Ik heb sinds zes jaar een EOT met de moeder van mijn 3 kinderen. Er geldt een week/week-regeling en ik betaal pakweg 65% van de kosten.
Komende zomer verhuizen we naar een locatie die me niet meer in staat stelt ze nog naar de hobby's te brengen die ze nu hebben (afstand en reisduur).
Ik voorzie voor de kinderen de mogelijkheid om een gelijkaardige hobby uit te oefenen bij mij in de buurt.
Mijn vraag is nu of mijn ex me kan verplichten om verder te blijven betalen voor de hobby's die ze bij haar uitoefenen. (ben ik verplicht de kinderen daar naar hun hobby te laten gaan?) Het gaat in twee gevallen om 'beurtenkaarten', een systeem waarin ik me op dit moment al benadeeld voel aangezien ik om het betaalde kostenpercentage te behouden bijna verplicht ben om de kinderen elke week naar hun hobby te laten gaan (en dat komt niet altijd even goed uit).
Ik kreeg ook pas een afrekening voor buitengewone kosten van afgelopen maand. Eens die boven een bepaald bedrag gaan, staat in de EOT dat extra uitgaven vooraf besproken moeten worden alvorens ze te doen. De afrekening bedroeg meer dan het dubbele van dat bedrag, zonder voorafgaande verwittiging. Na deze afrekening kreeg ik die avond zelf nog een extra correctie met extra uitgaven, omdat er nog een laptop voor school aangekocht was (een buitengewone kost, eigen aan de opleiding want de school verwacht dat je koopt of huurt, alleen komt ze enerzijds bovenop de andere kosten en is er vooraf niet besproken of er gekocht dan wel gehuurd wordt), iets wat ze ook vooraf zou moeten bespreken. Hoe moet ik hierop reageren?
De laptopkwestie sleept al een aantal jaren aan. Moeder wilde graag dat dochter een laptop had omdat ze dan haar eigen laptop voor zichzelf kon hebben. Ze wilde dat ik meebetaalde maar aangezien de dochter hier bij mij over het nodige materiaal beschikte om verbonden te zijn en de school een laptop niet bij de vereisten had, heb ik telkens gecontesteerd. Ik zie nu dat ze snel een laptop gekocht heeft, in de gedachte dat ik deze keer niet kan weigeren.
Tekst is maar tekst, er zit een hele historie achter van het niet correct besteden van onderhoudsbijdragen voor de kinderen (niet transparant wegens op haar rekening, ze weigerde kindrekening), afspraken breken en gewoon haar zin doen zonder mij te raadplegen en de kinderen in te fluisteren dat het hun idee was. Ik merk ook dat er aan haar kant vaak iemand anders de portefeuille opentrekt en actie onderneemt als er iets betaald moet worden. Alles hier neerschrijven zou me te ver leiden.
Ik kijk ernaar om de EOT te laten aanpassen wegens enerzijds verhuis en anderzijds wijzigende schoolsituatie kinderen en leeftijd. Ik merk echter dat me dat veel energie kost en zij die energie wegzuigt door telkens irrationele voorstellen te doen of dingen te blokkeren die in een normale gang van zaken niet in vraag gesteld worden. Ik zie ook op tegen het opnieuw aanspreken van advocaten die - achteraf gezien - niet om kunnen met een tegenpartij die onverschillig reageert en zichzelf steeds in de slachtofferrol duwt. Ook al leg ik dat op voorhand uit, toch krijg ik achteraf steeds de reactie dat het toch wel heel moeilijk was ("precies een muur", gaslighting, onsamenhangend en niets tegen in te brengen...)