Dag allen,
5 jaar geleden ben ik gescheiden, in onderlinge toestemming.
Een paar fragmenten uit onze notariële akte EOT:
- Onze zoon (inmiddels 14) zal een alternerende verblijfplaats hebben bij zijn vader en moeder, doch zijn hoofdverblijfplaats bij de moeder, en aldaar in het bevolkingsregister ingeschreven.
- Het kind zal fiscaal ten laste genomen worden door de vader.
- De moeder heeft het recht om kinderbijslagen en achterstallen te innen.
- Vader en moeder houden een gemeenschappellijke rekening via dewelke alle kosten met betrekking tot het kind geregeld worden, vader en moeder dragen in gelijke mate bij.
- Er is geen sprake van onderhoudsgelden, beide ouders verklaren over voldoende middelen te beschikken ...
Onlangs kreeg ik een brief van de belastingen, waarin ik erop gewezen werd dat ik geen recht heb om mijn zoon als persoon ten laste in te brengen. De belastingsdienst formuleert het als volgt:
- Kinderen kunnen als ten laste aangemerkt worden van degene tot wiens gezin ze behoren. In onderhavig geval is dat dus ten laste van de moeder.
- In die zin bevat de akte waarvan sprake (EOT, zie hierboven) een tegenstrijdigheid: De akte vermeldt dat de zoon zijn hoofdverblijfplaats heeft bij de moeder, anderzijds dat uw zoon fiscaal ten uwen laste is.
- Het feit dat de moeder de kinderbijslag ontvangt, bevestigt alleen maar het vermoeden dat het kind ten haren laste is.
- Daarenboven blijkt ze zelf, volgens haar aangifte hem als fiscaal ten haren laste te beschouwen.
Ter gelegenheid van mijn aanwerving bij een nieuwe werkgever (mei 2010) heeft de moeder een formulier ondertekend, waarin ze verklaard afstand te doen van deze fiskale aftrek.
Iemand een idee hoe ik hier kan uitkomen?
De geest van onze akte was 'alles delen door twee, zowel inkomen als last' ...
Alvast bedankt,
degma