Schriftelijke toestemming om op reis te gaan?????

steve&saskia
Topic Starter

Schriftelijke toestemming om op reis te gaan?????

#1 , 12 jun 2010 19:55

Hallo,

Ik heb een zoontje van bijna 7 jaar uit mijn eerste huwelijk en hij woont bij de mama en komt iedere 14 dagen in het weekend naar ons en ook de helft van de vakanties.

Vorig jaar zei mijn ex dat ik haar schriftelijke toestemming nodig heb om met hem op reis te gaan.
Dit heeft ze dan ook gedaan. Dit jaar is het weer zo, maar moet dit eigenlijk of is dat allemaal niet waar.
Ik ga me zoiezo nog eens informeren in het gemeentehuis van onze gemeente maar ik ben toch nog altijd de papa dus ik vind dit wel raar.
Ze zit dit dan doodleuk aan mijn zoontje te vertellen dat mama dit moet doen omdat hij anders met ons niet mee mag op reis.
Ik heb haar al een paar keer betrapt op leugens dus als dit niet waar is dan is dit weer ééntje bij op het lijstje.

Alvast bedankt.
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 12 jun 2010 20:27

Wettelijk is de toestemming niet nodig, althans niet als je naar een land gaat dat het Schengen-akkoord heeft ondertekend. Voor andere landen is het nog aan te raden zo'n toestemming te hebben. Je mag de kinderen op reis nemen naar waar je wilt en zolang je wilt, op voorwaarde dat de reis binnen de periode van je omgangsrecht valt. Als je twee weken strandvakantie in Spanje boekt of een fietsvakantie door Frankrijk, kan je ex daar geen enkel bezwaar tegen hebben. Anders ligt het als de reis gevaar inhoudt. Als je met je vijfjarige dochter een rugzakrondreis door Sumatra plant of een strandvakantie in Israël, kan je ex wel naar de rechter stappen en vragen de reis te verbieden.'

Voor kinderen tot twaalf jaar die naar het buitenland reizen, moest je tot voor kort een wit pasje hebben. Dit moest je als ouder aanvragen bij de gemeente. Met de nieuwe elektronische identiteitskaart is zo'n pasje niet meer nodig.

Doch er is een eenvoudiger manier om problemen tijdens de vakantie te vermijden: Laat in het echtscheidingsvonnis opnemen dat de ene ouder geen verantwoording moet afleggen aan de andere ouder als hij/zij met de minderjarige kinderen naar het buitenland wil.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”