Levensonderhoud.

jolande
Topic Starter

Levensonderhoud.

#1 , 03 apr 2010 19:15

Omdat mijn kind 18 wordt, wil mijn ex mij geen alimentatie
(levenonderhoud) meer betalen. Nu heeft hij met mijn kind besproken dat het geld op zijn rekening wordt gestort, plus hoeveel hij denkt nodig te hebben. Mijn kind wil niets met deze zaak te maken hebben. Mijn ex is verplicht om 200 euro alimentatie te betalen, mits mijn zoon in zijn levensonderhoud kan voorzien. Ik ben nieuwsgierig wat mijn ex nu aan mij moet betalen. In het ouderschapsplan staat dat mijn ex 200 euro moet betalen aan alimentatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 04 apr 2010 08:24

In het ouderschapsplan staat dat mijn ex 200 euro moet betalen aan alimentatie.
Hoe is dat geformuleerd?

Uit "Mijn ex is verplicht om 200 euro alimentatie te betalen, mits mijn zoon in zijn levensonderhoud kan voorzien." zou je kunnen besluiten dat die 200 euro enkel voor zoonlief bestemd zou zijn als een bijdrage in zijn levensonderhoud.

Als de onderhoudsbijdrage bedoeld zijn voor je kinderen dan dienen de kinderen daar ook het genot van te hebben.

RR

jolande
Topic Starter

#3 , 04 apr 2010 10:37

Ze hebben daar toch genot van. Ze kunnen douchen, slapen eten enz. Lijkt me genoeg genot. Mijn zoon wil geen geld van zijn vader op zijn rekening gestort krijgen,want hij wil niets met zijn vader te maken krijgen. Dan is mijn vraag dus, is mijn ex dan verplicht het op mijn rekening te storten?

Reclame

eylis

#4 , 04 apr 2010 11:14

Hij wil je goed pesten, dat is duidelijk...Omdat je zoon meerderjarig is, kan je ex dat strikt genomen inderdaad doen (dat geld op je zoon z'n rekening storten). Ook kindergeld kan vanaf 18 aan de kinderen rectstreeks betaald worden. Maar het is dan wel niet de bedoeling dat ze daarmee hun vrijetijdskosten betalen :)

Leg aan je zoon uit dat je begrijpt dat ie met dat gedoe niets te maken wil hebben, maar dat het budgettair heel vervelend is dat je die alimentatie niet krijgt: per slot van rekening zorg je voor zijn onderdak, voeding en studie.

Vraag hem of hij gewoon maandelijks de alimentatie door kan storten naar jouw rekining? Als dat nog te ingewikkeld is vraag je zoon een rekening te openen op zijn naam. Maar met een volmacht voor jou (dat hoeft de vader niet te weten) De zoon heeft aan z'n pa dat rekeningnummer en jij kan er maandelijks aan.

Probeer het zo te regelen jolande, want dit is duidelijk pesterij en dat escaleert alleen maar als je er tegen ingaat.
Wees 'm te slim af :D

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2010 11:33

Hij wil je goed pesten, dat is duidelijk...Omdat je zoon meerderjarig is, kan je ex dat strikt genomen inderdaad doen (dat geld op je zoon z'n rekening storten)
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Als de zoon nog thuis bij moeder woont moet het onderhoudsgeld nog steeds aan moeder betaald worden, tenzij de overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming iets anders zou zeggen (maar dat heb ik nog nooit gezien) of een rechter er anders over beslist (ook dat heb ik nog niet gezien).

Met de betaling aan de zoon zal geen rekening worden gehouden als moeder het onderhoudsgeld (eventueel via loonbeslag) opeist bij de vader. Vader kan dan twee keer betalen.

scorpioen

Rebel-with-a-cause

#6 , 04 apr 2010 13:11

Mijn zoon wil geen geld van zijn vader op zijn rekening gestort krijgen,want hij wil niets met zijn vader te maken krijgen. Dan is mijn vraag dus, is mijn ex dan verplicht het op mijn rekening te storten?
Als jij wel nog contact hebt met je zoon, is het dan niet eenvoudiger en sneller om de door zijn vader op zijn rekening gestorte alimentatie naar jouw rekening door te storten?

Ik vind persoonlijk dat je daarmee heel wat frustraties - aan beide kanten - kan oplossen!

jolande
Topic Starter

#7 , 04 apr 2010 21:20

Mijn zoon woont bij mij en is thuis het huis uitgezet door zijn vader. Mijn zoon gaat nu een brief aangetekent versturen om niet tussen zijn ouders te zitten, waarin ik hem groot gelijk geef. Daarin wil hij vermelden dat zijn vader de alimentatie(levensonderhoud) plus de jaarlijkse verhoging, op mijn rekening moet storten. Volgens mij kan ik dan naar de deurwaarder stappen als mijn ex mij niet betaald.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2010 22:13

Mijn zoon woont bij mij en is thuis het huis uitgezet door zijn vader
Dit is voor mij onbegrijpelijk. Is er een echtscheiding waarbij beslist werd dat de zoon bij u zou verblijven en de vader onderhoudsgeld zou betalen? Dat dacht ik. Wat betekent dan dat uw zoon het huis is uitgezet door zijn vader?

scorpioen

j.demoor

#9 , 05 apr 2010 09:42

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de onderhoudsverplichting van uw ex vastgelegd is in een vonnis of een door de rechtbank bekrachtigde overeenkomst. Gebruik dan die akte om ZO NODIG uitvoerend beslag te leggen.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG...”(B.W.).

‘De ouderlijke onderhoudsverplichting loopt nog een tijdlang door,doch in beperkte mate,nadat het kind zijn studies heeft beëindigd teneinde dit de mogelijkheid te bieden een betrekking te zoeken,minstens zijn toestand administratief te regelen‘(Vred.Gent 25 juni 1998,T.G.R. 1998,204).

‘De verplichting van de ouders blijft voortbestaan tot op de dag dat het kind effectief zal genieten van een werkloosheidsuitkering.De onderhoudsverplichting van de art.205 e.v. B.W. komen in de plaats van deze bedoeld in art.203 eens de studies beëindigd zijn‘(Vred.Waver 20 mei 1999,Rev.trim.dr.fam.2000,74).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jolande
Topic Starter

#10 , 05 apr 2010 20:58

Snap er niks van j.de moor. Moet mijn exman nou de alimentatie betalen of niet? Mijn zoon is nu 18 en mijn exman wil dus geen alimentatie betalen, maar hem voorzien in zijn levensonderhoud. Er staat hier niks van in het ouderschapsplan. Alleen dat mijn ex moet betalen a 200 euro met de jaarlijkse verhoging. Tenzij mijn zoon gaat werken, want dan kan hij in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Dit alles duurt tot 21 jaar. Mijn zoon wil gewoon dat zijn vader die 200 euro op mijn rekening stort, want dan heeft hij het gevoel dat hij er niet tussenin zit. Is een een e-mail en een aangetekende brief dan genoeg, waarin hij schrijft dat zijn vader dit aan mij moet storten?

Terug naar “Echtscheiding”