index aanpassing allimentatie

motormuizeke
Topic Starter

index aanpassing allimentatie

#1 , 27 jul 2010 16:58

Klopt het dat wegens inflatie elk jaar minder en minder allimentatie moet betaald worden ?
in juli 2005 gestart met 400 euro , juli 2008 was het 437.30 euro , vorig jaar 435.60 euro en nu 2010 zou het bedrag minder zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 jul 2010 17:38

Ik denk dt je vanaf nu terug meer gaat betalen. De index was in 2009 gedaald to. die van 2008. Maar ondertussen is de index terug aan het stijgen.
Ik vermoed dat je zo'n 5 à 6 € meer zal moeten betalen per maand.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ConVer

#3 , 13 okt 2010 20:53

Hallo,

Ik heb een verwante vraag.
Op 16/04/2000 officieel gecheiden en 3 kinderen ter mijner laste. Ik heb van mijn advocaat nooit een vonnis nog de som van alimentatie die vastgelegd was ontvangen. Blijkbaar mijn ex wel, maar die wil mij die niet geven.
Nu is sinds 2000 tot 2010 nooit een indexaanpassing geweest, alhoewel ik hem dikwijls gewaarschuwd heb per mail, lachte ie mij gewoon uit..
Ondertussen zijn 2 van de 3 kinderen beginnen werken en betaalt hij een zelf bepaalt bedrag alimentatie voor mijn dochter , maar ook reeds jaren niet geindexeerd.
Dat heeft ie ook zo toegepast nadat 1e kind ging werken en nadien 2de kind ging werken. Volgens mij staat ie met een grote achterstallige uitbetaling aan mij.
Als ik copie had van vonnis kon ik dit door DAVO laten herberekenen. En moet mijn ex alle bankvoorschriften voorleggen van 2000 tot 2010, maar hij negeert alles, zodat ik niet kan laten berekenen wat ik tegoed heb.
Heb al griffie/rechtbank 1e aanleg gecontacteerd copie van alimentatie (telefonisch), maar ontvang niks....Mijn advocate had dit indertijd mij ook moeten toezenden, wat ze niet gedaan heeft. Waar ik wel recht op had ! Wat kan ik doen ?
Via burgerlijke stand heb ik bericht ontvangen dat ik gescheiden was !!! Dat is toch geene normale gang van zaken ? Mijn advocate wil mij vonnis en alimentatiebesluit niet toezenden.
Hoe kom ik aan copie alimentatie en hoe kan ik ex verplichten alle uittreksels over 10 jaar aan Davo te bezorgen voor herberekening ? Ook al heeft mijn ex die 10 jaar uitreksels niet meer, hij kan ze opvragen in bank, maar wil niet. Waar kan ik terecht zonder advaocaat in te schakelen ? En alle gegevens bij Davo terecht komen ? Zodat er recht geschied en niet mijn ex zijn eigen goesting betaalt en niet het bedrag die ie al 10 jaar op eigen initiatiefbetaalt ? Want hij lacht mij vierkant uit en ik sta machteloos !!!

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2010 22:35

Een kopie van het vonnis kan u krijgen op de griffie van de rechtbank die het heeft uitgesproken. Daar moet je wel voor betalen, probeer dus eens langs te gaan i.p.v. dit telefonisch te regelen.

De verjaringstermijn voor achterstallig onderhoudsgeld is vijf jaren.

Terug naar “Echtscheiding”