EOT - wat gebeurt er met lening?

jeroen.slagers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

EOT - wat gebeurt er met lening?

#1 , 20 jan 2025 19:41

Beste,

Ik ben sinds een half jaar feitelijk gescheiden en ik en mijn ex-partner zijn bezig om een EOT op te stellen.
Ik heb sinds ik feitelijk gescheiden ben een persoonlijke lening aangegaan. Mij werd er gezegd dat deze enkel ten laste van mezelf is en dus niet van mijn ex-partner, ook al zijn we nog niet officieel gescheiden. (wettelijk stelsel getrouwd)

Nu we de EOT aan het opstellen zijn dienen wij akkoorden te vinden over de schulden/leningen.

Dien ik deze lening mee te vermelden op de EOT of niet? En wat gebeurt er als ik deze niet vermeld?

Gr,

Jeroen

mbbs1024

#2 , 20 jan 2025 20:03

Hoe duidelijker de EOT opgesteld wordt, des te minder er achteraf reden is voor verdere discusies en onenigheden.
Als je de persoonlijke lening zelf gaat afbetalen, zet dat dan ook in die EOT, dat geeft ook vertrouwen aan de andere partij dat hij dat niet terug in zijn gezicht zal geslingerd krijgen, bij de minste onenigheid die er op een bepaald moment zou zijn.

jeroen.slagers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2025 09:03

Ja dat snap ik, maar mijn vraag is eerder, als ik dit niet meld, gebeurt er nog achtergrondonderzoek en komt dit toch uit? Of wordt er enkel gekeken naar de leningen die vermeld staan op de EOT?

Reclame

basejumper

#4 , 21 jan 2025 10:02

Beste

Primo had die persoonlijke lening er niet mogen zijn (tenzij u zelfstandige bent en die lening beroepsbehoeften invulde). Elke lening binnen een huwelijk dient in principe mee getekend door beide echtgenoten en in een aantal omstandigheden minstens getekend voor kennisname en niet verzet.

Is daar een risico aan verbonden? Dat is er altijd. Vraag is of uw echtgenote in de bestanden van de kredietgever verwerkt zit en of dat niet gaat springen op een moment dat zij een krediet zou aanvragen.

Dus best met de billen bloot en dat aangeven + afspraken rond maken. het niet aangeven kan als een valse of onvolledige verklaring gezien worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”