alimentatie betalen, maar toch eigen kleding moeten kopen?

Noor2
Topic Starter

alimentatie betalen, maar toch eigen kleding moeten kopen?

#1 , 07 mei 2010 10:28

Als vader van een enig kind van bijna 8 betaal ik maandelijks de wettelijke alimentatie (€150). De moeder krijgt ook de kinderbijslag en heeft het fiscaal voordeel van 1 kind ten laste.
Daarenboven moet ik nog de uitzonderlijke kosten zoals sportcursussen en -kampen en medische kosten voor de helft betalen. Krijg dus regelmatig nog een extra rekening van soms enkele honderd euro's.

Kind verblijft 1 van de 2 weekends bij mij en tussenin nog 1 dag. Ook ALLE schoolvakanties verblijft kind de helft bij mij.

Moeder weigert kleding, schoenen en sportbenodigdheden mee te geven, zodat ik genoodzaakt ben deze kosten zelf nogmaals te maken.
Laatst legde ik haar de helft van deze extra kosten voor. Deze weigert ze te betalen.
Wat kan ik wettelijk doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 07 mei 2010 10:44

Beste,
Wat de extra kosten betreft, moet dit in "ONDERLIN OVERLEG"? Zoja, doet ze dat, en op welke manier. Wat de aankoop van de kleding betreft, staat dit beschreven in het EOT? Nu weet ik ook dat je je eigen kinderen met alle leifde nieuwe kleren koopt, heb hetzelfde voor, maar inderdaad is niet logisch. Kan enkel zeggen laat niet op je kop zitten, jij hebt ook rechten, zowel als plichten. En dat is wederzijds.

Noor2
Topic Starter

#3 , 07 mei 2010 11:46

inderdaad, "onderling overleg", maar ex verstaat daar gewoon onder: mededeling via mail, dure privé-sportlessen, ook uren worden vastgelegd zonder mijn mening te vragen...
over kleding staat in EOT niks specifiek, dus veronderstel ik dat alimentatie daar dan toch ook voor dient, waarvoor anders?

ook als ikzelf met kind naar de dokter moet, kan ik toch ook de kosten voor de helft aan ex voorleggen?
en anders kan ik haar verplichten om kleding en schoenen mee te geven?
maar ja, welke kleding krijgt het kind dan mee? oude en versleten lompen...

ongelooflijk hoe weinig er soms wordt rekening gehouden met het kind in kwestie en veel te veel uit wrok en haat wordt gehandeld...

Reclame

Peterken

#4 , 07 mei 2010 13:55

Je moet het mij niet Vertellen. Heb juist aangaande de extra kosten een rechtzaak gewonnen. De meeste hebben geen kaas gegeten van het concept "Onderling overleg". En denken dat een sms volstaat. Niets is minder waar. Geen onderling overleg, NIET betalen. En onderling overleg wil ook niet explaciet zeggen dat je akkoord moet gaan.

tuxy

#5 , 07 mei 2010 15:23

Heb dit ook voor, ik betaal keurig het alimentatiegeld (275 euro voor twee kinderen), en mijn ex vertikt het om kledij mee te geven.

Heb dus al enorm veel onkosten aan kledij gehad.

Via het Vredegerecht geprobeerd om op een 'vreedzame' manier tot een oplossing te komen, maar tevergeefs.

Integendeel zelfs, een jaar later stapt zij naar de rechtbank om een verhoging te eisen van het alimentatiegeld, en ze krijgt alles (360 euro!), én dit met terugwerkende kracht (7 maand!)!!!!!!!!
Terwijl ik genoeg tegenargumenten had!!!!

Moraal van het verhaal: ik betaal haar advocaat, en ze krijgt er nog een DIKKE BONUS bovenop!!!!!!! Mijn ex maakt geregeld plezierreisjes, en ik maar werken om mijn hoofd boven water te houden!

Ik: allenstaand, minimumloon, afbetaling woning
Ex: samenwonend, hoger dan mijn minimumloon, afbetaling woning, fiscale voordelen

Tuxy

secret

#6 , 10 mei 2010 23:21

ook als ikzelf met kind naar de dokter moet, kan ik toch ook de kosten voor de helft aan ex voorleggen?
en anders kan ik haar verplichten om kleding en schoenen mee te geven?
maar ja, welke kleding krijgt het kind dan mee? oude en versleten lompen...

ongelooflijk hoe weinig er soms wordt rekening gehouden met het kind in kwestie en veel te veel uit wrok en haat wordt gehandeld...
dat probleem had ik int begin ook. ik gaf goeie kleren mee en kreeg ze altijd kapot terug. ok, een kind kan eens vallen maar elke keer als ze een weekend bij hem waren wast wel iets. ofwel was het de broek, ofwel een sheur in bloes. heb dan ook geen kledij meer meegegeven en mijn advocaat zei altijd dat dat een delicate kwestie was ...
op het ander kan ik je misschien wel een antwoord geven.staat er in je EOT of akte ofzo niet ergens dat de ouder (die alimentatie krijgt) moet instaan voor de kosten buiten deze die in de periode van u vallen?
zo staat het bij mij dus als een kind ziek werd moest ik wettelijk gesproken niet meedelen in die kost
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

secret

#7 , 10 mei 2010 23:22

Je moet het mij niet Vertellen. Heb juist aangaande de extra kosten een rechtzaak gewonnen. De meeste hebben geen kaas gegeten van het concept "Onderling overleg". En denken dat een sms volstaat. Niets is minder waar. Geen onderling overleg, NIET betalen. En onderling overleg wil ook niet explaciet zeggen dat je akkoord moet gaan.
Peter mag ik dan weten hoe jullie dit 'onderling overleg' nu regelen of afhandelen?
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

Peterken

#8 , 11 mei 2010 10:43

Peter mag ik dan weten hoe jullie dit 'onderling overleg' nu regelen of afhandelen?
Hoi Secret,
Sinds de uitspraak heeft ze geen rekeningen meer gevraagd (via sms of wat dan ook...), ineens heeft mijn zoon geen logo meer nodig, en alle losbandigheden van daarvoor zijn er niet meer. Maar ze weet wat haar te doen staat, geen overleg, geen centjes. En ik volg gewoon wat de rechtbank heeft opgelegd. Is ze niet akkoord, spijtig dan!!!

Terug naar “Echtscheiding”