verhuizen voor uitspraak

tahonm
Topic Starter

verhuizen voor uitspraak

#1 , 20 jun 2006 16:12

Al twee jaar ben ik gescheiden, kids verblijven bij mij, en ??n week-end op twee bij de papa, van donderdagavond tot zondag 18u.

Dit verloopt vrij goed, hoewel de oudste (7) niet zo graag meer gaat, en de jongste (4) wel stouter terugkomt. Er is een groot verschil in milieu, leeftijd, interesses, enz tussen ex en mij. Ook drinkt hij veel, wat uiteraard niet aan te tonen is.

In de voorlopige maatregel heb ik te kennen gegeven geen intentie te hebben om te verhuizen, zolang het sociaal onderzoek loopt. Nu ben ik door mijn huisbaas (ik huur) uit de woning gezet, omdat hij die komt betrekken. Het sociaal onderzoek is afgelopen, verslag zou deze week op de rechtbank toekomen.

Mijn enige oplossing momenteel is verhuizen, uiteraard, maar in de buurt van mijn ex blijven kan en wil ik niet.
- de huurprijzen hier zijn ontzettend hoog
- ik heb hier geen vrienden of familie
- ik heb gratis een woning ter beschikken naast de ouders van mijn vriend, vijf km van mijn ouders, maar dus wel 36 km van ex vandaan.

Ik heb dit NIET opzettelijk gedaan, en heb geen andere oplossing. Mijn zoontje heeft het syndroom van Gilles de la Tourette, en heeft naschools begeleiding nodig (logopedie)
Ik kan half-time gaan werken, en de nodige structuur geven aan mijn kinderen. Mijn ex werkt als verhuizer, en heeft zeer onregelmatie uren.

Dit is tijdens heel ons huwelijk zo geweest, en zelfs al had hij dan een dag verlof, nog moest ik de kindjes afzetten en halen van school...

Ik heb schrik voor de uitspraak, want ik weet niet hoe of wat. ik weet enkel dat ik twee jaar geleden niet de intentie had om te verhuizen, ooit wel uiteraard, maar niet NU, alsof ik het doe tegen co-ouderschap...

Kan iemand me raad geven? Ik veronderstel dat de rechtbank "gesloten" is tijdens de zomermaanden? Mag ik in september de kinderen bij mij in de buurt school laten lopen, vermits er dan nog geen uitspraak is, en ze meer bij mij zijn?

bedankt voor uw hulp,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tahonm
Topic Starter

#2 , 20 jun 2006 16:15

Ex wil co-ouderschap. Heeft hij gevraagd naar aanleiding van allimentatie die hem te hoog lijkt (100eur per kind), en een andere financi?le "loer" die hij me wou draaien, waar ik niet mee akkoord ging...
Daar is dus nog geen uitspraak over...

tahonm
Topic Starter

#3 , 21 jun 2006 13:26

kan iemand me me wat raad geven?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2006 14:28

Ik vermoed dat er toch al een uitspraak geweest is over de uitoefening van het ouderlijk gezag. Wat zegt die?

scorpioen

tahonm
Topic Starter

#5 , 21 jun 2006 15:11

De kinderen zijn in de vorlopige maatregel in kortgeding (anderhalf jaar geleden) aan mij toegewezen en bij mij ingeschreven. E?n (uitgebreid) week-end op twee bij de papa.

Maar nog geen definitieve uitspraak over de regeling van de kinderen.

Bedoel je met ouderlijk gezag wie bepaalt wat gebeurt met de kinderen? Wettelijk is ouderlijk gezag STEEDS verdeeld over beide ouders, ook bij minimum bezoekrecht.

scorpioen

#6 , 21 jun 2006 16:45

Als de voorzitter uitspraak doet over de voorlopige maatregelen in kort geding doet hij normaal ook uitspraak over de uitoefening van het ouderlijk gezag. Vermoedelijk heeft hij beslist dat het ouderlijk gezag door de beide ouders wordt uitgeoefend.

Dan moet de beslissing, zoals de schoolkeuze, door de beide ouders samen worden genomen.

Als u niet tot een akkoord komt kan u zich tot de voorzitter, zetelend in kort geding wenden, die zal uitspraak doen over de school waar het kind in september wordt ingeschreven.

Tijdens de maanden juli en augustus is de rechtbank niet "gesloten". De rechters nemen om beurt vakantie en zij die niet met vakantie zijn zorgen ervoor dat de dringende zaken behandeld worden. Uw probleem kan dus ook in juli en augustus op de rechtbank behandeld worden.

scorpioen

P.S. Co-ouderschap is de gezamelijke uitoefening van het ouderlijk gezag, het samen nemen van de belangrijke beslissingen. Met co-ouderschap bedoelt u vermoedelijk een gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen bij de beide ouders of bi-locatie.

tahonm
Topic Starter

#7 , 22 jun 2006 11:39

Bedankt Scorpioen...

ik kijk het reglement straks in, maar ik denk dat het co-ouderschap is wat ouderlijk gezag betreft, en inderdaad geen billocatie. Maar 't is denk ik logisch dat zolang de kinderen in de week steeds bij mij zijn, ze ook bij mij in de buurt naar school gaan.

Zelfs al wordt het bi-locatie (HELP!), gaan wij een school tussenin moeten zoeken...

Mijn advokaat beweert dat er gedurende de zomermaanden geen uitspraak zal gedaan worden. Ik hoop ten stelligste van wel, zodat ik strubbelingen met ex kan vermijden, en dat dit tegen september is uitgesproken. Indien niet zo, kan ik dan in autustus mij wenden tot de voorzitter in kort geding? Zoek ik dat zelf uit, of vraag ik dat aan mijn advokaat?

Bedankt allesinds voor uw hulp.

Lex

#8 , 22 jun 2006 11:46

Mijn advokaat beweert dat er gedurende de zomermaanden geen uitspraak zal gedaan worden.
Dat is ook mijn mening!

tahonm
Topic Starter

#9 , 22 jun 2006 11:48

AIAI.... help... wat dan Lex?

Lex

#10 , 22 jun 2006 12:10

Er zijn de voorlopige maatregelen, in deze is een vakantie en weekendregeling vervat. Op dit ogenblik is er mijns inziens,dan ook niet 'onmiddelijk' een probleem aangaande BI-LOCATIE.

tahonm
Topic Starter

#11 , 22 jun 2006 12:37

neen, effectief. Tot 31 augustus is alles in orde.
Dan in september doet zich het probleem voor, dat het voor mij onmogelijk is om de kinderen elke ochtend en avond op 25 (door centrum brussel) naar school te voeren.
Dus als er dan nog geen uitspraak is, MAG ik dan de kinderen veranderen? Naar school op 10 minuten van mijn deur.

Als dan ooit (want ja, ik wacht al twee jaar, misschien nog twee jaar) billocatie wordt uitgesproken, zoeken we een school tussenin...

Zo zie ik het logischerwijze... (misschien verkeer natuurlijk)
En UITERAARD ga ik daar met de vader over spreken. Hij wist (via soc onderzoek) dat we verhuisden, maar heeft me er (1,5 maand) niet over aangesproken...

scorpioen

#12 , 22 jun 2006 13:37

Werd het sociaal onderzoek bevolen door de jeugdrechtbank of de voorlopige maatregelen in kort geding?

scorpioen

tahonm
Topic Starter

#13 , 22 jun 2006 13:44

Hoi Scorpion,

door kortgeding, een jaar en half geleden, geen jeugdrechter. Vandaar deze voorlopige maatregelen (gebleven zoals 6 maand voordien was ondertekend bij notaris en eerste keer voor rechtbank) nu gelden.

scorpioen

#14 , 22 jun 2006 13:58

De zaak is nog steeds hangende in kort geding.

Uw advocaat kan een conclusie neerleggen en vaststelling vragen. Er kan dan over de bi-locatie regeling en de schoolkeuze in ??n uitspraak worden beslist. Zaken in kort geding worden in juli en augustus behandelt er is dus wel degelijk een kans dat u nog in augustus een uitspraak hebt.

scorpioen

tahonm
Topic Starter

#15 , 22 jun 2006 14:14

Hoi Scorpioen,

Dus... het maatschappelijk verslag is maandag opgestuurd. Dat zou vandaag dan al zeker bij de rechtbank aangekomen moeten zijn. Ik kan dan vragen aan mijn advokaat dat hij een copie van dat verslag aanvraagt, wat hij dan hopelijk een week later heeft? Op basis daarvan kan hij de procedure terug heropstarten als ik me niet vergis? En vragen dat de zaak voorkomt VOOR september, teneinde de schoolkeuze ook vast te leggen in de definitieve uitspraak.

Volgens mijn advokaat is er helemaal geen haast bij. Verhuis ik, schrijf ik de kinderen ginds in in 't school, laat ze er school lopen, en wacht tot de zaak voorkomt...

Da's een ander verhaal natuurlijk. Maar blijkbaar ook mogelijk...

geen idee...

Terug naar “Echtscheiding”