Betalingen lening

Jacobsm1987
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betalingen lening

#1 , 14 mar 2025 11:15

Hallo,

Door dat wij aan het scheiden zijn is mijn ex partner een app gaan huren. Ik betaal al sinds haar vertrek alleen onze lening plus kosten van nutsvoorzieningen en brandverzekering.
Uiteraard wil ik een terugvordering van haar deel dat ik betaal. Nu wil zij dat ik van al die maanden de helft van haar huishuur betaal. Dit terwijl ik niet gekozen heb voor die situatie want ze ging normaal een jaar bij haar ouders wonen.
Kan ik aanspraak maken op het deel dat zij normaal mee moet betalen of is het echt zo dat als ik dat wil, ik ook de helft van haar huur moet betalen?

Mvg

basejumper

#2 , 14 mar 2025 11:30

Beste

Het is inderdaad normale regeling dat hangende de echtscheiding beide partijen de helft van de lening blijven verder betalen maardat gezien u alleen het genot van de woning heeft die ook haareigendom is, er een bezettingsvergoeding verschuldigd ten belopen van een halve huishuur. Aan u om na te kijken of de helft die u 'te veel' betaalt aan de lening hoger is dan de helft van een 'normale huishuur' die u zou moeten betalen. Dus zij heeft gelijk. Let wel : de bezettingsvergoeding is niet verschuldigd vanaf de 'feitelijke scheiding' maar wel vanaf de inleiding van de echtscheiding.https://www.jubel.be/woonstvergoeding-b ... l-hoeveel/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2025 18:20

Heeft niets te maken met of zij iets gaat huren of bij haar ouders woont. Wel dat u nu alleen genot heeft van de woning.

Normaal inderdaad nog allebei woning afbetalen en haar dan vergoeden voor halve huur van jullie gemeenschappelijke woning, ofwel alleen afbetalen en geen vergoeding.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”