Hoe loopt de verdeling bij een scheiding

gloster
Topic Starter

Hoe loopt de verdeling bij een scheiding

#1 , 19 sep 2009 16:24

Beste,

Wij zijn 15 jaar geleden getrouwd zonder huwelijks contract, nu gaat het echter een stuk minder goed.
Voor het huwelijk had ik een stuk bouwgrond gekocht en afbetaald.
Ik had toen ook nog een leuke spaarcent, mijn vrouw echter had van thuis uit niets meegebracht.
Na het huwelijk hebben we een huis op mijn grond gebouwen (zelfbouw door mezelf). Hiervoor moeten we nog 7 jaar afbetalen.
12 jaar geleden, bij de geboorte van ons 2e kindje, is mijn vrouw gestopt met werken. En ben ik shiftarbeid gaan doen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Ondertussen hebben we 4 kinderen van 13, 12, 10 en 3 jaar.
Waar heb ik recht op bij een scheiding, blijft de woning volledig in mijn bezit, omdat ze op mijn grond is gebouwen? Mag ik de waarde van de bouwgrond aftrekken bij de verdeling en zelf houden?
Hoeveel zal ik ongeveer als onderhoudsgeld moeten afdragen en kan ik de woning eventueel overkopen?

dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 sep 2009 19:17

Dit wordt idd. een moeilijke verdeling.
Wettelijk en juridisch gezien is het huis van U , omdat het staat op grond die van U alleen is. Maar de bouw is gedaan door de gemeenschap , zodat er een schuld bestaat van U persoonlijk aan die gemeenschap. Die moet bij de verdeling eerst vergoed worden , zodat uw vrouw ook een deel van haar inbreng kan recupereren. Zij heeft waarschijnlijk ook mee ingestaan voor de afbetaling. Het feit dat zij zelf geen inkomen binnenbracht maar zich inzette voor de opvoeding van de kinderen telt ook mee.
Laat U bijstaan door een goede notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause

#3 , 19 sep 2009 21:42

Deze tekst zal je zeker wat op weg helpen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”