tenuitvoerlegging

odonelp
Topic Starter

tenuitvoerlegging

#1 , 05 mei 2009 19:06

ik bezit een arrest van Hof van Beroep van eind maart waarin de gezinswoning mij terug toegewezen wordt vanaf eind april ( voorlopige maatregelen) - bij bezoek van deurwaarder begin mei bleek toekomstige ex nog steeds in deze woning te wonen : deurwaarder werd afgesnauwd en kon tegenpartij blijkbaar niet uit woning zetten omdat arrest dit niet expliciet vermeldde ( hij kon politie niet inschakelen ) - conclusies van arrest vermelden nergens :" op straffe van uitdrijving door ambt..., desnoods met bijstand openbare macht" - arrest werd wel betekend begin april -
op welke wijze is het mogelijk dit arrest zo snel mogelijk te laten uitvoeren? moet ik terug naar rechtbank stappen om arrest te laten vervolledigen?

met dank voor antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 mei 2009 09:57

Indien het arrest geen machtiging tot uitdrijving verleent,dan dient u een nieuwe vordering daartoe, alsmede tot vergoeding van uw schade, in te stellen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

odonelp
Topic Starter

#3 , 12 mei 2009 15:07

het betreft een arrest van Hof van Beroep - dient deze nieuwe vordering tot uitdrijving en schadevergoeding terug ingesteld te worden bij Hof van Beroep of volstaat een kortgeding of dien ik mij tot Vrederechter te richten ?

met dank

Reclame

j.demoor

#4 , 13 mei 2009 10:34

‘waarin de gezinswoning mij terug toegewezen wordt vanaf eind april ( voorlopige maatregelen)’ is geen huurgeschil. Ik ga ervan uit dat u nog steeds niet uit de echt gescheiden bent en deze procedure nog niet is gestart,zodat voorlopige maatregelen krachtens art.223 Burgerlijk Wetboek nog steeds mogelijk zijn.

Vraag dan bij verzoekschrift op tegenspraak,conform art.1034ter Ger.W.,aan de vrederechter bijkomende voorlopige maatregelen tot uitdrijving en tot vergoeding van schade.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

odonelp
Topic Starter

#5 , 13 mei 2009 11:20

echtscheiding is reeds opgestart voor september 2007 : deze verloopt dus volgens oude echtscheidingswet - echtscheiding is nog niet uitgesproken en loopt nog - samen met procedure voor echtscheiding werden door tegenpartij toen voorlopige maatregelen aangevraagd en verkregen in kortgeding : tegenpartij verkreeg genot van gezinswoning en ik diende onderhoudsgelden te betalen - ik heb hierop beroep ingediend bij Hof van Beroep, dat zeer recentelijk uitspraak deed : ik krijg gezinswoning toegewezen en onderhoudsgelden worden verminderd -

kan ik in deze situatie nog bij Vrederechter terecht voor bijkomende voorlopige maatregelen tot uitdrijving en vergoeding van schade?

met vriendelijke dank voor antwoorden

j.demoor

#6 , 14 mei 2009 10:35

‘Eens de voorzitter rechtsprekend in kort geding een uitspraak heeft gedaan aangaande de voorlopige maatregelen tijdens de echtscheidingsprocedure,is de vrederechter niet meer bevoegd om uitspraak te doen aangaande een vordering gesteund op het primair huwelijksstelsel of op art.1421 B.W.’(Cass. 14 september 1973,R.W. 1973-74,653,Arr.Cass. 1974,40,Pas. 1974,I,33,noot E.K.).

“Art.1280.De voorzitter van de rechtbank..., rechtsprekend in kort geding, neemt, in iedere stand van het geding, tot de ontbinding van het huwelijk op verzoek van de partijen of van een van de partijen of van de procureur des Konings kennis van de voorlopige maatregelen die betrekking hebben op de persoon, op het levensonderhoud en op de goederen, zowel van de partijen als van de kinderen...De zaak blijft, tot de ontbinding van het huwelijk tijdens de hele echtscheidingsprocedure, aanhangig bij de voorzitter van de rechtbank...Onverminderd...kan de zaak binnen 15 dagen voor de rechter worden gebracht doordat één van de partijen haar conclusies op de griffie neerlegt.”(Gerechtelijk Wetboek).

Terug naar “Echtscheiding”