EOT / Verblijfplaats kind / kindergeld / belastingen

degma
Topic Starter

EOT / Verblijfplaats kind / kindergeld / belastingen

#1 , 11 okt 2010 23:19

Dag allen,

5 jaar geleden ben ik gescheiden, in onderlinge toestemming.
Een paar fragmenten uit onze notariële akte EOT:

- Onze zoon (inmiddels 14) zal een alternerende verblijfplaats hebben bij zijn vader en moeder, doch zijn hoofdverblijfplaats bij de moeder, en aldaar in het bevolkingsregister ingeschreven.
- Het kind zal fiscaal ten laste genomen worden door de vader.
- De moeder heeft het recht om kinderbijslagen en achterstallen te innen.
- Vader en moeder houden een gemeenschappellijke rekening via dewelke alle kosten met betrekking tot het kind geregeld worden, vader en moeder dragen in gelijke mate bij.
- Er is geen sprake van onderhoudsgelden, beide ouders verklaren over voldoende middelen te beschikken ...

Onlangs kreeg ik een brief van de belastingen, waarin ik erop gewezen werd dat ik geen recht heb om mijn zoon als persoon ten laste in te brengen. De belastingsdienst formuleert het als volgt:
- Kinderen kunnen als ten laste aangemerkt worden van degene tot wiens gezin ze behoren. In onderhavig geval is dat dus ten laste van de moeder.
- In die zin bevat de akte waarvan sprake (EOT, zie hierboven) een tegenstrijdigheid: De akte vermeldt dat de zoon zijn hoofdverblijfplaats heeft bij de moeder, anderzijds dat uw zoon fiscaal ten uwen laste is.
- Het feit dat de moeder de kinderbijslag ontvangt, bevestigt alleen maar het vermoeden dat het kind ten haren laste is.
- Daarenboven blijkt ze zelf, volgens haar aangifte hem als fiscaal ten haren laste te beschouwen.

Ter gelegenheid van mijn aanwerving bij een nieuwe werkgever (mei 2010) heeft de moeder een formulier ondertekend, waarin ze verklaard afstand te doen van deze fiskale aftrek.

Iemand een idee hoe ik hier kan uitkomen?
De geest van onze akte was 'alles delen door twee, zowel inkomen als last' ...

Alvast bedankt,

degma

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
degma
Topic Starter

#2 , 12 okt 2010 22:02

Echt niemand die hier raad mee weet?

j.demoor

#3 , 13 okt 2010 10:17

“Art.136. Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 1.800 EUR(geïndexeerd 2830) netto bedragen :1° hun kinderen...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Als het onderzoek van de FEITELIJKE gegevens geen uitsluitsel biedt...schrijft zij(=de belastingadministratie) dat men mag beschouwen dat het kind in dat geval deel uitmaakt van het gezin van de ouder bij wie het zijn officiële woonplaats heeft(Com.IB 92,nr.136/61)”(Fiskoloog 1995-531,5).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

degma
Topic Starter

#4 , 13 okt 2010 13:15

Bedankt, maar dit is eigenlijk wat de belastingdienst schrijft. Het zal wel correct zijn, daar twijfel ik niet aan.

Draagt de notaris die zulke dingen in een akte formuleert geen verantwoordelijkheid?
Is de notariële akte van geen enkele waarde in deze?

Op goede wil van mijn ex zal ik niet moeten rekenen om een rechtzetting of aanpassing te vragen. (Onze zoon bij mij domiciliëren, of zijn verblijfplaats gelijkwaardig verdelen ...)

degma

Loperke

#5 , 02 nov 2010 13:58

Hoi Degma,
onze EOT dateert maar van dit jaar, dus wij hebben nog geen afzonderlijke aangiftes. Maar in onze EOT staat vrijwel hetzelfde, maar de notaris zei ons dat we bij de belastingen een document dienden te vragen en dit bij de aangifte voegen. Doel van het document is de "fiscale aftrek" te verdelen over beide partners vermits er co-ouderschap is... Hoe dit in de praktijk zal gebeuren weet ik dus nog niet en heb bovendien ook nog zo geen document in handen gehad.... Maar misschien eens navragen bij de belastingdienst...

wanton

#6 , 02 nov 2010 14:56

- Het kind zal fiscaal ten laste genomen worden door de vader.

Dat deze zin in een EOT staat , waar co-ouderschap is afgesproken , begrijp ik niet.

Co-ouderschap betekent fiscaal dat de belastingvermindering voor het kind/de kinderen gelijk wordt verdeeld tussen de twee ouders. De ouder bij wie het kind gedomicilieerd is , doet afstand van de helft ; de andere ouder vraagt en krijgt dan die helft. Dat doet men door op de belastingaangifte de nodige kruisjes te zetten bij de overeenstemmende code : 1034 en 1036. Zie op uw klad van aangifte , blz 2 onderaan bij ' gezinslasten.' Een speciaal document bestaat bij mijn weten niet.

Ik denk dat degma in die zin zal moeten antwoorden aan de belastingdienst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”