onderhoudsgeld voor vrouw

cipierke
Topic Starter

onderhoudsgeld voor vrouw

#1 , 28 okt 2006 06:43

Ik wens te scheiden omdat de situatie uitzichtloos is.
Mijn vrouw stempelt al sedert 15 jaar en elke reden is goed om niet aan het werk te gaan. Veelal is ze depressief en zelfs de huishoudelijke taken zijn haar soms te veel.
Ik heb 2 kinderen (16 en 8 jaar) waarvoor ik geen problemen mee heb om onderhoudsgeld te betalen.
Waar ik wel problemen mee heb, is dat ik eventueel voor mijn partner zal moeten betalen.
Wij hebben ook een huis gekocht, waar ik als all??nverdiener al 11 jaar mijn rug krom heb gewerkt.
Nu is mijn vraag : moet ik voor mijn partner opdraaien of niet?
En hoeveel zou het onderhoudsgeld voor de kids bedragen, en eventueel de partner?
Wij leven al jaren zoals broer en zus, en niet als gehuwd koppel.
Wie kan me antwoorden op deze vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS

#2 , 30 okt 2006 11:20

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...Art.301.? 1. De rechtbank kan aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft VERKREGEN(op grond van feiten), uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot, een uitkering toekennen die, rekening houdend met zijn inkomsten en mogelijkheden, hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven...Art.306.Voor de toepassing van de artikelen 299, 300 en 301, wordt de echtgenoot die de echtscheiding verkrijgt op grond van artikel 232, eerste lid(=twee jaar feitelijke scheiding), geacht de echtgenoot te zijn tegen wie de echtscheiding is uitgesproken; de rechtbank kan er anders over beslissen indien de eisende echtgenoot het bewijs levert dat de feitelijke scheiding te wijten is aan de fouten en tekortkomingen van de andere echtgenoot...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst(=E.O.T.=Echtscheiding Onderlinge Toestemming) omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...3? de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen, onverminderd...4? het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”