Mijn ex-partner en ik hebben een overeenkomst over de waarde van ons huis (geschat door een officiële schatter) en bijgevolg ook over de uitkoopsom. Gevolg is dat zij het huis zal houden en ik op zoek moet naar iets anders. Zij houdt de woning aan een gunstige rentevoet en betaalt de hypotheek verder af.
Ik moet op zoek naar iets anders. Omdat ik niet hals over kop iets wil kopen, ga ik eerst een periode huren. Dat zijn maandelijkse financiële kosten waar ik niets aan heb. Daarna ga ik moeten lenen aan een hogere rentevoet en is ook de looptijd van de lening door mijn leeftijd beperkt. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe registratierechten die ik moet betalen. Dat zijn allemaal kosten die moeilijk in te schatten zijn en niet afdwingbaar/te recupereren zijn in de EOT. Toch?
Twee zaken wil ik wel in de EOT laten opnemen:
• De compensatie voor het verlies van de woonbonus
• Een clausule waarin ik recht heb op een deel van de meerwaarde van een eventuele latere verkoop van het huis door mijn ex-partner. Stel dat ze over een jaar vindt dat de financiële druk te hoog is en het huis voor een pak meer geld verkoopt dan dat het nu geschat is?
Zijn dat twee realistische voorwaarden om in een EOT te laten zetten?