Vroegere advocaat nu voor de tegenpartij

bbeer
Topic Starter

Vroegere advocaat nu voor de tegenpartij

#1 , 12 feb 2011 15:01

Enkele jaren geleden besloten wij te scheiden en hebben toen beiden apart een advocaat onder de arm genomen.
Na enkele maanden werd de procedure stopgezet.
Recent kreeg ik de boodschap van mijn man dat hij terug de scheiding wilt aanvatten en dat hij mijn vroegere advocaat gaat nemen omdat hij toen onder de indruk was van diens kwaliteiten.
Kan dit ? Namelijk dat mijn vroegere advocaat nu in dezelfde zaak de advocaat wordt van mijn tegenpertij ?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 feb 2011 20:01

Als die advocaat een beetje zelfrespect heeft , neemt hij die job niet aan. Dit geeft voedsel aan het idee dat (sommige) advocaten eerder uit zijn op gelijk halen ( en dikke bonus opstrijken ) dan aan de juiste toepassing van de wet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Yvon

#3 , 12 feb 2011 21:26

Ik zou een brief schijven naar de stafhouder.

Reclame

EvilFreD

#4 , 12 feb 2011 22:07

Gedragscode voor advocaten van de Europese Gemeenschap

1.2.1 Door hun vrijwillige aanvaarding beogen de gedragsregels een goede uitoefening van de taak van de advocaat te waarborgen, een taak, die erkend wordt onontbeerlijk te zijn voor het goed functioneren van iedere samenleving. Het niet-naleven ervan zal uiteindelijk moeten leiden tot een disciplinaire maatregel.

2.2 Vertrouwen en persoonlijke integriteit

Een vertrouwensrelatie kan niet bestaan als er twijfel heerst aan de eerlijkheid, de rechtschapenheid, de onkreukbaarheid
of de oprechtheid van de advocaat. Voor hem zijn deze traditionele deugden beroepsverplichtingen.

3.2.2 De advocaat dient zich ervan te onthouden de zaken van alle betrokken cliënten te behandelen, indien zich een tegenstrijdigheid van belangen voordoet, het beroepsgeheim dreigt geschonden te worden of zijn onafhankelijkheid in gevaar dreigt te komen.

Maar vooral:

3.2.3 De advocaat mag geen zaak van een nieuwe cliënt op zich nemen, indien de geheimhouding van de inlichtingen die hij van een vroegere cliënt heeft verkregen, dreigt te worden aangetast of indien de kennis, die hij van de zijde van de vroegere cliënt verkregen had, de nieuwe cliënt ongerechtvaardigd zou bevoordelen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Justinianus

#5 , 13 feb 2011 11:48

Volledig met EvilFred eens... jij kan ten allen tijde de advokaat verplichten deze zaak niet op te nemen.

Zorg er wel voor dat je dit niet pas na een half jaar ofzo doet, maar nu reeds.

Een aangetekend schrijven aan het adres van de advokaat in kwestie + een schrijven aan je ex zal vermoedelijk wel volstaan. Hou het beleefd, maar verzoek echter duidelijk uw vroegere advokaat afstand te doen van alle bijstand aan uw ex in deze en alle andere zaken waarbij u betrokken partij bent.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2011 18:34

Het is niet omdat ex zoiets zegt ( in de gordijnen jagen) dat het zo is.
Contacteer uw advocaat en zeg dat uw ex weer begint en hoor zijn reactie en ALS dan zou blijken ga dan voort.
U hebt hem misschien nog nodig.
PS bij mijn weten mogen advocaten van hetzelfde bureau geen tegenstrijdige cliënten hebben. Dus laat staan eventjes van partij veranderen.
Ps gesprek opnemen kan nooit geen kwaad EN is wettig want u geeft uzelf de toestemming

nina-av

#7 , 28 feb 2011 11:26

Beste bbeer,

Ik zou inderdaad contact opnemen met uw advocaat.
Dan weet u in ieder geval waar u voor staat.
En waarschijnlijk is er helemaal geen probleem.
Raadt uw ex in ieder geval vast aan toch een andere advocaat te zoeken.
Want blijkbaar wil hij niet meer terug naar de vorige advocaat.
Wie weet kan http://www.advocatenvinder.nl" onclick="window.open(this.href);return false; hem daarbij helpen.
Die zijn ook op België gericht. Dan hebt u er in ieder geval geen last meer van.

Heel veel sterkte in ieder geval met alles!
En het komt vast goed!

Met vriendelijke groet,

Nina

Terug naar “Echtscheiding”