Tijdelijk apart wonen: administratieve verplichtingen?

Pieter Verstraete
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk apart wonen: administratieve verplichtingen?

#1 , 04 nov 2024 19:36

Wegens relationele problemen hebben mijn partner en ikzelf het plan opgevat om een time-out te voorzien: één van ons zou in de gezinswoning blijven wonen, de andere zou tijdelijk intrekken in onze 2e woning (vlakbij de gezinswoning). Deze woning verhuren we tot op heden maar komt binnenkort vrij. We denken aan een time-out van een 4 à 6-tal maanden. We zijn wettelijk samenwonend en hebben geen kinderen.

Omdat we nog niet weten in welke richting onze relatie zal evolueren en er een goed onderling contact is, willen we tijdens de time-out zo veel mogelijk (administratief) ongewijzigd laten: domicilie-adres behouden, gemeenschappelijke bankrekeningen gebruiken zoals we dat op heden doen, idem met het afbetalen van leningen, andere vaste kosten, gebruik van de voertuigen, ...

Vragen hierbij:

- Wettelijk samenwonend: Ik vond reeds terug dat er geen samenwoningsplicht is voor wettelijk samenwonenden dus enkele maanden feitelijk apart wonen lijkt me geen probleem?
- Domicilie: kunnen we beide gedomicilieerd blijven op de gezinswoning?
- Brandverzekering (AG Insurance): de 2e woning is door ons als eigenaar verzekerd met een brandpolis, (enkel gebouw - geen inboedel). Is de partner die daar tijdelijk gaat wonen gedekt met deze verzekering? Het zou makkelijk zijn mochten we de bank niet op de hoogte moeten brengen van deze time-out (alles bij 1 bank: rekeningen/leningen/verzekeringen).
- Familiale verzekering (AG Insurance): blijft de partner die de 2e woning zal bewonen, gedekt onder onze huidige familiale verzekering?
- Leegstand: krijgen we problemen omwille van leegstand voor een dergelijk korte periode?
- Provincie- en gemeentebelasting: zullen we 2 x belast worden?
- Zijn er nog andere (administratieve) zaken die ik hierboven vergeten ben en die wel degelijk aangepast moeten worden?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Sirkii

#2 , 05 nov 2024 03:22

Niets belet u om tijdelijk in uw tweede verblijf te verblijven.

Onroerende belasting en personenbelasting op het KI betaalde je hoedanook al.

Voorts tweedeverblijfsbelasting als er op 1/1 geen domicilie staat op de woning (kan tegenvallen voor een woonhuis zonder domicilie - check uw gemeente). Leegstand normaliter niet omdat er bewoning is (egw, ev internet&tv,…). Sommige provincies rekenen een provinciebelasting aan (bv West Vlaanderen)

Natuurlijk EGW.

Zolang je wettelijk samenwoont blijven je polissen gewoon lopen. Je (officiële) correspondentie blijft natuurlijk “thuis” toekomen.

Deze extra kosten zijn stukken lager dan t huren van een studio/vakantiehuis. Natuurlijk, als je je huis terug verhuurt kan je met die ontvangen huur iets huren (bv vakantiehuis want woningen/studio s leggen meestal domicilie op). In t laagseizoen moet het lukken om iets te vinden voor bv 6 maand.

Over “domiciliefraude” zou k als t beperkt is in tijd (wat is “beperkt in tijd” …) mij geen zorgen maken. Je mag immers tijdelijk in je vakantieverblijf verblijven - of iedereen meegaat over “vakantieverblijf” is een open vraag.

De meeste/alle kosten zou je ook hebben als je thuis blijft wonen zonder t te verhuren.

Sirkii

#3 , 05 nov 2024 08:36

Als je verhuurt met 3-6-9 kan je pas opzeggen voor eigen bewoning na 2 jaar.

Reclame

Pieter Verstraete
Topic Starter

#4 , 07 nov 2024 16:12

Bedankt Sirkii voor je antwoorden!!

De huurder heeft zelf z'n opzeg gegeven dus geen opzeg van onze kant uit.

Tweedeverblijfsbelasting (€1000) blijkt inderdaad van toepassing mocht er op 1 januari niemand gedomicilieerd staan dus zeker belangrijk, opzeg van de huurder loopt gelukkig pas eind januari af.

Ik zal de vragen m.b.t. de brand- en familiale verzekering stellen in het subforum over verzekeringen.

Franciscus

#5 , 07 nov 2024 18:23

Hier eens lezen
https://www.vlaanderen.be/wettelijk-samenwonen

Opletten als u een ander domicilieadres hebt levert men ineens het bewijs dat men niet meer samenwoont dus adres wijzigen zou ik niet dpen.
U kan wal al uw post gewoon laten doorsturen naar uw 'ander' adres.

Ook bij scheiding direct doen

Pieter Verstraete
Topic Starter

#6 , 08 nov 2024 22:31

Bedankt Franciscus voor je reactie, we zijn van plan om onze domicilie te behouden op de gezinswoning.

Terug naar “Echtscheiding”