Indexatie alimentatie bij lager indexcijfer?

ilsejan
Topic Starter

Indexatie alimentatie bij lager indexcijfer?

#1 , 03 aug 2009 19:42

Zoals het er nu naar uitziet, zal het indexcijfer van de maand augustus 2009 lager liggen dan dat van augustus 2008. Dit zou inhouden dat de alimentatie die mijn ex voor de kinderen betaalt, zou zakken.

Is dat mogelijk? Of is het dan zo dat het minstens evenveel blijft als voordien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 05 aug 2009 13:54

Het gaat om de Gezondheidsindex (GI).

Onderhoudsgelden worden echter doorgaans berekend op basis van de Consumptie-index (CI) (zie vonnis of EOT).
Volgens Filip Tollenaere, de woordvoerder van de Huurdersbond, is het bijna nooit eerder voorgekomen dat huurders een verlaging van de huurprijs kunnen afdwingen. Een negatief inflatiecijfer komt dan ook niet vaak voor. Maar nu ligt het gezondheidsindexcijfer, dat nodig is voor de berekening van de jaarlijkse indexering van de huishuur, wel lager dan vorig jaar. Concreet: de gezondheidsindexcijfers voor juni en juli 2009 liggen lager dan die voor juni en juli 2008.
(Bron: De Standaard.biz)

Volgens mij gaat de vergelijking wel op. Als de CI lager ligt, zal het nieuwe bedrag aan onderhoudsgeld ook wat lager liggen, al scheelt dat dus maar een paar euro, wat nu ook geen drama is.

VISSER

#3 , 06 aug 2009 17:56

Het hangt er van af wat er in de akte gestipuleerd staat. Bij mij staat er een basisbedrag in van alimentatie, dan de wijze waarop dit geïndexeerd wordt, en dan staat er dat, wanneer de indexering een lager bedrag dan het basisbedrag aan alimentatie weergeeft, er toch het basisbedrag verschuldigd is. Kan dus idd wel wat minder zijn maar dat verbetert wel terug.

Reclame

Jorre

#4 , 17 aug 2009 10:44

Juist, dat vergat ik er nog bij te vermelden.
Maar zelfs al staat het niet vermeld in een akte of een vonnis, dan nog kan ik mij niet voorstellen dat een rechter zou oordelen dat het negatief geindexeerde bedrag voor onderhoudsgelden lager zou mogen liggen dan het vastgelegde basisbedrag.
Nu weet ik niet of daar rechtspraak over bestaat, maar het lijkt mij evident dat geen enkele rechter dit zal betwisten.
Er is nog altijd een verschil tussen een commerciële activiteit (huurprijzen) en een behoeftigheid (alimentatie).

Terug naar “Echtscheiding”