ex geeft nummerplaten niet af - auto staat op onbekende plaats in panne - auto op mijn naam

Lenny_Torekens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ex geeft nummerplaten niet af - auto staat op onbekende plaats in panne - auto op mijn naam

#1 , 19 nov 2024 17:08

Beste,
Ik zit volop in procedure van vereffening-verdeling. Het gebruik van één van de wagens die behoren tot de gemeenschap is bij vonnis aan mijn ex toegewezen. Maar deze wagen staat op mijn naam (nummerplaat, verzekering). Ik krijg dus alle boetes en betalingen van verzekering en verkeersbelasting. Hij betaalt niet en ik draai dus voor alle kosten op, om te vermijden dat ik op een zwarte lijst zou komen te staan aangezien een autoverzekering een wettelijke verplichting is.
Mijn advocaat laat weten dat ik eigenlijk weinig kan doen zolang de vereffening-verdeling niet is afgerond. Eens er een akte is van de notaris, zou ik dan met dit document naar de politie kunnen stappen of zo. Maar is nogal theoretisch me dunkt. En dit kan nog een tijdje duren want mijn ex werkt dus ook niet mee aan de vereffening-verdeling. En ondertussen lopen de kosten voor deze auto op.
De wagen staat ergens in panne, al 6 maand. Maar mijn ex weigert dus om de nummerplaten af te geven. Dus ik zit vast.
Wat adviseert u mij?

mava105

#2 , 19 nov 2024 19:49

Geef de platen aan als gestolen, zen laat ze schrappen. Betaal ook geen verzekering meer voor die wagen.

LeenW

#3 , 19 nov 2024 19:50

Geef de platen aan als gestolen, zen laat ze schrappen. Betaal ook geen verzekering meer voor die wagen.
Denk a.u.b. twee seconden na voor u mensen aanraadt een valse aangifte in te dienen.

Reclame

mava105

#4 , 19 nov 2024 20:01

@LEENW. de Ex heeft de wagen bij vonnis toegewezen gekregen; dus zij/hij is de nieuwe eigenaar. Hij moet dus op eigen naam worden ingeschreven. en hij is geen eigendom meer van de gemeenschap, en wordt dus onrechtmatig gebruikt door de andere partij, en zonder toestemming. Dat kan je dus aanzien als diefstal.

basejumper

#5 , 19 nov 2024 20:32

Leen heeft wel gelijk. Er is geen sprake van diefstal. Wel van een klassieke vechtscheiding. Indien topicstarter dat eerlijk vertelt aan politie zal men hem - en terecht - wandelen sturen. Het is niet aan de politie om zich te laten gebruiken in vechtscheidingen. Dus tenzij partijen overeenkomen inderdaad wachten op vereffening verdeling Wat de boetes betreffen : u kan perfect een verklaring invullen over de werkelijke bestuurder. Wat de andere kosten betreft : aan uw notaris bezorgen zodat die mee verrekend worden in vereffening verdeling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#6 , 19 nov 2024 21:30

De kentekenplaten en de verzekering zijn geen bewijs van eigendom.
Voertuig is van andere partij bij vonnis.
TS kan verzekering opzeggen.
TS kan alle PV inzake verkeer doorsturen ttz terugsturen met vermelding van de werkelijke gebruiker.
Overheid stuurt PV dan door.

Best aan andere partij via AS de kentekenplaten terug te vragen.
Termijn geven van 14 dagen v.b
Kan bij geen gevolg beschouwd worden als misbruik van vertrouwen art 491 Sw. e.v. en dat is wel strafbaar.
In zelfde schrijven ook mededelen dat verzekering na 14 dagen wordt opgezegd.

Dus tegenpartij heeft recht op het voertuig ( op wiens naam staat de factuur en wie heeft betaald?)
Met bovenstaande wat opletten want er is nog geen vonnis!!!

Dit kan u al direct toepassen de rest best na vonnis.

Verkeerswet

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... invynqx4tj
Hoofdstuk IVbis. Identificatie van de overtreder
Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.

De kennisgeving van de identiteit van de bestuurder dient te gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de dag waarop de houder van de kentekenplaat kan bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten.

De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij het weerleggen van het vermoeden en de overmaking van de identiteit.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding, bedoeld in het eerste lid, is gepleegd, is bevoegd.
Artikel 67ter

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt, ertoe gehouden de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig, behalve wanneer zij diefstal, fraude of overmacht kunnen bewijzen.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen werd verstuurd. De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij de overmaking van de identiteit.

Indien de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de onmiskenbare bestuurder meedelen.

De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt als houder van de kentekenplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding werd gepleegd die aanleiding heeft gegeven tot de toepassing van dit artikel, is bevoegd.

Wanneer de overtreding evenwel werd begaan met een motorvoertuig ingeschreven op naam van een rechtspersoon die de gebruikelijke bestuurder in de Kruispuntbank Voertuigen heeft laten registreren, wordt de gebruikelijke bestuurder gelijkgesteld met de houder van de kentekenplaat en is artikel 67bis van toepassing.

Lenny_Torekens
Topic Starter

#7 , 21 nov 2024 10:51

Dank u voor de reacties
inderdaad, bij de politie, kan ik echter niet terecht; ze zijn goed op de hoogte van de situatie want er zijn ook problemen met bezoekregeling en zo; maar het is een civiele zaak eigenlijk

wat verkeersovertredingen betreft, kan ik inderdaad betwisten en dat heb ik ook gedaan; maar niet wat parkeerboetes betreft (de auto heeft verschillende maanden in panne gestaan op de openbare weg en al die parkeerboetes zijn voor mij...)

ik zal inderdaad eens proberen met een aangetekende zending en zien hoe hij dan reageert

Terug naar “Echtscheiding”