Korte schets... Gehuwd met scheiding van goederen, 2 jonge kinderen, 1 gezamelijk huis (bijna 50/50 eigendom)
juni '22 heeft zij mij bedrogen
3 Juli heeft zij gezegd dat ze wou scheiden
12 juli zat ik bij de bank om te vragen of ik het huis kon en mocht overnemen. Twee keer een ja.
Zij begint moeilijk te doen en wil dat ik het huis verlaat, want zij "heeft een hond en daardoor kan zij moeilijker huren".
Om de kinderen niet in constante ruzie te laten leven, ben ik verhuisd in ruil voor een degelijke kinderregeling waarbij ik de kinderen ook 50/50 kon hebben ondanks mijn ingewikkeldere werksituatie.
In maart 2023 ben ik dan verhuisd. Eerst met een bepaalde kinderregeling, overeengekomen bij een bemiddelaar. Maar na drie maand de kinderregeling al licht aangepast, op haar aangeven. Sedertdien volgen we de laatste kinderregeling en heb ik mijn werk daar naar geregeld.
De ex zit reeds 2 jaar thuis met burnout en is haar werk kwijt (contract opgezegd in onderling overleg, maar heeft een dikke uitkoopsom gekregen eind 2023).
Sedertdien is er niks meer gebeurd en wil ze niks regelen.
Zij zit in het huis, maar mag het op dit moment van de bank niet overnemen. Als we een correcte waarde van het huis bepalen, kan ze me niet uitkopen. Zij betaalt wel sindsdien heel de hypotheek, en ik mijn huur.
Aangezien er niks geregeld is, betaalt zij de lening ook op mijn naam. Dus hoe langer het duurt, hoe hoger het uitkoopbedrag.
Natuurlijk wil ik graag de zaken geregeld.
Dus stel dat ik nu naar de rechtbank zou stappen, op welke vlakken kan ze moeilijk doen? (en ja, ze gaat dwars liggen, want ze wil niet uit het huis)
Ik neem aan dat een scheiding snel kan uitgesproken worden wegens reeds 1,5 jaar feitelijk gescheiden.
Over de kinderregeling gaat ze wel proberen, maar ik neem aan dat een rechter niets gaat veranderen aan een regeling die we al meer dan een jaar toepassen.
Op vlak van alimentatie is het koffiedik kijken. Ze zal trachten te bekomen dat ik kinderalimentatie aan haar moet, want ze zit al lang thuis. Haar verdienpotentieel is echter veel hoger dan het mijne...
Maar hoe kan ze dwars liggen over het huis? Als de bank nee zegt op een overname, en als er een schatting moet gebeuren door een expert en ze kan dat bedrag niet aan... Hoe kan ze nog tijd rekken en me op kosten jagen?
Zelf was ze advocate (en gaat dat binnenkort terug zijn), dus ik ben er zeker van dat ze moeilijk zal doen waar ze kan (daar heeft ze al mee gedreigd)... En de kosten zullen voor haar een heel stuk beter meevallen dan voor mij, aangezien ze zelf haar conclusies kan schrijven enzo...
En op wat een totaalprijs kan ik worst case ongeveer rekenen?
Alvast bedankt voor de input.