Onderhoudsgeld belasting

Marjor79
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsgeld belasting

#1 , 30 aug 2023 09:08

Ik ben officieel gescheiden. De 2 kinderen zijn fiscaal volledig ten laste van mij. Mijn ex betaalt onderhoudsgeld maar staat nog ingeschreven op ons adres. We delen geen kosten, alles is apart. Kan hij zijn betalingen van het onderhoudsgeld aangeven in zijn belasting?

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 30 aug 2023 18:37

Nee, een voorwaarde voor aftrekbaarheid is op een ander adres wonen dan de ontvanger van de alimentatie.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marjor79
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2023 12:15

Dacht ik ook zo te lezen maar dan lees ik dit op de pagina van familierecht: Vanaf wanneer kan de alimentatie worden betaald? Onderhoudsgeld mag altijd betaald worden, zelfs wanneer u nog samenwoont maar bv. geen gezamenlijke uitgaven meer doet.
https://www.familierecht.vlaanderen › ...
Alimentatie en onderhoudsgeld kind - Familierecht Vlaanderen

Reclame

basejumper

#4 , 31 aug 2023 20:49

We delen geen kosten. Wat doet u dan met de won8ng gebonden kosten? Kredieten, intresten, onderhoudskosten, verwarming, water, elektriciteit, nutskosten, huisvuilophaling, internet….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 02 sep 2023 17:45

Alimentatie betalen mag uiteraard altijd, dat is iets anders dan dat die betaalde alimentatie ook kan afgetrokken worden fiscaal gezien.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”