Eigen vermogen in gezinswoning

Cindy0325
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigen vermogen in gezinswoning

#1 , 18 mar 2025 22:08

Mijn echtgenoot en ik zijn 20 jaar getrouwd met scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinsten. Hij erfde voor ons huwelijk van zijn grootvader een woning. We kochten met eigen gelden een bouwgrond voor het huwelijk die in het huwelijkscontract in de gemeenschap werd gebracht. Na ons huwelijk werd de woning verkocht. De gelden werden samen met een krediet gebruikt voor de bouw van de gezinswoning. Later ontving mijn man ook een schenking (niet officieel/gewoon storting) van zijn vader die ook in het huis werd geïnvesteerd.
Behoren die gelden nog tot het eigen vermogen van mijn man of is dit gemeenschappelijk vermogen geworden?

wanton

#2 , 19 mar 2025 09:58

Het geld van de verkoop van de geërfde woning is van uw man en dat blijft.
Die doorstorting van een bedrag vanwege vader is mi. gemeenschappelijk. Tenzij er destijds documenten van schenking zijn opgemaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 19 mar 2025 12:13

@wanton

Ik durf dit toch te betwisten. indien de vader dat stort op de rekening van de man - en niet op een gemeenschappelijke of in onverdeeldheid zijnde rekening - is het duidelijk bewijsbaar eigen vermogen man. Het komt van zijn familie naar zijn rekening en hij brengt het in. het is mijns inziens niet zo dat gezien het ontbreken van een formele schenkingsakte daardoor het de facto in onverdeeldheid komt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Cindy0325
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2025 22:09

Bedankt voor jullie reacties!
Een schenking is dus enkel eigen vermogen als deze op de persoonlijke rekening van de man werd gestort en dit kan aangetoond worden?
Giften die zonder registratie of mededeling op de gezamenlijke rekening werden gestort zijn dus steeds gemeenschappelijk vermogen?

Wordt op er op de gelden die 15 jaar geleden met de verkoop van de woning in de gezinswoning werden geïnvesteerd een meerwaarde formule of dergelijke toegepast of blijft dit het ingebrachte bedrag?

wanton

#5 , 20 mar 2025 21:29

Het spijtige is dat gekregen gelden dikwijls gebruikt worden ten voordele van de gemeenschap. Zo wordt het moeilijk. Voor een nalatenschap hangt het af van de controleur zijn humeur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”