jaar waarvan 7 jaar getrouwd geweest.We zijn gescheiden in 2008 met onderlinge toestemming.We hebben samen 3 dochters.We hebben co-ouderschap.We zijn toen overeengekomen dat de kinderen ten laste zijn van mij en dat ik het kindergeld afstond omdat zij opvang nodig had en ik niet.Nu een paar jaar later ben ik nog altijd alleen en is zij terug hertrouwd.Nu de voorbije jaren vulde zij geen co-ouderschap in op haar belastingsbrief dus ik ook niet vorig jaar kreeg ik 500 euro terug.Nu dit jaar heeft ze dit wel ingevuld (wat haar goed recht is natuurlijk) nu moet ik 1600 euro betalen.Nu vind ik dat ik benadeeld wordt.Zij heeft mee belastingvoordeel + dat ze het volledig kindergeld heeft (593 euro intussen) en ik nog is in alle kosten deel (dokter,school enz..).Zij blijft steeds zeggen jij verdient meer door de kinderen ten laste wat waar is.Nu wou ik haar voorstellen dat ik een deel van het kindergeld zou kunnen krijgen al is het maar 150 euro.Voor mij wordt ook alles duurder en ik ben maar alleen.Vraag is kan ik dit doen en heb ik normaal gezien geen recht op een deel van het kindergeld.Zij zegt we hebben dat toen bij notaris zo vastgelegd (dat is waar) maar was nooit de bedoeling van mij dat zij zolang de kinderen schoolgaand zijn zij al het kindergeld zou blijven krijgen.Door co-ouderschap moet ik nu dus veel belasting betalen + geen kindergeld + alle kosten delen dit vind ik toch een beetje van het goede te veel.Wie kan mij hierin raad geven.Mvg Stefan

Terug naar “Echtscheiding”