alimentatie

bobijn
Topic Starter

alimentatie

#1 , 12 nov 2005 20:18

hallo, ik heb een dochtertje die verlengt minderjarig verklaart is, daardoor betaal ik geen alimentie, en krijg mijn ex geen verhoogde kinderbijslag meer.Nu vraagt zij op??ns meer alimetatie voor de twee andere kinderen, het leven wordt duurder en de oudste zoon gaat naar de hogeschool,dat er meer zou betaald worden versta ik. Maar nooit heeft zij erom gevraagt en ieder jaar werd de alimentatie aan de index aangepast. Ik ben samenwonend met een weduwe en mijn ex is ook samenwondend,ik ben bereid meet te betalen maar wordt er rekening gehouden met de gezinssituatie en kan mijn ex vragen wat zij wil.Daar er nooit eerder meer alimentatie werd gevraagt, en nu op??ns wel sedert zij geen verhoogde kindergeld meer krijgt en ook geen alimentatie meer van mij voor mijn dochtertje.
Bedankt alvast voor de reaktie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2005 22:36

Is u gescheiden door onderlinge toestemming ?

Lex

#3 , 13 nov 2005 11:27

Art. 2. ? 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is ... ? 2. De integratietegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is... (27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met enn handicap).

Is bovenstaande reeds onderzocht?

Reclame

Bibendum

#4 , 13 nov 2005 12:37

Is u gescheiden door onderlinge toestemming ?
Ik zou het algemener vragen. HOE bent u gescheiden?

1) Door onderlinge toestemming (= u had een akkoord over ALLE aspecten)
2) op grond van bepaalde feiten ? (bvb een grove fout, overspel ...)
3) op grond van feitelijke scheiding ? (u woonde al 2j niet meer samen)

bobijn
Topic Starter

#5 , 13 nov 2005 21:11

hallo, ik ben gescheiden met onderlinge toestemming,met een notaris.De akte zegt als de alimentatie regelmatig betaald wordt en met indexatie neemt de ex alle kosten zoals kledij,schoolkosten e.a voor haar rekening.De alimentatie blijft verschuldigd totdat de kinderen een vervanginsinkomen hebben of werken.Voor mijn dochtertje,is dit nu gebeurt zij verkrijgt een tegemoetkoming dus betaal ik geen alimentatie meer voor onze dochter,overeenkomst getekend bij een advokaat.En nu heeft mijn ex natuurlijk geen verhoogd kindergeld en geen alimentatie meer, en op??ns heeft zij niet genoeg meer voor de jongens, ik versta dat alles duurder wordt maar kan zij dat zo maar in??ns vragen, een verhoging van alimentatie voor mijn twee andere kinderen.Wij wonen allebei samen met een andere partner, dus de gezinstoestand is wel voor allebei verbeterd.
Bedankt voor de reaktie

Lex

#6 , 14 nov 2005 08:40

Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende
punten bij geschrift vast te leggen:3?...de bijdrage van elk van beide
echtgenoten in het levensonderhoud,de opvoeding en de passende opleiding van
voornoemde kinderen...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de
partijen hun toestand of die van hun kinderen ingrijpend wijzigen,kunnen de
beschikkingen bedoelde in het 2? en het 3? van het voorgaande lid worden
herzien door de bevoegde rechter.Ger.W.(=Gerechtelijk Wetboek).

Buiten voornoemde herziening door de RECHTER kan niet afgeweken worden van
uw overeenkomst E.O.T. inzake onderhoudsgeld.

elsje

#7 , 14 nov 2005 18:45

Lex, sorry hoor maar kan je dat dan werkelijk niet iets eenvoudiger uitleggen........... :roll:

Bibendum

#8 , 15 nov 2005 17:40

Lex, sorry hoor maar kan je dat dan werkelijk niet iets eenvoudiger uitleggen........... :roll:
Lex legt uit :

Buiten voornoemde herziening door de RECHTER kan niet afgeweken worden van
uw overeenkomst E.O.T. inzake onderhoudsgeld

het artikel geeft lex enkel aan om bovengestelde zaken te staven.

Dit wil zeggen dat uw EOT over ALLE elementen een overeenkomst bevat, u moet zich daaraan houden. Het is een contract tussen de ex-echtgenoten, en zoals elk ander contract strekt dit partijen tot wet.

Patricia

#9 , 19 nov 2005 12:22

Hoi,

mijn vriend heeft drie kinderen uit een vorig huwelijk (17, 13 en 9). Zij zijn in 2000 gescheiden met een EOT. Daarin werd een bepaald bedrag vastgelegd voor allimentatie en na de jaarlijkse indexering betalen wij momenteel 330 euro onderhoudsgeld + de helft van de grote kosten voor de drie kinderen.
Deze week kregen wij een brief van haar advokaat in de bus waarin zij vanaf volgende maand 625 euro allimentatie + de helft van de grote kosten vraagt. Dit is bijna een verdubbeling. Ze geeft als reden aan dat de kinderen ouder worden en dat de school hoge kosten met zich meebrengt. Mijn vriend verdient 1300 euro netto. Het komt er dus op neer dat hij de helft van zijn loon zou moeten afstaan aan allimentatie. Kan zij dit gedaan krijgen?

Lex

#10 , 19 nov 2005 12:55

Hoi,

mijn vriend heeft drie kinderen uit een vorig huwelijk (17, 13 en 9). Zij zijn in 2000 gescheiden met een EOT. Daarin werd een bepaald bedrag vastgelegd voor allimentatie en na de jaarlijkse indexering betalen wij momenteel 330 euro onderhoudsgeld + de helft van de grote kosten voor de drie kinderen.
Deze week kregen wij een brief van haar advokaat in de bus waarin zij vanaf volgende maand 625 euro allimentatie + de helft van de grote kosten vraagt. Dit is bijna een verdubbeling. Ze geeft als reden aan dat de kinderen ouder worden en dat de school hoge kosten met zich meebrengt. Mijn vriend verdient 1300 euro netto. Het komt er dus op neer dat hij de helft van zijn loon zou moeten afstaan aan allimentatie. Kan zij dit gedaan krijgen?
Art.203.?1.De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting,het levensonderhoud,het toezicht,de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.B.W.(=Burgerlijk Wetboek).

Wat zijn de HUIDIGE middelen van de ex van uw vriend?

Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen,kunnen de beschikkingen bedoeld in...3?(=onderhoudsbijdrage kinderen)...na de echtscheiding(EOT) worden herzien door de bevoegde rechter.Ger.W.

De methode RENARD kan hieraan verhelpen : M?thode RENARD pond?r?e et informatis?e,Larcier Brussel 1996.(=J.T. 1986,101-110;zie ook Mons 27 juni 1991,Rev.dr.fam. 1991,415-421).Zij voorziet voor elk kind in een jaarlijks ineaire verhoging tot de meerderjarigheid.De inkomsten kunnen door partijen zelf jaarlijks vastgesteld worden op basis van het aanslagbiljet inkomstenbelastingen.Verdere tussenkomst van de (overbelaste) rechter is dus niet noodzakelijk ter aanpassing het onderhoudsgeld.

Door de materi?le onmogelijkheid om een noodzakelijk exhaustieve inventaris op te stellen van alle soorten 'buitengewone uitgaven' waarvan sprake in de voorafgaande overeenkomst bij echtscheiding door onderlinge toestemming,is het raadzaam dergelijke formuleringen te vermijden en te voorzien in een hogere vaste maandelijkse bijdrage,waarin met buitengewone uitgaven rekening wordt gehouden.Vred.Westerlo 8 februari 2001(P.A. t. E.J.V.E.),R.W. 2002-03/ 6,230.

patricia

#11 , 20 nov 2005 12:19

op het moment van scheiding ging de ex van mijn vriend enkele uren per week poetsen (1 of 2 dagen per week). Momenteel gaat zij niet meer werken maar krijgt zij en invaliditeitsvergoeding (tgv reuma) van +/- 450 euro/maand. De inkomsten van mijn vriend zijn ongeveer gelijk gebleven.
De EOT voorziet een verhoging van allimentatie naargelang de leeftijd van de kinderen.
Op het moment van scheiding waren de kinderen 12, 8 en 4. Toen werd een bedrag uitgesproken van 82 euro/maand, per kind. Vanaf de leeftijd van 15 jaar komt er 25 euro bij per maand.
Wanneer voor de oudste zoon geen allimentatie meer moet betaald worden, wordt het bedrag van de twee jongere kinderen verhoogd met 50 euro/maand, per kind.
Wanneer er maar voor 1 kind meer allimentatie verschuldigd is word dat bedrag nog eens verhoogd met 50 euro/maand.
Momenteel betalen wij dus voor 3 kinderen (17, 13 en 9) 330 euro/maand.

Lex

#12 , 21 nov 2005 10:59

INDIEN de ex van uw vriend EFFECTIEF maar 450 Eur. aan inkomsten heeft?dan woont ze samen met een andere partner. De GEZINSinkomsten dienen meegeteld te worden om te bepalen wat de bijdrage, van de ex, in de onderhoudskosten van de kinderen is.

IEDERE alleenstaande MET kinderen heeft recht op het bestaansminimum (Leefloon) van 834,14 Eur./maand. (KB. 11 juli 2002 reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie). Het OCMW past het verschil bij.

INDIEN de ex een vervangingsinkomen ontvangt en GEEN bruto inkomen heeft van 1672,38 Eur./maand (bedrag op 01/01/2005), dan MOET ze een maandelijkse kinderbijslag ontvangen van 654,05 Eur. (545,48+108,57 leeftijdstoeslag)

http://www.partena.be/nl/caf/news/news.htm
http://www.partena.be/nl/caf/montants/tableau.htm

De ex van uw vriend heeft maandelijks aan inkomsten (834,14+654,05+330)=1818,20 Eur.

Wat betreft de overeenkomst EOT, zie mijn bericht van 14 nov. 8.40 am

gescheiden vader

#13 , 28 nov 2005 10:31

Bobijntje, eigenlijk is het simpel hoor: je ex heeft het recht om meer onderhoudsgeld te eisen, maar jij hebt het recht om daar niet op in te gaan, en je moet dat tegenover haar ook niet verantwoorden: je wijst gewoon het verzoek beleefd af.

Dan kan zij naar de rechtbank gaan, maar dan moet ze overmacht kunnen inroepen. Wat dat is lees je hierboven = Art.1288 van het Gerechtelijk Wetboek: "Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in...3? (=onderhoudsbijdrage kinderen)...na de echtscheiding(EOT) worden herzien door de bevoegde rechter."

Een nieuwe vriend hebben is geen "gewijzigde omstandigheid": een nieuw huwelijk is dat wel. Werk kwijtgeraken "wegens interne reorganisatie" is geen gewijzigde omstandigheid; werk kwijtgeraken wegens een fabriekssluiting met massale afdankingen is dat wel. Kortom, die overmacht is redelijk strikt te interpreteren: het mocht niet te voorzien zijn, en het kon niet te verhelpen zijn.

Wat je ex nu zegt, namelijk dat het leven duurder wordt, kon ze ook al weten toen de EOT getekend werd. Trouwens, de indexaanpassing zorgt ervoor dat de stijgende levensduurte gecompenseerd wordt.

- - - - - -

Ik ben een zgn. ervaringsdeskundige - geen jurist dus. Maar de juristen op deze site zullen het met mij eens zijn dat er tegenover het algemeen artikel van het 203 B.W., de bijstandsplicht, dringend een K.B. moet komen dat hier bedragen opplakt. Momenteel is het enige waarop rechters zich moeten baseren ??n zin: "De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen."

Zelfs het vervoer van pluimvee naar het slachthuis is beter geregeld, want daarvoor is er een K.B. Er moet dringend een tabel komen die rekening houdt met alle mogelijke parameters zoals inkomen van beide ouders, huisvesting, kindergeld, fiscaal voordeel, aantal kinderen, leeftijd van de kinderen, studierichting, onvoorziene medische kosten, vervoer van/naar school, enz enz

De Formule-Renard zou een oplossing kunnen zijn, de studie van de Gezinsbond "wat kosten kinderen" zou ook een basis kunnen zijn. Maar de willekeur die er nu heerst in rechtbanken is echt een bron van ergernis bij zowel gescheiden vaders als moeders: vaders vinden dat ze te veel moeten betalen, en moeders dat ze te weinig krijgen. Allemaal omdat de enige houvast die rechters hebben hun eigen jurisprudentie is: hoe heb ik vorige keer beslist, ben ik van mening dat alle vaders meer moeten betalen dan ze willen, overdrijven alle moeders niet in hun eisen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 nov 2005 17:58

Er is rechtspraak die aanvaardt dat het ouder worden van de kinderen en het feit dat dit hogere kosten met zich meebrengt een "nieuwe omstandigheid buiten de wil van partijen is" is die aanleiding kan geven tot verhoging van het onderhoudsgeld.

scorpioen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 nov 2005 18:00

Buiten voornoemde herziening door de RECHTER kan niet afgeweken worden van uw overeenkomst E.O.T. inzake onderhoudsgeld.
Partijen kunnen ook zonder tussenkomst van de rechter een afwijkende overeenkomst afsluiten.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”