derdenverzet door kinderen

odonelp
Topic Starter

derdenverzet door kinderen

#1 , 15 mei 2009 20:29

situatieschets : scheidingsprocedure ten gronde is nog lopende bij Rechtbank Eerste Aanleg - Hof van Beroep heeft ondertussen de voorlopige maatregelen die eerder door kortgedingrechter waren opgelegd aangepast : 2 volwassen kinderen, die bij tegenpartij wonen, krijgen geen onderhoudsgeld meer toegewezen ( abnormaal studieverloop) - ikzelf mag terug de gezinswoning betrekken, onder andere omdat tegenpartij over eigen woning beschikt na erfenis - volwassen kinderen die nog studeren, wensen bij tegenpartij te blijven wonen -
Kinderen hebben nu derdenverzet ingediend tegendit arrest van Hof van Beroep: ze willen onderhoudsgeld en willen samen met tegenpartij in gezinswoning wonen : ze vinden eigen woning van tegenpartij niet comfortabel genoeg en willen met mij niet samenwonen : ik heb hen het voorstel gedaan dat ze welkom zijn in de gezinswoning, voor studeren etc. - kinderen zijn niet gehoord tijdens procedure voor Hof -
vraag : kunnen volwassen kinderen derdenverzet indienen ? Art. 1122 van Gerecht. Wetb. zegt : derdenbeslag kan niet worden ingesteld door vertegenwoordigde personen - kan men veronderstellen dat kinderen tijdens procedure voor het Hof, door tegenpartij, bij wie ze woonden en aan wie ik eerder alimentatiegelden voor kinderen betaalde, vertegenwoordigd werden??

Met vriendelijke dank voor antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 mei 2009 11:16

“Art.203bis. Onverminderd de rechten van het kind kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten die voortvloeien uit artikel 203, § 1.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat het bestreden arrest uitspraak deed op de vordering van de ene ouder tegen de andere,zodat de eisende ouder niet optrad als vertegenwoordiger van zijn kinderen,die dan derdenverzet kunnen aantekenen tegen dit arrest onder de voorwaarden van art.1122,alinea 1 Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”