alimentatie - veranderde gezinstoestand verzwijgen

Annetje
Topic Starter

alimentatie - veranderde gezinstoestand verzwijgen

#1 , 13 apr 2010 15:59

ff kort de situatie schetsen:

m'n moeder ontving alimentatie voor de 3 kinderen van m'n vader. Samen met mijn vriend ben ik alleen gaan wonen, hierbij was ik nog studente, dus eigenlijk had ik recht op die alimentatie. Maar nooit werd die doorgestort, m'n vader wist niks af van de veranderde situatie en stortte netjes de alimentatie op m'n moeders' rekening. Ik ben dan uiteindelijk studente af maar naar het schijnt krijgt m'n moeder nog steeds alimentatie voor de 3 kinderen, ook hier weet m'n vader niks van de veranderde situatie af, ook is er uiteindelijk maar 1 kind die niet werk. Dus in feite betaalde m'n vader alimentatie die ze eigenlijk niet recht op had.

Nu een aantal jaren geleden had m'n moeder een relatie, echter was ze wel slim genoeg om haar nieuwe vriend een "studio" te laten huren en zelf trok die vriend bij ons in. Is het niet zo dat die alimentatie dan vervalt als er iemand intrekt? Ook al is die relatie na een jaar stuk gelopen en verhuisde hij? Als een getuige dit kan bevestigen dat haar partner daar had gewoond, kan dit geldend zijn om die alimentatie terug te vorderen?

Een dik jaar geleden idemdito, maar was dan wel ingeschreven op haar adres, ook hier liet ze niks weten en incasseerde mooi het geld.

Het beste zal idd een advocaat raadplegen maar wou zo een gedacht hebben wat de mogelijkheden zijn.

ps: en nog iets met Davo en OCMW om 2 maal te incasseren ;)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 13 apr 2010 16:10

ff kort de situatie schetsen:

m'n moeder ontving alimentatie voor de 3 kinderen van m'n vader. Samen met mijn vriend ben ik alleen gaan wonen, hierbij was ik nog studente, dus eigenlijk had ik recht op die alimentatie. Maar nooit werd die doorgestort, m'n vader wist niks af van de veranderde situatie en stortte netjes de alimentatie op m'n moeders' rekening. Ik ben dan uiteindelijk studente af maar naar het schijnt krijgt m'n moeder nog steeds alimentatie voor de 3 kinderen, ook hier weet m'n vader niks van de veranderde situatie af, ook is er uiteindelijk maar 1 kind die niet werk. Dus in feite betaalde m'n vader alimentatie die ze eigenlijk niet recht op had.

Nu een aantal jaren geleden had m'n moeder een relatie, echter was ze wel slim genoeg om haar nieuwe vriend een "studio" te laten huren en zelf trok die vriend bij ons in. Is het niet zo dat die alimentatie dan vervalt als er iemand intrekt? Ook al is die relatie na een jaar stuk gelopen en verhuisde hij? Als een getuige dit kan bevestigen dat haar partner daar had gewoond, kan dit geldend zijn om die alimentatie terug te vorderen?

Een dik jaar geleden idemdito, maar was dan wel ingeschreven op haar adres, ook hier liet ze niks weten en incasseerde mooi het geld.

Het beste zal idd een advocaat raadplegen maar wou zo een gedacht hebben wat de mogelijkheden zijn.

ps: en nog iets met Davo en OCMW om 2 maal te incasseren ;)
“Art.203.§ 1. B.W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind”.
Zolang het kind niet zelf een 'inkomen' heeft, blijft de alimentatie verschuldigd.

Het feit dat de moeder al dan niet officieel 'samenwoont' veranderd niets aan de verplichting om alimentatie te betalen.

De vader kan wel op regelmatige tijdstippen verzoeken om bewijzen voor te leggen dat de alimentatieplicht nog geldt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2010 19:22

Uw vader moet betalen an uw moeder niet aan u.
Als uw vader aan u moet betalen moet u dat zelf vragen en/of het geld aan uw moeder vragen al su ergens anders woont.
uw vader dient zich te houden aan het vonnis - wijzigingen te vragen via de rechtbank

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”