Schookeuze kind familierechtbank

lavieenrose
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schookeuze kind familierechtbank

#1 , 05 mei 2025 12:46

Sinds geruime tijd zijn mijn ex-partner en ikzelf uit elkaar. De reden van de breuk is de alcoholverslaving bij mijn ex. Daar de veiligheid en stabiliteit van mijn kind (2 jaar) prioriteit zijn en we zelf niet tot overeenkomsten kunnen komen daar mijn ex nog altijd niet in ziet dat hij een verslaving heeft ben ik naar de familierechtbank gestapt.

Momenteel hebben we een tijdelijke regeling 9/5 waarbij ons kind 9 dagen bij mij is en daaropvolgend 5 dagen bij hem. Er worden ook om de zoveel tijd alcohol testen afgenomen echter telt hij wanneer hij kan drinken en zich kan inhouden daar hij naar de regeling week/week wil. Alsook zou hij niet mogen drinken in de nabijheid van ons kind wat echter wel het geval is (foto's social media).

Vanaf 1 september start ons kind op school. Wij hadden haar toen we nog samen waren ingeschreven in een school. Echter blijft hij in de woning wonen en koopt hij mij uit. Ik ben verhuisd naar een strategischere, rustigere ligging dichter bij het werk en familiaal vangnet. Naar een woonwijk met speeltuin en een school in dezelfde stijl op twee straten van de woning. Ik ben haar daar gaan aanmelden (geen officiële inschrijving daar hij dient te tekenen) maar om plek te garanderen.

Nu heeft mijn ex de zaak vervroegd opgeroepen en dient de rechter te beslissen over onze zaak en dus ook de schoolkeuze en toekomst van mijn dochter.

De argumenten die ik heb zijn dat ze nooit naar de voor of naschoolse opvang zou moeten, op zijn dagen kan ik haar ook afhalen en al haar huiswerk laten doen tot hij ze kan komen ophalen na zijn werk. Ik heb flexibele uren en kan me ten allen tijde vrij maken indien ze ziek zou worden of er iets zou zijn. Aangezien ze meer bij mij is is dit ook voordeliger voor het sociaal netwerk, naschoolse activiteiten of speelmomenten/verjaardagsfeestjes,...
Indien ze bij hem naar school zou gaan zou ze zelf dan naar de opvang moeten & dient ze veel meer dagen langer in de wagen te zitten.

Graag even advies want ik ben ten einde raadt :(.

lukasi

#2 , 05 mei 2025 14:29

U zet uw ex met zijn rug tegen de muur en beslist éénzijdig dat je kind nu naar een andere school moet ???
En de rede waarom is omdat zelfs tijdens zijn dagen het kind bij jou kan zitten wachten en huiswerk maken.

Dacht dat de regeling voor kinderen was dat deze full time bij de andere was om te komen tot een evenwichtige relatie tussen ouder en kind.
U ondermijnt dit.

Franciscus

#3 , 07 mei 2025 15:27

Als aanvulling :

Als de afstand van de schooljaar beide ouders ongeveer hetzelfde is én het kind meer bij aan partner is dan de andere zal de familierechtbank daar niet zo veel om geven.
Belangrijker is dat partij(en) zich houden aan de andere door rechtbank opgelegde voorwaarden die mijns inzien veel belangrijker zijn.
U had / moet de vraag van school wel stellen aan ex . Bij geen akkoord naar familierechtbank.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 08 mei 2025 06:30

Argumentatie is inderdaad echt wel eenzijdig.

Extra opvang van kind tijdens verblijf bij de ex is geen argument voor veranderen schoolkeuze, maar betekent de co-ouderschapsregeling zelf aanpassen in uw voordeel. Meer contact met sociaal netwerk is eigenlijk het verhinderen om ook een netwerk uit te bouwen bij de andere partner.

U hebt gekozen om te verhuizen nadat kind al ingeschreven was op de school. Tot daar aan toe, als u er zelf de gevolgen van draagt. U gebruikt het echter nog als argument om ook andere wijzigingen te verkrijgen.

Alle begrip voor de mogelijke achtergrond die u kent en wij niet. Dit is niet hoe uw post geschreven is, maar wel de feitelijkheden die ik uit het verhaal haal. Wat ook de advocaat van uw ex-partner zal doen.

Terug naar “Echtscheiding”