echtscheiding bouwgrond

nly92179
Topic Starter

echtscheiding bouwgrond

#1 , 19 feb 2010 21:18

Ik heb bouwgrond aangekocht tijdens mijn huwelijk , maar deze bouwgrond volledig betaald met mijn spaarcenten , die ik had van voor mijn huwelijk. Ik ben getrouwd met gemeenschap goederen (50 - 50)
Nu zit ik in een echtscheiding en heb de volgende vragen :
Kan ik mijn spaarcenten recuperen ?
Ben ik de eigenaar van deze grond , of behoort deze tot de gemeenschap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2010 21:29

Ik heb bouwgrond aangekocht tijdens mijn huwelijk , maar deze bouwgrond volledig betaald met mijn spaarcenten , die ik had van voor mijn huwelijk. Ik ben getrouwd met gemeenschap goederen (50 - 50)
Nu zit ik in een echtscheiding en heb de volgende vragen :
Hangt ondermeer af van wat u bedoelt met "gemeenschap van goederen".
Het wettelijk stelsel (geen huwelijkscontract) of een huwelijkscontract waarin ook de bezittingen van voor het huwelijk in de gemeenschap worden gebracht?

In het laatste geval is alles gemeenschappelijk bezit, dus ook de bouwgrond en kan u niets terugvorderen.
In het eerste geval hangt het er van af of u kunt bewijzen dat u de bouwgrond gekocht hebt met geld dat reeds in uw bezit was voor het huwelijk. Bijv. rekening op uw naam waar het geld al opstond voor het huwelijk en er nooit is vanaf gegaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MONACO

#3 , 20 feb 2010 09:46

een vriendin heeft hetzelfde geval voorgehad. - gehuwd wettelijk stelsel - bouwgrond op haar naam aangekocht met eigen geld van voor huwelijk en in de aankoopakte laten opnemen als investering van eigen penningen, dus grond behoort haar toe en door het recht van natrekking het erop gebouwd huis eveneens. bij de verdeling wegens echtscheiding wordt de totale waarde geschat min de waarde van de bouwgrond daar dit van haar blijft (er wordt wel een percent afgetrokken omdat er op gebouwd is )en van wat er overblijft krijgt ieder de helft. dus in dit geval recupereert zij de bouwgrond + de helft van de woning.

Reclame

nly92179
Topic Starter

#4 , 20 feb 2010 12:30

Moet het vastgelegd zijn in de aankoopakte dat ik met mijn spaarcenten de bouwgrond gekocht heb?
Ik heb dit niet laten opnemen in mijn aankoop akte van de bouwgrond.
Kan wel bewijzen dat bouwgrond via mijn spaar rekening , met spaargelden van voor huwelijk , door mij betaald is. De grond is wel tijdens ons huwelijk aangekocht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2010 14:03

Best eventjes informeren bij een notaris - met alle akten erbij.
koopakte - op wiensd naam - te traceren waar het geld vandaan komt -
huwelijksakte ...wat staat daar juist in.

Nu heb je een aantal elementen minder die rechtstreeks het bewijs leveren ...dus laat de akten door een jurist lezen.

asklabash

#6 , 22 mei 2010 16:01

Weet iemand hier antwoord op?

Ik heb ook dergelijk probleem. Enkel heb ik scheiding van goederen maar heb enkel de grond ingebracht. Maar nadien wel persoonlijk geld ingebracht in de bouw.

Terug naar “Echtscheiding”