serieuze vechtscheiding

cobra
Topic Starter

serieuze vechtscheiding

#1 , 04 sep 2006 09:06

Mijn vriend heeft echt heel veel problemen met de scheiding.
1) zijn (ex)vrouw wil na 3 jaar nog steeds niet scheiden. Zij beantwoord ook geen enkele brief van de advokaat. Als mijn vriend zelf de procedure opstart voor scheiden op feiten van 2 jaar apart wonen, kan ze dit dan tegenhouden?
2) Ze betaald ook geen enkele rekening ivm de kinderen met als gevolg dat mijn vriend elke keer de deurwaarder over de vloer krijgt. Kan hij daar iets aan doen?
3) Het eerste jaar betaalde mijn vriend uit zichzelf onderhoudsgeld voor de kinderen zonder dat er een uitspraak was van de rechtbank. Zijn advokaat had hem gezegd dat hij dat niet verplicht was. Nu is hij dus gestopt met betalen, moet hij nu achterstel betalen?
4)De rekeningen die mijn vriend betaald voor de school en de dokters en kleren en alles voor de kinderen telt dit ook als onderhoudsgeld?
Een hele boterham, maar toch graag reactie. Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Borniet

#2 , 07 sep 2006 08:02

De snelle antwoorden:
1) Nee
2) Nee
3) Ja
4) Nee

Uitgebreider:

1) Nee, bij 2 jaar gescheiden wonen kan 1 van beide partijen een echtscheiding op grond van feiten aanvragen ( http://vechtscheiding.beheydt.be/redenen.php ). Deze partij zal dan wel de schuld dragen van de echtscheiding.

2) Nee, spijtig genoeg is hier niets aan te doen... Tenzij zorgen dat hij snel gescheiden is.

3) ja, maar dit hangt af van de rechter. De rechter kan uitspreken dat de alimentatie die hij oplegt met terugwerkende kracht moet betaalt worden. Dit was ook bij mezelf het geval, wat neerkwam op een kleine 10000 euro binnen de 48 uur te betalen, wat uiteraard niet ging, + 850 euro per maand alimentatie (meer dan de helft van mijn loon). Gevolg: 2 maand later volledig (100%!!) loonsbeslag. Om ineens op vraag 4 ook te antwoorden: al de betalingen die ik voordien gedaan had (zowel alimentatie voor de uitspraak als andere betalingen) werden totaal genegeerd, en ben ik dus voor altijd kwijt. Enkel de betalingen voor alimentatie van voor de uitspraak waarbij op de overschrijving heel erg duidelijk vermeld staat dat het alimentatie is, voor wie het is, en voor welke maand werden uiteindelijk toch aanvaard.
Mijn advies: zet maandelijks al een bedrag opzij om dit te financieren. 10% van het nettoloon per kind is een goede richtlijn.

Voor meer info, kom gerust langs www.v-echtscheiding.be
http://www.v-echtscheiding.be

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”